Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Zamiast Parku Centralnego Zielona Obwodnica Gdyni

red

Miejscy aktywiści proponują znacznie bardziej śmiałą wizję wydania 35 mln złotych, które władze Gdyni zaplanowały na budowę parkingu podziemnego i tzw. Parku Centralnego przy Alei Piłsudskiego. Chcą utworzyć Zieloną Obwodnicę Gdyni - trasę dla pieszych i rowerzystów okalającą miasto.

Projekt utworzenia Zielonej Obwodnicy Gdyni
Prezentacja projektu utworzenia Zielonej Obwodnicy Gdyni
opracowanie graficzne: Agnieszka Badach

Dwie wizje nowych inwestycji w Gdyni

Pojawiły się dwa pomysły na nowe inwestycje w Gdyni. Jedną z nich jest opisywany wcześniej projekt Parku Centralnego z parkingiem podziemnym. Druga propozycja wysunięta przez miejskich aktywistów polega na utworzeniu zielonej obwodnicy. Te dwa projekty łączy myślenie o mieście w kategorii tworzenia miejsc wspólnych oraz priorytetowe potraktowanie pieszych i rowerzystów. Parking podziemny "schowałby" ruch pod powierzchnią ziemi, by zostawić ulice i tereny zielone mieszkańcom. Miejscy aktywiści w swoich projektach posunęli się o krok naprzód proponując ring - trasę spacerowo-rekreacyjną okalającą miasto. 

Na czym polega pomysł utworzenia Zielonej Obwodnicy?

Stowarzyszenie Miasto Wspólne chciałoby połączenia kilku miejskich terenów o zróżnicowanej funkcji - od rekreacji po sport i edukację w jeden zielony szlak o długości około 7 km, który będzie okalał śródmieście Gdyni. Ring ma pełnić funkcję obwodnicy dla pieszych i rowerzystów.

Na jej trasie miasto planuje kilka inwestycji, dlatego liczymy, że nasz pomysł zostanie w nie wpisany, zwłaszcza że nie będzie generował dodatkowych kosztów ponad planowane przez miasto

- mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego. Zielony Ring od południa miałby obejmować Polankę Redłowską. Dziś miasto planuje sprzedaż jej części, a pomysłodawcy proponują, by zagospodarować ją jako teren, który będzie służył wszystkim mieszkańcom - będzie przedsionkiem rezerwatu - miejsca, gdzie teoretycznie ludzi być nie powinno. Dlatego Polanka, zagospodarowana jako teren leśnej edukacji, a także miejsce do grilla czy wypoczynku niemal w lesie, będzie służyć pośrednio ochronie samego rezerwatu. Dodatkowo naprawa drogi między Polanką a Płytą Redłowską umożliwiłaby utworzenie połączenia rowerowego do Orłowa.

Sportowcom, szczególnie amatorom, miałby służyć teren w sąsiedztwie kortów tenisowych Arki. Mógłby tam powstać obiekt służący lekkoatletom - dziś Gdynia nie ma takiego w odróżnieniu od Gdańska i Sopotu. Stowarzyszenie już rozmawiało z klubami lekkoatletycznymi. Koszt dla miasta - przy uwzględnieniu dofinansowania z ministerstwa sportu - to 1,5 mln zł.

Ring mógłby być obszarem zieleni miejskiej o funkcjach ekologiczno-społecznych poprawiającym warunki życia mieszkańców Gdyni, a także nadać specyficzny i indywidualny charakter miastu

- podkreśla urbanista Miasta Wspólnego Maciej Zielonka.

Ważnym elementem planu Miasta Wspólnego jest przebudowa skweru Arki Gdynia oraz bulwaru na jego wysokości. Tu miałyby pojawić się m.in. toalety publiczne (konkurs na nie miasto rozstrzygnęło w 2015 roku) oraz drugi nadmorski plac zabaw, który odciążyłby bardzo popularny i zatłoczony w okresie wakacyjnym plac zabaw przy Muzeum Miasta Gdyni.

Zielona Obwodnica będzie biegła według przedstawionej propozycji wzdłuż Alei Piłsudskiego i dzięki temu doprowadzi do lepszego zagospodarowania tamtejszych terenów zielonych. Chodzi m.in. o "Park Centralny". W tej kwestii społecznicy podnoszą w wątpliwość plany miasta dotyczące rozłożenia akcentów w miejskiej inwestycji.

Wielopoziomowy parking

Większość kwoty inwestycji, szacowanej na 35 mln pochłonie bardzo drogi w wykonaniu parking podziemny. "Zamiast wydawać po 100 tys. złotych na jedno miejsce w parkingu podziemnym, można za połowę tej kwoty - w przeliczeniu na jedno miejsce - stworzyć parking kubaturowy nad Węzłem Franciszki Cegielskiej, zaledwie 300 metrów w linii prostej od Urzędu Miasta." - mówi Łukasz Piesiewicz. Dodaje, że zintegrowałoby to transport indywidualny ze zbiorowym w tym miejscu i wymusiło zmiany na Węźle Wzgórze, który wymaga modernizacji i przebudowy w szczególności z uwagi na pieszych.

Szlakiem zielonej obwodnicy

Elementem obwodnicy miałaby stać się Aleja 17 Grudnia. Miasto już w przeszłości zapowiadało, że idąca wzdłuż torów aleja zostanie wyremontowana. Na jej końcu, po drugiej stronie skrzyżowania - przy dworcu SKM - ma pojawić się zejście. Na przebudowę czeka też Plac Konstytucji. Dziś plany skazują go na podporządkowanie funkcjom drogowym. Stowarzyszenie proponuje, by była to część zielonego ringu, najbardziej miejska i najmniej zielona, ale wciąż wygodna dla pieszych. Prowadziłaby do ujętego w planie miejscowym ciągu pieszo-rowerowego, który ma przecinać teren Międzytorza. Dalej obwodnica prowadziłby do Skweru Kościuszki i bulwaru, zamykając się.

Miejscy aktywiści obliczają, że planowana przez miasto kwota 35 mln złotych na parking i park centralny wystarczyłaby na stworzenie parkingu kubaturowego, rozpoczęcie zagospodarowywania Alei 17 Grudnia oraz prace na terenie parku przy Piłsudskiego i na Polance Redłowskiej. Bardziej kosztowne mogą okazać się prace przy obiektach sportowych i przy przebudowie skweru Arki Gdynia, ale jak podkreśla MW, plan mógłby być realizowany sukcesywnie, w ciągu 5 lat. Miasto zapowiedziało, że parking i park centralny zrealizuje w 3 lata, do roku 2020. "W przyszłości ring mógłby zostać poszerzony o Działki Leśne, gdzie są rezerwy terenu - uwzględnione w obowiązujących planach miejscowych, które są kontynuacją wizji z lat 30." - dodaje urbanista Michał Szatybełko z MW.

ZOBACZ PROJEKTY >>>>

    Więcej o:

Skomentuj:

Zamiast Parku Centralnego Zielona Obwodnica Gdyni