Nowy Jork jakiego nie znacie. Niezwykła metamorfoza [WIDEO]

Drogowe pasy w centrum zamieniono w rowerowe ścieżki, a samochody ustąpiły miejsca rekreacyjnym przestrzeniom dla mieszkańców i turystów.

Zmiany na ulicach Nowego Jorku nastąpiły w zaledwie kilka lat, gdy burmistrzem miasta był Michael Bloomberg, a Departamentem Transportu przewodziła Janette Sadik-Khan. Rewolucja nastąpiła między innymi na słynnym Times Square, który przedtem w zasadzie nie był placem, lecz skrzyżowaniem ruchliwych ulic. Miejscy urzędnicy stopniowo i konsekwentnie ograniczali przestrzeń, po której dotychczas poruszały się samochody. Głównym konsultantem miejskich urzędników był duński urbanista Jan Gehl, który stoi za przebudową ulic Kopenhagi w miejskie bulwary i rozbudową infrastruktury rowerowej.

Ruchliwe nowojorskie ulice zmieniły się nie do poznania. Pasy ruchu zwężono, ograniczono miejsca parkingowe oraz stworzono bezpieczne pasy dla rowerzystów. Zmiany umożliwiły wprowadzenie efektywnego systemu rowerów miejskich, który zainaugurowano rok temu.

Zobaczcie sami:

Więcej o:
Komentarze (37)
Nowy Jork jakiego nie znacie. Niezwykła metamorfoza [WIDEO]
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Gosc

    Oceniono 2 razy 2

    Nie przesadzalbym z tym Nowym Jorkiem. . te wszystkie zmiany nie sa az tak wielkie na skale tego molochu. trzeba pamietac, ze polowa tych "kierowcow" co zniknely z ulic to taksowki, ktora jezdza teraz innymi ulicami. Poza tym tych rowerzystow nie przybylo tak wielu. Jeszcze daleko do Niemiec , nie mowiac o Danii. W NY nie ma zabardzo alternatywy dla samochodow. Metro jest bardo zatloczone w godzinach szczytu a autobusy to koszmar. Srednia predkosc 4 km/h. Poza tym przestanki sa co latarnia, wsiada sie tylko przednimi dzrzwiami uiszczajac oplate metrokarta albo monetami. Zwykle jest kolejka, trwa to wiecznie. Jedyna dobra rzecz w czasie lata to zawsze dzialajace air condition

  • Gość: tonymontana

    Oceniono 2 razy 2

    bogate, świadome swojej wartości społeczeństwo nie potrzebuję się chwalić i wozić swoimi samochodami do centrum... u nas jest zupełnie odwrotnie niestety..

  • Gosia Wodyńska

    Oceniono 2 razy -2

    To super, że piesi i rowerzyści mają więcej przestrzeni i powstało nowe miejsce rozrywki. Zastanawia mnie tylko jedno. Ruch w tamtym regionie na pewno nie zmalał, te samochody raczej nie wyparowały. Czy zatem zmiany nie utrudniły jeszcze bardziej ruchu w tamtym regionie?

  • Gość: starsza pani

    Oceniono 8 razy 6

    Ludzie wreszcie zrozumieli, ze samochod jest jedynie srodkiem transportu a nie stawianym na piedestale bozkiem. Nie ma dla niego miejsca w centrum, ono jest dla mieszkancow. Cieszmy sie miastem zamiast je zamienic w smietnik.

  • Gość: starsza pani

    Oceniono 6 razy 4

    Ludzie madrzeja, rozumieja, ze samochod to jedynie srodek transportu a nie bozek. Nie ma dla niego miejsca w centrum miast, one sa dla mieszkancow.

  • Gość: KILLUMINATI

    Oceniono 1 raz -1

    i oczywiście ktoś usunął mój komentarz, bo prawda boli, prawda?

  • Gość: KILLUMINATI

    Oceniono 5 razy -5

    prawda jest taka, że poprzez takie działania korporacje chcą ograniczyć naszą niezależność, głupi ludzie widzą w tym jakieś ekologiczne aspekty.. pozdrawiam

  • mikejar

    Oceniono 17 razy 17

    NYC zmienia sie z kazdym rokiem Nareszcie mysla o ludziach mieszkajacych i turystach Mieszkam w NYC od ponad 30 lat ale zmiany sa zauwazalne od 3-5 lat Ludzie sami sa aktywni aby zaniedbane kawalki miasta byly czyste i przyjazne Pamietajcie tylko w Manhattanie mieszka okolo 4 milionow ludzi I drugie tyle dojezdza To nie takie proste utrzymac porzadek

  • 31337b

    Oceniono 4 razy -2

    Wyrzucili wszystkich z pracy? Siedzą. Opalają się. Grają w domino. Tylko czemu na ulicy nie w parku?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX