Jest projekt Drogi do Wolności w Gdańsku

red

Konkurs na koncepcję architektoniczną Drogi do Wolności wygrała warszawska pracownia Grupa 5 Architekci. W konkursie brało udział 71 projektów, w tym 3 z zagranicy

Droga do Wolności w Gdańsku
Droga do Wolności w Gdańsku
wiz. Grupa 5 Architekci

Droga do Wolności to miejska promenada, która będzie przebiegać przez teren dawnej Stoczni Gdańskiej. Koncepcja warszawskiej pracowni zakłada między innymi założenie wzdłuż deptaku sadu jabłoni. Architekci zamiast budowy nowych monumentów chcą by funkcję pomnikową odgrywała istniejąca stoczniowa zabudowa.

W planowanej przestrzeni Drogi do Wolności powinny ze sobą harmonijnie współistnieć i kontrastować surowe przemysłowe pozostałości dawnej Stoczni oraz elementy poetyckie (sad jabłoni) o łagodnym, dyskretnym i nastrojowym wymiarze symbolicznym - opisują swoją koncepcję projektanci.

Projekt konkursowy zakłada zastosowanie roślin jako ważnego materiału tworzącego nową promenadę. Architekci chcą wykorzystać drzewa, które dzięki swojej wielowymiarowej formie będą budowały przestrzeń i tworzyły naturalne ściany. Atutem wykorzystania tego "surowca" jest też ich zmienność w zależności od pór roku.

Istotnym elementem Drogi do Wolności będzie Plac Solidarności. Architekci w swoim projekcie nadali Placowi kameralną formę. Otacza go podwójny szpaler grabów. Te wysokie drzewa mają tworzyć zewnętrzną granicę Placu i podkreślić bryłę budynku Centrum Solidarności. Na Placu pojawią się też miejsca do siedzenia, uzyskano je poprzez podniesienie fragmentów terenu.

Droga do Wolności zaczyna się na Placu od luźno porozrzucanych na nim jabłoni. Za Bramą nr 2 projektowany sad zamienia się w miejski bulwar ze szpalerami jabłoni.

Rokrocznie owocujące drzewa w środku miasta to symbol harmonii życia jaką powinna nieść wolność oraz wciąż żywych ideałów jakie ze sobą niosła. Ponadto jabłoń to drzewo powszechnie uprawiane w tradycji polskiego rolnictwa, co przypominać ma o ludowych korzeniach przemian zapoczątkowanych w sierpniu 1980 roku - dodają architekci.

Wzdłuż zawieszonych nisko koron drzew przebiegać będą ścieżki piesze o nawierzchni z odtworzonej kostki brukowej oraz asfaltowy szlak rowerowy zintegrowany z systemem miejskich ścieżek rowerowych. Wzdłuż bulwaru zaprojektowano najważniejszy ciąg pieszy - szeroką ścieżkę dydaktyczną o nawierzchni betonowej spinającą Bramę nr 2, wejście do budynku Europejskiego Centrum Solidarności i wejście do Sali BHP.

Koszt pierwszego odcinka Drogi do Wolności ma wynieść 8,75 mln zł. Prace budowlane mają zakończyć się na przełomie 2014 i 2015 roku.

Skomentuj:

Jest projekt Drogi do Wolności w Gdańsku