Fotograficzne oko architekta

wolf

Jak na architekturę patrzą architekci? Zazwyczaj rzadko wypowiadają się o innych budynkach, poza swoimi. Jednak w Wielkiej Brytanii zorganizowano już po raz drugi konkurs fotograficzny Architect's Eye skierowany do architektów fotografujących architekturę.

wielka brytania, konkurs, anglia, fotografia, światło
W konkursie Architect's Eye w kategorii Architektura i Miejsce zwyciężył John Barr, niezależny architekt prowadzący własną praktykę w Glasgow. Jego zdjęcie przedstawia Kościół Światła, najsłynniejszy budynek Tado Ando, od którego rozpoczęła się światowa kariera tego japońskiego architekta
www.architectseye.com

 

 

Fotografia to medium, bez którego architektura nie miałaby dziś szansy zaistnieć. To właśnie ona spowodowała, że architekci stali się obecnie gwiazdami na miarę gwiazd rocka, czy filmu. Zarazem bez obrazów trudna byłaby edukacja i popularyzacja architektury, bo raczej niemożliwe jest, by każdy mógł zobaczyć na własne oczy wszystkie dzieła Le Corbusiera, czy Zahy Hadid. Porozrzucane po świecie, nierzadko też w czasie, spotykają się tylko w albumach poświęconych dziełom architektów.

 

 

W Wielkiej Brytanii na większości uczelni architektonicznych obowiązkowe są zajęcia z... fotografii. Robienie zdjęć budynków zmusza przyszłych architektów do uważniejszego patrzenia na architekturę. Tylko w ten sposób mogą odkryć tajemnice proporcji, harmonii, znaczenia faktury i światła w kreowaniu przestrzeni.

 

 

Konkurs Oko Architekta - Architect's Eye organizuje International Art Consultants. Ogłoszenie wyników ostatniej edycji odbyło się w połowie listopada, 200 prac architektów startowało w dwóch kategoriach - Architektura i Miejsce oraz Architektura i Ludzie.

 

 

W kategorii Architektura i Miejsce zwyciężył John Barr, niezależny architekt prowadzący własną praktykę w Glasgow. Jego zdjęcie przedstawia Kościół Światła, najsłynniejszy chyba budynek Tado Ando, od którego rozpoczęła się światowa kariera tego japońskiego architekta.

 

 

Betonowy kościół tworzy prostopadłościenna bryła, którą przenika się z innym prostopadłościanem mieszczącym szkołę. Na zdjęciu zamiast wyeksploatowanego przez fotografów widoku zewnętrznego, pokazującego agresywne zderzeni brył, przedstawiono głównie atmosferę kościoła, przestrzeni w pełni transcendentalnej, w której dominuje jedynie świetlisty krzyż rysowany przez pękniecie w ścianie za ołtarzem.

 

 

Więcej nagrodzonych prac w galerii

 

 

wolf

 

 

Zobacz też:

 

 

Amerykański modernizm nie zaistniałby bez tych zdjęć

 

Kotka na gorącym, zielonym dachu

 

Architekt w przebraniu, czyli zabawy z architekturą

 

Skomentuj:

Fotograficzne oko architekta