Betonowe Muzeum Motoryzacji w Białymstoku [DYPLOM ROKU]

Projekt modernistycznego gmachu zwyciężył w konkursie na najlepszy projekt dyplomowy

Nie tak dawno prezentowaliśmy w BRYLE projekt domu spokojnej starości we Wrocławiu (tutaj). Betonowy dom seniora został nagrodzony przez Politechnikę Krakowską w konkursie na najlepszy projekt dyplomowy studentów architektury. Wśród nagrodzonych znalazł się także opracowany przez Pawła Fiedczaka projekt Białostockiego Muzeum Motoryzacji.

Muzeum motoryzacji w Białymstoku wprawdzie istnieje, jednak obecnie działa w powojskowym magazynie, w którym brakuje profesjonalnych przestrzeni wystawienniczych. Przygotowany przez młodego architekta projekt zakłada budowę nowej siedziby Muzeum na starym torze przy ulicy Ciołkowskiego.

Fiedczak zaproponował, aby Muzeum było zbudowane niemal w całości z betonu. Jego główna bryła miałaby unosić się nad wejściem. To właśnie w tej części architekt przewidział sale wystawowe. Frontowa i boczna ściana zostałaby mocno przeszklona - wpuszczając do wnętrza dużą ilość światła.

 Projekt Białostockiego Muzeum Motoryzacjiwiz. Paweł Fiedczak

Zaprojektowany budynek ma też podziemną kondygnację. Architekt umieścił tam samochodowy warsztat i pomieszczenia techniczne. Na parterze oprócz sal ekspozycyjnych znalazło się miejsce na restaurację i pomieszczenia dla pracowników Muzeum.

czytaj więcej: bialystok.gazeta.pl

Więcej o:
Komentarze (13)
Betonowe Muzeum Motoryzacji w Białymstoku [DYPLOM ROKU]
Zaloguj się
  • archianonim

    Oceniono 27 razy 11

    Wiszące samochody? To nie samoloty żeby je wieszać pod sufitem. Forma? Jakbym patrzył na muzeum Zahy Hadid w Rzymie. Poza tym bardzo mało przestrzeni wystawowej, ile tam się zmieści 20 samochodów? No chyba że jest to muzeum Polskiej motoryzacji to co innego ;) Proponuje odwiedzić muzeum techniki w Berlinie i zobaczyć jak projektuje się tego typu funkcję. Dyplom roku? Reszta prac musiała być na prawdę średnia ;) Brakuje wizek z wnętrza bo tak na prawdę one tutaj są najważniejsze i może by obroniły projekt.

  • jan12121

    Oceniono 12 razy 6

    Nagroda świadczy o Politechnice i Jej Profesurze: wtórne, anty-ekologiczne, aroganckie w otoczeniu.

  • fio88

    Oceniono 7 razy 5

    Kilka informacji których nie ma w artykule lub są nie do końca zgodne.
    Konkurs BETONOWY organizowany przez PK i Stowarzyszenie Producentów Cementu - celem
    jest promocja technologii betonu i tylko takie projekty mogły wziąć
    udział. Muzeum nie powstaje na starym torze samochodowym a w jego
    sąsiedztwie adaptując dodatkowo historyczny tor do kompleksu muzeum.
    Przestrzenie wystawowe znajdują nie tylko na piętrze lecz w całym
    budynku (parter,piwnica) a także na zewnętrznej rampie (latem). Występuje winda towarowa do transportu eksponatów na piętro.

  • jesusbuiltmyvolkswagen

    Oceniono 7 razy 3

    Czy "na starym torze" oznacza, jak zwykle, zabudowanie/zniszczenie toru?

  • marbat1969

    Oceniono 9 razy 1

    Kompletna bzdura. Poza tym, że muzeum ma wyglądać, powinno też funkcjonować. Umieszczenie sali ekspozyzcyjnej na 1 piętrze sprawia, że eksponaty będą musiały być tam transportowane w jakiś sposób. Czyli potrzebna będzie odpowiednia winda, rampa czy cokolwiek innego. Ale może się kiedyś zdarzyć eskponat o wymiarach znacznie większych - na przykład autobus... I co wtedy ? Drugi aspekt. Każde muzeum powinno być tak zaprojektowane, by można było je rozbudowywać bez szkody dla jego piękna. Tu tej możliwości nie ma- bo najważniejsza część jest zamknięta na piętrze. Na koniec - kolejna bzdura, chyba najważniejsza - przeszklone ściany głównej sali ekspozycyjnej. To trzeba kompletnie nic nie wiedzieć o muzealnictwie by coś takiego zaproponować. Światło niszczy bezpowrotnie zabytki. W Angers , we Francji zrobili taki przeszklony pawilon do wyeksponowania bezcennych arrasów - kolory szlag trafił po kilkunastu latach. Dokladnie po 20 latach okna szczelnie zasłonięto, ale zniszczenia są nieodwracalne. Jeżeli w tym budynknu mają być prezentowane samochody - dokładnie to samo spotka ich lakier. Jedna rzecz mnie zadziwia - to, że student nie wie o co chodzi w zasadach funkcjonowania budynków użytkowych w rodzaju muzeum - to rzecz akceptowalna. Ale to, że nikt z kadry naukowej nie nauczył go tego, nie uwzględnił tych paru oczywistości w ocenie projektu- to wystawia słabe świadectwo uczelni. Spójrzcie na budynek Muzeum Żydów Polskich - owoczesny, przeszklony, ale izolujący zabytki od bezpośredniego wpływu światła. To są oczywiste rzeczy.

  • vfr-wwl

    0

    przypomina Muzeum Porsche w Stuttgarcie, lecz tu Lambo pasuje idealnie do profilu rzeźby bryły

  • majesticdesign

    0

    gzadzam się z kolegą u góry zdecydowanie brak wizualizacji wnętrz co ogranicza obiektywny komentarz;p Poza tym sama forma mało zrównoważona, brak sekwencji punktów ciężkości i proporcji, muzeum "samo się zdominowało":) Doceniam za to odwagę autora i pozdrawiam:)

  • oooo23

    0

    w końcu jakieś organiczne kształty. Przypomina żabę ;)

  • scibor3

    Oceniono 18 razy 0

    I znów agresywne, brzydkie pudło.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX