Maserati w salonie - konkurs Design Driven rozstrzygnięty

dll

Skoro współczesne samochody przypominają nieraz dzieła sztuki, to dlaczego nie projektować garaży, które eksponowałyby ich walory?  - pytają organizatorzy konkursu Design Driven.

konkurs, garaż, ciekawostki, nagroda, usa, dom jednorodzinny, samochód, Archisis Design and Architecture
Zwycięski garaż projektu Holgera Schuberta z Archisis
Fot. Erhard Pfelffer; Źródło: DesignDriven (zdjęcie nie przedstawia opisywanego w artykule garażu)

 

 

Rodzina Pininfarina, Chris Bangle, Luc Donckerwolke, czy też Walter de Silva są dla wzornictwa samochodowego tym, czym dla architektury jest Frank Gehry, Zaha Hadid, Norman Foster i Daniel Libeskind. Bryły samochodów, które wychodzą z desek kreślarskich, przypominają nieraz dzieła sztuki. Dla takich aut, zwykły garaż staje się muzealnym magazynem, gdzie sztuka zostaje schowana pod białą, tekstylną płachtą. Są jednak ludzie, którzy kochają piękne samochody na tyle, by zagwarantować im ekspozycję godną najcenniejszych klejnotów.

 

Do takich projektantów skierowany był konkurs Design Driven, zorganizowany przez producenta luksusowych aut Maserati oraz miesięcznik Architectural Digest. Jego celem było pokazanie, że nie tylko architektura salonów wystawowych i muzeów marek samochodowych ściśle nawiązuje do charakteru wystawianych aut, lecz można ją spotkać także i w mniejszej skali - w projektach garaży domów jednorodzinnych.

 

Konkurs przeprowadzony został w dwóch kategoriach - projektów zrealizowanych i projektów koncepcyjnych. W ciągu kilku miesięcy jego trwania wpłynęło ponad 125 zgłoszeń, z których wybrano dwie najlepsze. Zwycięzcą kategorii projektów zrealizowanych został:

 

Holger Shubert  (Archisis Design and Architecture)

 

Holger Shubert  (Archisis Design and Architecture)

 

 

Architekt jest zarazem właścicielem domu, w którym mieści się zwycięski garaż . Budynek został zlokalizowany na stromym wzgórzu, wychodzącym na zachodnią stronę Los Angeles. Garaż znajduje się na pierwszym piętrze dobudówki, połączonej z drogą dojazdową za pomocą niewielkiego mostu.

 

Wnętrze, o powierzchni ponad 100m2, utrzymane zostało w stylu minimalistycznym. Prócz samego miejsca na samochód znajduje się tu także telewizor, kanapa, półka z książkami, a także mała kuchnia, łazienka i biblioteka. By podczas startu silnika nie napełniać wnętrza spalinami, w podłodze, w miejscu, w którym stoi samochód, ukryto zdalnie sterowaną rampę. Podniesienie jej delikatnie "wypycha" auto na zewnątrz, gdzie bez przeszkód można odpalić silnik.

 

 


Źródło: Youtube; Dodał: Intelliga

 

 

a w kategorii projektów koncepcyjnych:

 

Chris Altman (Stubbs Muldrow Herin Architects)

 

Projekt Altmana ma za zadanie redefiniować pojęcie garażu , z miejsca składowania samochodu, na miejsca, w którym byłby on wystawiany. Jak przyznaje sam architekt, inspiracją dla jego propozycji był samochód marki Maserati. Niska i wydłużona bryła budynku ma wywoływać wrażenie ruchu. Wapienna elewacja ma z kolei tworzyć mocny kontrast z technologicznym zaawansowaniem samochodu.

 

Także system parkowania, zdaniem autora, został zaczerpnięty z wyścigowej tradycji firmy. Poszczególne miejsca parkingowe, zlokalizowane zostały na obrotowych płytach, dzięki czemu kierowca może schować samochód do garażu, bez potrzeby manewrowania nim.

 

Wszystkie nadesłane prace, możecie zobaczyć na stronie konkursu www.designdriven.us.

 

 

dll

 

 

 

Zobacz także:

 

 

Zjawiskowo piękne Maserati GranCabrio

 

Samochody z deski kreślarskiej architektów

 

Domy z prefabrykatu - najlepsze przykłady

 

Garaż wbudowany czy wolno stojący?

 

Skomentuj:

Maserati w salonie - konkurs Design Driven rozstrzygnięty