Kuryłowicz zaprojektuje lotnisko w Kielcach

red.

W poniedziałek ogłoszono wyniki konkursu na koncepcję międzynarodowego lotniska w Kielcach. Spośród pięciu nadesłanych prac komisja sędziowska wybrała projekt firm "Kuryłowicz & Associates Architecture Studio" i "Polconsult", tworzących konsorcjum.

Tak będzie wyglądało lotnisko w Kielcach projektu Stefana Kuryłowicza
Kuryłowicz & Associates Architecture Studio


Nagrodzona praca zakłada wybudowanie terminalu docelowo obsługującego 4,5mln pasażerów oraz budynku administracyjno biurowego, który w pierwszym etapie, zanim powstanie właściwy terminal będzie obsługiwał 300tys-450tys pasażerów rocznie.

 

Oprócz wartości architektonicznych, główną przesłanką do nagrodzenia pracy zespołu pod przewodnictwem Stefana Kuryłowicza i Jacka Syropolskiego było sprawne rozplanowanie procesu prowadzenia inwestycji: 

 

Etap I - od 300 do 500 tys. pasażerów rocznie w budynku administracyjnym + funkcje dodatkowe w budynku na wyższych kondyg


Etap II - terminal pasażerski 1,5 mln pasażerów rocznie


Etap III - terminal pasażerski 3 mln pasażerów rocznie


Etap IV - terminal pasażerski 4,5 mln pasażerów rocznie + parking długoterminow

 

Zanim rozpoczną się prace budowlane, górzysty teren na którym zlokalizowana będzie inwestycja musi zostać poddany procesowi makroniwelacji, czyli wyrównywanie okolicznych nierówności terenu. 

 

Lotnisko w Kielcach

 

"Terminal wyznacza linię zabudowy dla pozostałych obiektów zabudowy portowej, takich jak budynek administracyjny z wieżą kontroli lotów, projektowany zespół cargo oraz hangar serwisowy. Utworzony w ten sposób linearny charakter zabudowy kształtuje zasadę kompozycji urbanistycznej.

 

Uporządkowana kompozycja zagospodarowania przed terminalem jest zapowiedzią ogólnej koncepcji przestrzennej budynku, której głównym założeniem było jasne i proste ukształtowanie wnętrza i funkcji, tak aby ułatwić pasażerom orientację, a co za tym idzie usprawnić procedurę odpraw. Strefy przylotów i odlotów oraz związane z nimi funkcje rozmieszczone są tak, aby strumienie pasażerów i osób im towarzyszących nie krzyżowały się ze sobą, a droga pasażera do wyjścia na płytę była relatywnie krótka i prosta.

 

Duża transparentność elewacji nie ogranicza zarówno widoczności na płytę lotniska jak i dopływu światła do wnętrza terminalu. Podkreśli to przestronność oraz jego prosty układ. Budynek terminalu zaprojektowany z myślą o podróżnych i im przyjazny stanie się godną wizytówką Kielc i Regionu Świętokrzyskiego." - fragment opisu autorskiego

 

Zwycięska koncepcja zdobyła 87 punktów. Oprócz umowy na realizację projektu, zwycięzcy otrzymali 75tys nagrody.


II nagrodę i 50 tys. zł zdobyło Konsorcjum DB Projekt oraz ATI Architektura Technika Inwestycje z Warszawy. Zdobyło 74 punkty



III miejsce otrzymała praca, która uzyskała 71 punktów. Nie wiadomo, kto jest jej autorem, bo numeru, który jest na planszach (były kodowane), członkowie sądu konkursowego nie odnaleźli w kartach identyfikacyjnych. - Tym samym autorzy wykluczyli się z konkursu i raczej nie otrzymają nagrody - 25 tys. zł. Sąd konkursowy musi podjąć decyzję w tej sprawie. To naprawdę niespotykana sytuacja - mówi Artur Hajdorowicz, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego

 

 

red.

 

Zobacz także:

 

Ruszyła budowa Quattro Business Park 

 

Szpital jak na Zachodzie

 

Rozbudowa Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu 

 

 

Skomentuj:

Kuryłowicz zaprojektuje lotnisko w Kielcach