Wiedeń: miasto odważnych projektów i innowacyjnych rozwiązań

Reklama

Większości z nas Wiedeń kojarzy się z Pawilonem Secesji, domem Hundertwassera czy pałacem Schönbrunn. Oczywiście budynki te koniecznie trzeba zobaczyć- należy jednak pamiętać o tym, że Wiedeń dla miłośników architektury i urbanistyki ma znacznie więcej do zaoferowania.

1 z 15
MuseumsQuartier (c) Hertha Hurnaus
2 z 15
mumok (c) Eurocomm PR Mario Lang
3 z 15
MuseumsQuartier (c) Hertha Hurnaus
4 z 15
Seestadt Aspern Copyright Eurocomm-PR
5 z 15
Marx Halle in Neu Marx S WSE
6 z 15
secession (c) Copyright Eurocomm-PR Mario Lang
7 z 15
hofburg (c) Eurocomm PR Mario Lang
8 z 15
gasometer (c) Eurocomm PR Mario Lang
9 z 15
Seestadt Aspern (c) Copyright Eurocomm-PR
10 z 15
floridsdorf spitz (c) Eurocomm PR Mario Lang
11 z 15
hundertwasserhaus (c) Eurocomm PR Mario Lang
12 z 15
Burgtheater (c) Eurocomm PR Mario Lang
13 z 15
Campus Uniwersytetu Ekonomicznego (c) Eurocomm-PR Aleksandra Junga.jpg
14 z 15
Gasometer czyli zaadaptowane zbiorniki gazowe (c) Eurocomm-PR Aleksandra Junga
15 z 15
Dzielnica Donaustadt i budynki ONZ (c) Eurocomm-PR Aleksandra Junga

Żeby się o tym przekonać, wystarczy choć na chwilę spojrzeć na stolicę Austrii z perspektywy mieszkańca. Wiedeń to miasto zarówno w skali dużych projektów urbanistycznych, jak i drobnych, innowacyjnych rozwiązań skierowane ku człowiekowi, skłonne do nieustannych eksperymentów w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań dla swoich mieszkańców. O tym, że eksperymenty te przynoszą pozytywne skutki, może świadczyć pozycja Wiednia w rankingu Mercera. Po raz ósmy z rzędu stolica Austrii zajmuje pierwsze miejsce na liście miast o najwyższej jakości życia.

Nowa dzielnica - Seestadt/Aspern

Jeśli wierzyć prognozom demografów i statystyków, Wiedeń wkrótce osiągnie liczbę 2 milionów mieszkańców. Tak dynamicznie rozwijające się miasto nie pozostawia miejsca dla niewykorzystanych przestrzeni. Dlatego też na warsztat planistów trafiły położone na obrzeżach miasta tereny dawnego lotniska Aspern. Budowana tam obecnie według projektu szwedzkiego architekta Johannesa Tovatta dzielnica Seestadt to jeden z największych projektów urbanistycznych współczesnej Europy: do 2028 r. ma powstać tam osiedle o powierzchni prawie 240 hektarów.

Najważniejszą ideą, leżącą u podstaw Seestadt, jest zrównoważony rozwój. Żeby uchronić je od losu peryferyjnych "dzielnic-sypialni", Johannes Tovatt postawił na tzw. przemieszanie funkcji: w nowej dzielnicy powstają nie tylko bloki mieszkalne, ale też biurowce, placówki badawcze, budynki szkolne i uniwersyteckie, a także łączące w sobie różne przeznaczenia. Zgodnie z planem Seestadt ma otworzyć się na 40 tysięcy osób, połowie dając mieszkania, a połowie miejsca pracy. Ma też być miejscem odpoczynku i rekreacji, dlatego w samym środku dzielnicy zamiast tradycyjnego placu umieszczono jezioro. Jego forma podyktowała nieregularną siatkę ulic (których patronkami, co ciekawe, są tylko kobiety), poprzerywanych parkami, placami i ciągami zieleni.

