Wroclavia - galeria handlowa i dworzec w jednym. Jak wyjdzie tym razem?

red

Łączenie funkcji handlowych z budynkami dworca to z jednej strony udogodnienia dla pasażerów. Mogą oni urozmaicić sobie oczekiwanie na środek transportu wizytą w sklepach, czy pójść na kawę do restauracji. Praktyka pokazuje jednak, że nie wszystko zawsze wychodzi tak dobrze. Istniejące przykłady takich rozwiązań pokazują, że funkcja komercyjna często bierze górę i dominuję nad publiczną - pasażerowie dostają małe i ciasne poczekalnie z niewygodnym dojściem. Jak sztuka łączenia uda się we Wrocławiu?

WROCLAVIA
IMB Asymetria/Unibail-Rodamco

Na pierwszy rzut oka to rozwiązanie idealne. Pasażerowie dostają możliwość korzystania z atrakcji centrum handlowego, centrum dostaje nowych klientów, a miasto nowoczesny obiekt dworcowy. Rozwiązuje się też problem korków spowodowanych dużą ilością osób dojeżdżających do galerii handlowych. Taka lokalizacja to dzielnice centralne gdzie jest blisko, a osoby z okolic mogą tam łatwo dotrzeć komunikacją publiczną.

Zrealizowane przykłady takich rozwiązań pokazują, że w rzeczywistości wygląda to często zupełnie inaczej. Przestrzeń dla pasażerów jako nieprzynosząca zysków jest minimalizowana i chowana gdzieś na zaplecze. W wyniku tego trudno znaleźć kasy, a pasażerowie dostają małe i niewygodne poczekalnie. Czy Wrocław pokaże, że da się inaczej?

Firma Unibail-Rodamco za 240 mln Euro planuje wybudować na działce, na której kiedyś znajdował się dworzec PKS nowoczesny obiekt, który połączy funkcję komercyjną z obsługą podróżnych. W nowym budynku znajdzie się ponad dwieście sklepów oraz podziemny dworzec autobusowy, który ma być przestronny i jasny. Według zapewnień inwestora będzie dostępny bezpośrednio z ulicy, jak również z wnętrza galerii handlowej.

W budynku znajdzie się też około 20 restauracji, oraz nowoczesne kino z dwudziestoma ekranami. Zarówno dla klientów, jak i dla podróżnych ma też powstać niewielki ogród na dachu budynku, w którym będzie można wypocząć między zakupami czy podczas przerwy w podróży.

Pod ziemią znajdzie się także parking na 2300 aut oraz zadaszone stanowiska dla rowerów.

Trzymamy kciuki, aby tym razem mariaż galerii handlowej i dworca wypadł lepiej niż sławny już Dworzec w Poznaniu.

Więcej o nowym dworcu czytaj na: wroclaw.gazeta.pl

_____________________________________________________________________

Zobacz też film, w którym architekt Radek Gajda pokazuje zalety najbardziej znanego dworca w Polsce:


Skomentuj:

Wroclavia - galeria handlowa i dworzec w jednym. Jak wyjdzie tym razem?