White House Redux czyli Biały Dom AD 2008

dll

Dzisiaj wybrany zostanie nowy gospodarz Białego Domu. Zobacz jak ten jeden z najsłynniejszych budynków na świecie wyglądałby, gdyby zaprojektowano go dziś. 

5763968 https bi

 

 

Siedziba prezydentów Stanów Zjednoczonych została zaprojektowana pod koniec XVIII wieku przez Jamesa Hobana i należy do najlepiej rozpoznawalnych budynków na świcie. Choć jego bryła nie zmieniła swojego wyglądu od momentu ukończenia budowy w 1800 roku, to emocje jakie wywołuje wśród ludzi w różnych zakątkach globu są skrajnie różne. Jedni widzą w niej zatem symbol cnót wolności i demokracji, dla innych jest ona natomiast metaforą politycznej i militarnej dominacji.

 

Biały Dom

Biały Dom w Waszyngtonie

 

Jak wyglądał by Biały Dom, gdyby został zaprojektowany dziś? - to temat międzynarodowego konkursu White House Redux, zainaugurowanego w styczniu bieżącego roku przez galerię Storefornt for Art and Architecture i Control Group. Według organizatorów inspiracją do jego rozpisania były tegoroczne wybory prezydenckie w USA i rola jaką będzie spełniała osoba na tym stanowisku.

 

 

 

W ciągu pół roku na konkurs wpłynęło prawie 500 propozycji z 42 krajów świata i w odróżnieniu od konkursu z 1792 roku bardzo niewiele z nich ma charakter stricte architektoniczny. Jak relacjonuje Geoff Manaugh - redaktor magazynu Dwell i członek jury - większość stanowią projekty konceptualne i filozoficzne.

 

 

 

- Stanowią one polityczny komentarz lub zabawny żart - mówi Manaugh. Przykładem mogą być pomysły pomalowania Białego Domu na czarno lub też jego całkowite usunięcie z krajobrazu. Inne proponowały ulokować budynek pod ziemią i pozbawić go dachu, tak by obywatele mogli patrzeć na prezydenta z góry i aby on sam pamiętał, że jego decyzje podlegają społecznej kontroli.

 

 

 

Jedną z ciekawszych prac był, zdaniem Manaugha, projekt starający się z premedytacją narazić prezydenta na niebezpieczeństwo. Przewidywał on osadzenie bez zabezpieczenia budynku Białego Domu na cienkich palach, które się złamać w każdej chwili. Można było w nie strzelać lub rzucać różnymi rzeczami i w ten sposób naruszyć misterną konstrukcję powodując katastrofę. Przesłaniem jakie niósł ów projekt było pokazanie - że jeśli narazi się prezydenta na większe niebezpieczeństwo i pozbawi się go doraźnej ochrony, to samemu zrozumie się sens odpowiedzialności za podejmowane każdego dnia decyzje - tłumaczy Manaugh.

 

 

 

fot. White House Redux

fot. White House Redux

 

Ostatecznie, spośród wszystkich nadesłanych projektów jury postanowiło uhonorować pięć z nich:

 

Pierwszą Nagrodę zdobył projekt autorstwa J.P. Maruszczaka, Rogera Connaha i Ryana Manninga.

Dwanaście surrealistycznych obrazów tworzących prezentację ?Ravenge of the Lawn? przywodzą na myśl zdjęcia z albumu architektonicznego: ostre i zachwycająco nieformalne. Rzucają one nowe światło na nieuchwytne momenty doświadczenia pomiędzy politycznością a osobowością. Metaforycznie idee Białego Domu z istotnymi dla amerykanów wydarzeniami z Kabulu, Little Rock, Tacoma i Peshawaru, zamachu na Kennedyego i in.

fot. White House Redux

fot. White House Redux

 

fot. White House Redux

fot. White House Redux

 

Druga Nagroda została przyznana projektowi autorstwa Davida Iseri, Jeffersona Frost, Justin Kruse, Laury Sperry.