To nie jedyny zabieg, mający na celu uniknięcie monotonii: żeby nadać budynkom indywidualny charakter, do współpracy zaproszono różne biura projektowe. Bloki mieszkalne nie są wysokie i, choć ich elewacje różnią się między sobą, dobrze ze sobą współgrają. Zaangażowanym architektom jak i koordynatorom prac w Seestadt zależało na tym, żeby projektowane przez nich budynki były "inteligentne", czyli korzystały z innowacyjnych technologii i naturalnych materiałów, oszczędzały energię i pozyskiwały ją z odnawialnych źródeł. Jednym z takich budynków będzie pierwszy na świecie drewniany wieżowiec, HoHo Wien, który będzie mierzył 24 piętra, a powyżej fundamentów będzie w 75% składał się z drewna.

Małe smart rozwiązania

Wiedeń bez wątpienia zasługuje na miano tzw. smart city- czyli miasta inteligentnego, wykorzystującego najnowsze technologie, inwestującego w poprawę jakości życia swoich mieszkańców, rozsądnie gospodarującego zasobami naturalnymi i energią, dążącego do zrównoważonego rozwoju. Dowodzą tego nie tylko zakrojone na szeroką skalę projekty takie jak wspomniane wyżej Seestadt. Dbałość miasta o swoich mieszkańców widać na każdym kroku, także w mniejszych inwestycjach, szczególnie tych wspierających rozwój transportu rowerowego i pieszego. Wiedeń ma 1346 km ścieżek rowerowych, od niedawna dofinansowuje mieszkańcom zakup rowerów transportowych, dostosowuje także dla pieszych i rowerzystów ulice, przyznając im pierwszeństwo przed kierowcami.  

Wielkim sukcesem okazała się w ostatnim czasie przebudowa Mariahilfer Straße, słynnej ulicy handlowej. Zamknięcie jej w znacznej części dla ruchu samochodowego stało się przełomem dla całej dzielnicy: zwiększyła się liczba lokali gastronomicznych, na chodnikach pojawiły się ogródki i stragany, sklepy luksusowych marek ustąpiły miejsca mniejszym oraz lokalnym producentom. W połączeniu z dzielnicą muzealną MuseumsQuartier, przylegającą z jednej strony do Mariahilfer Straße, powstała duża przestrzeń do spotkań, odpoczynku, a nawet akcji artystycznych. Warto przy tym wspomnieć, że dzielnica muzealna też jest owocem eksperymentu - połączenia architektury postmodernistycznej z zaadaptowanymi barokowymi stajniami królewskimi. Eksperyment ten zdecydowanie zakończył się powodzeniem, i to nie tylko ze względu na przestrzenie ekspozycyjne. Latem pomiędzy budynkami muzeów otwierają się kawiarniane ogródki, a na trawnikach pojawiają się leżaki.

Największym powodzeniem cieszą się jednak ustawiane w dzielnicy muzealnej w pierwszy dzień wiosny sofy miejskie. Dzięki żywym kolorom i geometrycznym formom, umożliwiającym przybranie wygodnej pozycji, szybko zaskarbiły sobie sympatię zarówno wiedeńczyków, jak i turystów, chcących poczytać, odpocząć albo po prostu napić się dobrej kawy z jednej z pobliskich kawiarni. Wkrótce wiedeńskie sofy miejskie "Vienas" zagoszczą w Krakowie: 4 kwietnia w ramach obchodów Dni Wiednia trzynaście sztuk "Vienas" zostanie uroczyście przekazanych miastu. Jak wiedeńskie meble miejskie zmienią przestrzeń publiczną Krakowa oraz czy krakowianie wzorem wiedeńczyków polubią ten nowy akcent architektoniczny - o tym napiszemy kolejnym razem.


Szczegółowy program Dni Wiednia dostępny na stronie:
www.eurocommpr.pl
Źródło informacji: Eurocomm-PR

    Więcej o: