Hadid i Gehry na Biennale

Radeo

  Zaha Hadid i Frank O. Gehry są jednymi z nielicznych architektów, których prace znajdują się zarówno w Podiglione Italia - głównym pawilonie w obrębie Giardini di Biennale oraz w głównej hali ekspozycyjnej Arsenału Weneckiego, gdzie mieści się trzon wystawy przygotowanej przez organizatorów Biennale pod kierunkiem Aarona Betskiego.      

 

 

Ekspozycje w Podiglione Italia poświęcone są początkom kariery obu gwiazd światowej architektury. Zebrano tam plansze, modele i szkice do znanych projektów obojga architektów.  

 

 Biennale di Venezia

Ekspozycja Zahy Hadid w Podiglione Italia, fot. R. Gajda 

 

Jedne z najciekawszych to rzadko pokazywane konceptualne makiety przygotowane przez Hadid na konkurs na hotel Peak w Hong Kongu. To właśnie wtedy świat zobaczył nowatorskie, odważne rozwiązania prezentowane przez młodą Irakijkę.  

 

Biennale di Venezia 

Model koncepcyjny Zahy Hadid, fot. R.Gajda 

 

W osobnej sali poświęconej Frankowi Gehremu zlokalizowano makiety i szkice koncepcyjne kilku projektów tegorocznego zdobywcy Złotego Lwa za całokształt twórczości. 

 

Biennale di Venezia 

Model Koncepcyjny, Gehry Partners, fot. R. Gajda 

 

W ramach wystawy głównej w Arsenale zarówno Hadid jak i Gehry przygotowali instalacje, które nawiązywały do tematu tegorocznej Międzynarodowej Wystawy Architektury - ?Architecture Beyond Building?

 

Architekci pracujący pod kierunkiem Zahy Hadid zaprezentowali projekt ?Lotus?, który zgodnie z ich autorskim opisem jest jednocześnie meblem i domem. Jest to jeden wysoce złożony kształt, który układa się wokół człowieka tak, by było w nim miejsce zarówno na siedzenie, spanie, odpoczywanie i magazynowanie. To, co zwykle we współczesnych domach jest zamknięte lub odizolowane w Lotusie staje się częścią wspólnej kompozycyjnej całości. 

 

Biennale di Venezia 

Lotus, proj. Zaha Hadid, fot. R. Gajda 

 

Skomplikowany kształt obiektu pozwala przenikać się poszczególnym sferom i ułatwia kontakt pomiędzy użytkownikami, jednocześnie kreując ornamentalny wzór, zapewniający estetyczną niepowtarzalność przestrzeni.

 

Biennale di Venezia 

Lotus, proj. Zaha Hadid, fot. R. Gajda 

 

Biennale di Venezia 

Lotus, proj. Zaha Hadid, fot. R. Gajda 

 

Propozycja Gehry Partners , LLP to ?Ungapatchket". To słowo pochodzące z języka jidysz oznacza ?wrzucone razem" ale także ?zbyt bogato dekorowane" i faktycznie ilość form, płaszczyzn, wzorów, krzywizn i załamań, które udało osiągnąć się Gehremu za pomocą drewnianych klocków, giętych płyt i gliny może przyprawić o zawrót głowy.

 

 Biennale di Venezia

Ungapatchket, proj. i wykonanie Gehry Partners, fot. R. Gajda

 

Biennale di Venezia 

 Ungapatchket, proj. i wykonanie Gehry Partners, fot. R. Gajda

 

 

Biennale di Venezia 

Ungapatchket, proj. i wykonanie Gehry Partners, fot. R. Gajda 

 

Jest bowiem wielka struktura, wypełniająca całą wysokość Corderii, wybudowana już na miejscu (obok niej stoi warsztat pracy, używany przez Gehrego przy montażu instalacji), która zdaniem autorów ma przypominać wielkie obiekty-symbole, takie jak Statua Wolności w Nowym Jorku czy gotyckie katedry z ich wyrafinowaną szkieletową konstrukcją.

Dzieło Gehrego wskazuje na architekturę, która istnieje ?przed, w trakcie i po" budowaniu.

 

Radeo 

 

Zobacz także:

Złoty Lew dla Polskiego Pawilonu 

Biennale w Wenecji 

Złoty Lew dla Franka Gehry 

 

Skomentuj:

Hadid i Gehry na Biennale