Nowy Jork jakiego nie znacie. Niezwykła metamorfoza [WIDEO]

Drogowe pasy w centrum zamieniono w rowerowe ścieżki, a samochody ustąpiły miejsca rekreacyjnym przestrzeniom dla mieszkańców i turystów.

Zmiany na ulicach Nowego Jorku nastąpiły w zaledwie kilka lat, gdy burmistrzem miasta był Michael Bloomberg, a Departamentem Transportu przewodziła Janette Sadik-Khan. Rewolucja nastąpiła między innymi na słynnym Times Square, który przedtem w zasadzie nie był placem, lecz skrzyżowaniem ruchliwych ulic. Miejscy urzędnicy stopniowo i konsekwentnie ograniczali przestrzeń, po której dotychczas poruszały się samochody. Głównym konsultantem miejskich urzędników był duński urbanista Jan Gehl, który stoi za przebudową ulic Kopenhagi w miejskie bulwary i rozbudową infrastruktury rowerowej.

Ruchliwe nowojorskie ulice zmieniły się nie do poznania. Pasy ruchu zwężono, ograniczono miejsca parkingowe oraz stworzono bezpieczne pasy dla rowerzystów. Zmiany umożliwiły wprowadzenie efektywnego systemu rowerów miejskich, który zainaugurowano rok temu.

Zobaczcie sami:

Więcej o:
Komentarze (37)
Nowy Jork jakiego nie znacie. Niezwykła metamorfoza [WIDEO]
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • djo4

    Oceniono 84 razy 72

    Kiedy u nas takie zmiany? Kiedy władze miast pójdą po rozum do głowy?!

  • alex_z_grunwaldu_00

    Oceniono 48 razy 44

    Do takich zmian jest potrzebny światły i mądry burmistrz z pasją i jajami. Taki, dla którego dobro miasta dla którego pracuje jest ważniejsze od szybkiego dorobienia się. U nas takich to jak na lekarstwo.

  • Gość: Bartek

    Oceniono 29 razy 27

    U nas nikt nie dostrzega ogromnych przestrzeni między ulicami szerokości conajmniej dodatkowych dwóch pasów. Pozostaje brzydki ,zaniedbany pas zieleni odgrodzony szarymi barierami bezpieczeństwa.

  • toxicwaltz

    Oceniono 25 razy 23

    Na jednej z alej w Nowym Jorku po zwiększeniu atrakcyjności dla pieszych i zmniejszeniu atrakcyjności dla samochodów wzrosły obroty w sklepach o ok. 1/3. Mitem jest, że to kierowcy robią największe zakupy.

  • toxicwaltz

    Oceniono 22 razy 20

    Tam doszli po rozum do głowy i stwierdzili, że miasto nie jest wcale dobrym miejscem do jazdy samochodem. Chcą ograniczyć ruch samochodowy na korzyść komunikacji miejsckiej, rowerów i chodzenia pieszo. Dzięki temu zaoszczędzą na parkingach, remontach dróg i rozbudowie sieci dróg, a lokalny handel może odżyć (jak odżył na 8-ej lub 9-ej Alei po zwiększeniu jej atrakcyjności dla pieszych).

    Jest to możliwe, gdyż w Nowym Jorku 58% podróży odbywa się na dystansie do ok. 5km. Nasze miasta są mniejsze, więc ten odsetek jest zapewne większy.

    Niestety, u nas w dalszym ciągu władze preferują samochód jako środek poruszania się po mieście, inne środku komunikacji traktując z mniejszym priorytetem.

  • piniata67

    Oceniono 22 razy 18

    Świetnie, niech trzymają tak dalej :)

  • mikejar

    Oceniono 17 razy 17

    NYC zmienia sie z kazdym rokiem Nareszcie mysla o ludziach mieszkajacych i turystach Mieszkam w NYC od ponad 30 lat ale zmiany sa zauwazalne od 3-5 lat Ludzie sami sa aktywni aby zaniedbane kawalki miasta byly czyste i przyjazne Pamietajcie tylko w Manhattanie mieszka okolo 4 milionow ludzi I drugie tyle dojezdza To nie takie proste utrzymac porzadek

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX