Asfaltowa dżungla, czyli RATP Bus Center

wolf

Na przedmieściach Paryża powstał monolityczny budynek, który wygląda jak kawałek wypiętrzonej drogi. Jego czarne obłe fasady zbudowane są bowiem z mieszkanki asfaltu i betonu. Projektanci z ECDM Architects wzbogacili surową bryłę rozcięciami, w których powstały krzykliwie kolorowe patia

kolor, paryż, szkło, fasada, beton, francja
RATP Bus Center w Thias na przedmieściach Paryża projektu ECDM Architects. Monolityczny budynek przepruwają kolorowe, szklane patia
www.ecdm.fr

 

 

W Thiais, na dalekich przedmieściach Paryża powstał niezwykły budynek dla zajezdni autobusowej. RATP Bus Center mieści 300 autobusów obsługujących linie południowej i wschodniej części aglomeracji paryskiej. Architekci Emmanuel Combarel i Dominique Marrec zaprojektowali budynek administracyjno-socjalny wraz z zagospodarowaniem działki.

 

 

Pierwszym problemem był trudny kontekst, wokół królują bowiem chaotyczne przemysłowe zabudowania, hurtownie i magazyny. Projektanci postanowili uporządkować okolicę i dlatego w projekcie postanowili na jednorodność.

 

 

Budynek wraz z parkingiem dla kilkuset autobusów miały być całkowicie homogeniczne. Prawie całą działkę przykryła betonowa płyta pod miejsca postojowe, natomiast budynek jest jakby wypiętrzeniem parkingu.

 

 

Jegofasady pokrywają panele Ductal, będące mieszanką betonu i asfaltu. Nadają bryle monolityczności, który przez to wydaje się być jeszcze bardziej związany z płytą parkingu.

 

 

Tak naprawdę Ductal to cienkie, grube na zaledwie 3 cm panele, które można dowolnie formować i wycinać. Te w podparyskim RATP Bus Center mają fakturę przypominającą klocki LEGO - z wypustkami pokrywającymi całą powierzchnie płyt. Panele płynnie łączą ściany budynku z podłożem, w taki sam sposób przechodzą w dach, nadając bryle wyoblone krawędzie.

 

 

Czarnej, lekko połyskliwej skórze nie przepruwają żadne okna. Doświetlenie wnętrz rozległego budynku na planie kwadratu o wymiarach 35 na 35 metrów rozwiązano bowiem w innych sposób. Monolityczna bryła ma mnóstwo rozcięć, które są całkowicie przeszklone. W ten sposób powstały niewielkie patia. Każde z nich ma inny kształt i barwę, bowiem przeszklenia w poszczególnych patiach są barwione na różne kolory. Dominują ciepłe oranże, żółcie i czerwienie.

 

 

Przez budynek przewija się codziennie 800 kierowców autobusów, do tego dochodzi spory personel administracyjny zarządzający zajezdnią. Na parterze pracownicy mają do dyspozycji kafeterię, pokój wypoczynkowy oraz wewnętrzne, otwarte patio, w którym w ciepłe dni mogą odpoczywać.

 

 

Budynek RATP Bus Center łączy w sobie sprzeczności. Z jednej strony betonowy, nieprzezierny, sprawia wrażenie bunkra, nie wchodzącego w relacje z otoczeniem. Z drugiej pełen słońca, kolorów, dużych, wycofanych przeszkleń jest obiektem przyjaznym dla użytkowników. Ta pozorna schizofrenia jest doskonałą odpowiedzią na kontekst nieciekawego przedmieścia, od którego dobrze jest się odciąć, a zarazem spróbować je trochę ożywić. Architektom z ECDM to się udało.

 

 

wolf

 

Zobacz też:


Kolorowe przedmieścia Paryża


Futurystyczna metamorfoza kamienicy


Święta w wielkim mieście


Skomentuj:

Asfaltowa dżungla, czyli RATP Bus Center