Dwanaście Ostrzegawczych Opowieści z Nowego Światowego Ładu w swojej formie stanowi hołd na cześć grupy architektonicznej Superstudio. Wewnątrz książki-projektu znajduje się 12 różnych wersji tego czym Biały Dom mógłby być, gdyby został poddany kulturowym, ekonomicznym lub środowiskowym zmianom.

 

fot. White House Redux

fot. White House Redux

fot. White House Redux

 

Jury konkursu przyznało także dwie Trzecie Nagrody.

 

Pierwsza z nich powędrowała do Granta Gibsona i Chris-AnnMarie Spencer.

Nadrzędnym celem prezydenckiej siedziby powinno być bowiem stanowienie swoistej platformy, tworzącej scenariusze łączące prezydenturę, jej zwolenników i krytyków, w nową społeczność. Zminimalizowana i pozbawiona detali architektoniczna forma nowego projektu ma na celu ograniczenie jego odbioru wizualnego. Taki zabieg miałby zmusić urzędników do skupienia się nie nad miejscem, w którym wykonują swoje obowiązki lecz nad sprawami ważnymi dla współobywateli.

 

fot. White House Redux

fot. White House Redux

 

fot. White House Redux

 

Drugą Trzecią Nagrodą uhonorowani zostali Wayne Congar i Arrielle Assouline-Lichten.

Projekt ten odwołuje się do koncepcji Open Soure. Według niego obywatelska transparentność miała by penetrować istniejący Pałac-Bunkier poprzez nadanie wewnętrznej sieci komputerowej formy systemu otwartego raczej na społeczne problemy niż na tajne informacje. Biały Dom 2.0 gromadził i przetwarzał by dane, a ich wynik w formie tekstu i wykresów wyświetlany by był na ekranach zawieszonych elewacji. Jednostka mogłaby w ten sposób zobaczyć nie tylko swój problem w szerszym opracowaniu, ale także to która część Białego Domu 2.0 się nią zajmuje. Praca wysokich urzędników prezydenckich miała by być relacjonowana na żywo za pośrednictwem kamer internetowych. W biurach wewnątrz budynku zainstalowane byłyby podobne ekrany do tych zwieszonych na elewacji. Wyświetlały by one tę samą informację, przeprogramowując tym samym pracę urzędników w zgodzie ze społecznym życzeniem.

 

fot. White House Redux

fot. White House Redux

fot. White House Redux

 

Nagroda specjalna konkursu White House Redux przypadła Pieterjanowi Ginckels, Julianowi Friedauer.

Projekt ich autorstwa nosi nazwę White House Paradise (Raju Białego Domu) i swoją koncepcją odwołuje się do popularnych parków tematycznych. Tym razem jednak jego przedmiotem nie jest hollywoodzka produkcja lecz waszyngtoński film political-fiction. Symboliczy sposób wyrazu stanowi w nim szczegółową scenografię mnemotechniczną poświęconą politycznej aktyności Bałego Domu i stosunkom urzędnik-obywatel.

 

fot. White House Redux

 

fot. White House Redux

 

Prócz nagród jury, przyznana zostanie także nagroda publiczności. Na zakwalifikowane projekty można głosować za pośrednictwem strony internetowej konkursu. Głosy będą przyjmowane do godziny północy z 3/4 listopada 2008.

Konkurs White House Redux pokazuje jak cienka jest granica między architekturą budynków instytucji państwowych a ich symbolicznym charakterem. Pokazuje jaki jest stosunek emocjonalny obywateli do polityków sprawujących władzę, na przykładzie transformacji ich miejsca pracy.

A jak my przeprojektowalibyśmy nasz Belweder lub Sejm?

 

 

dll

Zobacz także

Polak zwycięzcą konkursu NVIDIA

Kolejny projekt Fostera już zrealizowany

Newseum - awangarda u stóp Kapitolu

Skomentuj:

White House Redux czyli Biały Dom AD 2008