Betonowa kładka lewitująca nad taflą wody. Jak to możliwe? [PROJEKT]

Futurystyczny most ma być wabikiem na turystów. Jej konstrukcja to nowatorski pomysł profesora Politechniki Wrocławskiej

Zagórze Śląskie to niewielka wieś leżąca w dolinie Bystrzycy, pomiędzy Górami Sowimi i Górami Czarnymi. Nieopodal wsi, nad jeziorem Bystrzyckim znajduje się linowy most, którym przez wiele lat spacerowali turyści. Jednak ze względu na fatalny stan techniczny konstrukcja jest obecnie zamknięta. Lokalne władze zdecydowały o demontażu starego mostu i zamówiły projekt nowej kładki.

Nowy most zaprojektował Zespół Badawczo-Projektowy "Mosty-Wrocław", którymi kieruje prof. Jan Biliszczuk z Politechniki Wrocławskiej. Nowa przeprawa będzie dwa razy szersza od starej i zostanie wykonana w konstrukcji wstęgowej, która nie wymaga budowy podpór w jeziorze.

Betonowa kładka będzie się utrzymywać w powietrzu dzięki linom, które zostaną zakotwiczone w skałach. Lin ma być kilkanaście. Po zakończeniu budowy most będzie miał prawie 126 metrów długości i od 2,4 metrów szerokości (w najwęższych odcinkach) do 4,9 metrów (w odcinkach, w których staną ławki).

Tak ma wyglądać kładka nad jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu ŚląskimWizualizacja: Zespół Badawczo-Projektowy „Mosty-Wrocław”

 

Nie zdecydowaliśmy się na remont mostu wiszącego, bo pochłonąłby on nawet 70 proc. kosztów budowy nowej przeprawy. Kładka będzie stabilniejsza, szersza i oświetlona. Będzie służyć nie tylko do spacerów: można tam będzie usiąść, odpocząć i podziwiać widoki - wyjaśnia Adam Hausman, wójt gminy Walim.

Koszt usunięcia starej przeprawy i budowy nowej to 6 mln zł.

czytaj więcej: wroclaw.gazeta.pl

Więcej o:
Komentarze (24)
Betonowa kładka lewitująca nad taflą wody. Jak to możliwe? [PROJEKT]
Zaloguj się
  • remislanc

    Oceniono 150 razy 130

    "Betonowa kładka lewitująca nad taflą wody"

    Lewitacja (łac. levitas = lekkość) – unoszenie się obiektu w wyniku oddziaływania sił równoważących siłę grawitacji i utrzymywanie bez kontaktu z podłożem. Istnieje wiele technik utrzymywania obiektów w stanie lewitacji, między innymi oddziaływania hydro- i aerodynamiczne, akustyczne, optyczne, elektrostatyczne i elektromagnetyczne

    "Betonowa kładka będzie się utrzymywać w powietrzu dzięki linom, które zostaną zakotwiczone w skałach."

    No to mamy lewitację po polsku........

  • frejasofia

    Oceniono 67 razy 41

    Nie zgadzam się, obecny most lepiej komponuje się z krajobrazem. Patrząc na detale nowego projektu - wyglądają w wielu miejscach jak projekt drogowca.

  • Gość: Ralf

    Oceniono 61 razy 35

    Wygląda nijako, i w ogóle nie pasuje do otoczenia. Obecny most lepiej się komponuje.

    Zapewne opis projektu brzmiał: " Fantazyjnie lawirująca powierzchnia kładki zdaje się płynąć niczym woda w rzece, zaś padające nań ukośnie promienie słońca dają efekt ciekawej gry światłocieniem. Nowoczesna forma doskonale współgra z otoczeniem jednocześnie w nie nie ingerując, a zawieszenie kładki na linach stwarza poczucie że kładka lewituje"

    Taki typowy architektoniczny bełkot -mam wrażenie że coraz częściej bardziej od wyglądu i funkcjonalności projektu liczy się zgrabne wodolejstwo projektantów.

  • Gość: handmade

    Oceniono 48 razy 26

    obecny most ładniejszy.

  • tello1

    Oceniono 24 razy 18

    Co tam kładka! My w Warszawie mamy 7 lewitujących mostów, po których jeżdżą samochody!

  • annaprus

    Oceniono 11 razy 9

    Taka kładka rzeczywiście może być pewną atrakcją turystyczną. Jednak żeby spełnić tą rolę projekt powinien być bardziej dopracowany. Samej kładce brakuje pewnej lekkości w wyglądzie, a i miejsce gdzie się kończy powinien być atrakcyjnie zaprojektowany i przygotowany. Dla porównania kładka w Singapurze www.photo-travels.org/pl/foto/128/1385/ .

  • klinikka

    Oceniono 10 razy 6

    żaglówka pod nią przepłynie?

  • Gość: Luck

    Oceniono 29 razy 5

    Brawo, ciekawy projekt, minimalnie ingeruje w krajobraz w porównaniu do poprzedniej kładki. Ciekawy jestem tylko jak w praktyce: czy nie będzie się "bujała"?

  • welarg

    Oceniono 2 razy 2

    W budownictwie nie ma rzeczy niemożliwych.
    Czy te liny można zakotwić w skałach ?
    Teoretycznie można.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX