Ricardo Legorreta - kolory modernizmu

30 grudnia 2011, w wieku 80 lat, zmarł meksykański architekt Ricardo Legorreta. Odważnie operował kolorami przełamując stereotypowy wizerunek białej architektury modernistycznej. Oto kilka barwnych realizacji tego oryginalnego twórcy.
Biblioteka w San Antonio, projekt- Ricardo Legorreta Biblioteka w San Antonio, projekt- Ricardo Legorreta Fot: Wikimedia Commons

Modernizm po meksykańsku

Ricardo Legorreta Vilchis urodził się 7 maja 1931 w Mexico City. W 1953 roku uzyskał dyplom architekta na stołecznym uniwersytecie, a dziesięć lat później rozpoczął niezależną działalność projektową.

Ricardo Legorreta

Był uczniem Luisa Barragana, genialnego meksykańskiego architekta-samouka. Wpływ jego dokonań na realizacje i projekty Legorrety był ogromny. Barragan jako pierwszy zaczął łączyć corbusierowski modernizm z pierwiastkami tradycyjnego meksykańskiego budownictwa. Charakterystyczne, masywne proste geometryczne bryły oddziałują na widza grą światłocienia oraz żywymi barwami. Ich radosna kolorystyka w niczym nie przypomina ani "białej architektury" przedwojennego modernizmu, ani estetyki surowego betonu schyłkowej fazy nurtu. Ricardo Legorreta twórczo rozwinął idee Barragana, tworząc naznaczoną twórczym indywidualizmem architekturę, której nie sposób pomylić z żadną inną.

Budynek w Mexico City, w którym mieście się pracownia Ricardo Legorrety. Budynek w Mexico City, w którym mieście się pracownia Ricardo Legorrety. Fot: legorretalegorreta.com

Pracownia architekta w Mexico City

Siedziba pracowni Legorreta+Legorreta mieści się w Mexico City w budynku zrealizowanym w 1966 roku według projektu Ricardo Legorrety.

Pracownia Ricardo Legorrety w Mexico City

Celem architekta było stworzenie środowiska sprzyjającego kreatywnej pracy, inspirującej oazy odizolowanej od świata zewnętrznego. Obiekt wzniesiony został na zboczu wzgórza na przedmieściach metropolii. Sekwencja wnętrz, tarasów, schodów i wewnętrznych dziedzińców stwarza dla użytkowników szerokie spektrum doznań wizualnych. Grę przestrzennych form wzbogaca wyrazista kolorystyka oraz przemyślana gra światła. Bryła domu składa się ze multiplikowanych i połączonych ze sobą prostych kształtów geometrycznych.

Ricardo Legorreta

Wydział ekonomii uniwersytetu w Mexico City. Projekt - Ricardo Legorreta Wydział ekonomii uniwersytetu w Mexico City. Projekt - Ricardo Legorreta Fot: legorretalegorreta.com

Uniwersytet w Mexico City

Gmach wydziału ekonomii uniwersytetu w Mexico City jest jedną z ostatnich realizacji Legorrety. Ukończony w 2010 roku obiekt składa się z kilku prostych zestawionych ze sobą brył. Pierwszą z nich stanowi niewysoka "baza" o półkoliście zaokrąglonej ścianie frontowej. Jej mury zostały oblicowane płytami naturalnego kamienia o szarym odcieniu, który ma sprawiać wrażenie, iż budynek dosłownie wyrasta ze skalistego podłoża na którym został wybudowany. Na tej podstawie opierają się dwa ułożone poziomo ceglasto- czerwone prostopadłościany, z których jeden spoczywa bezpośrednio na bazie, a drugi został obrócony o 90 stopni i usytuowany na nim.

Wydział ekonomii uniwersytetu w Mexico City

Spiętrzenie prostych brył nie było jedynie zabiegiem mającym zdynamizować kompozycję całości. Nadwieszona wspornikowo najwyższa część budynku podkreśla główną oś komunikacyjną całego założenia, a jednocześnie stanowi ważny znak w przestrzeni całego kampusu uniwersyteckiego

Wydział ekonomii uniwersytetu w Mexico City

www.legorretalegorreta.com

Muzeum Nauki i Historyczne w Fort Worth Muzeum Nauki i Historyczne w Fort Worth Fot: legorretalegorreta.com

Muzeum w Fort Worth

Muzeum Nauki i Historyczne w Fort Worth w Stanach Zjednoczonych zostało wzniesione według projektu Ricardo Legorrety w 2009 roku. Gmach posiada wszystkie cechy stanowiące o indywidualnym stylu meksykańskiego projektanta. Masy prostych brył przypominają monumentalizm architektury Luisa Kahna. Duże płaszczyzny pełnych ścian sąsiadują z ciemnymi, pustymi otworami okien i drzwi. We wnętrzach poszczególne elementy wyróżnione zostały żywymi, czystymi kolorami.

Muzeum w Fort Worth

Cechą, która odróżnia muzeum w Fort Worth od większości realizacji Legorrety jest materiał zastosowany w elewacjach. Zamiast barwnego tynku użyta została czerwona cegła, która sprawia, że budowla przypomina niektóre z dzieł Franka Lloyda Wrighta czy wręcz tradycyjne budynki meksykańskie wznoszone z suszonej na słońcu cegły adobe.

Cabernet House Cabernet House Fot: legorretalegorreta.com

Willa w Kalifornii

Willa Cabernet House w Dolinie Napa w Kalifornii została ukończona w 1990 roku. Legorreta dążył do wkomponowania rozczłonkowanej bryły rezydencji w malowniczy krajobraz. Jej kształt dostosowany został nie tylko do tektoniki wzgórza, ale także rosnących na nim drzew. Willa podzielona została na cztery odrębne pawilony, a zintegrowana z naturą architektura stworzyła niezwykły klimat dający poczucie prywatności i bliskiego obcowania z przyrodą.

Cabernet House

Masywne ściany i ograniczona ilość otworów okiennych podyktowana została warunkami klimatycznymi panującymi w Kalifornii. Otynkowane mury pomalowane zostały w kolorze zgaszonej czerwieni- barwy podobnej do tej jaką ma gleba w Dolinie Napa.

Cabernet House

Muzeum w San Jose Muzeum w San Jose Fot: legorretalegorreta.com

Muzeum w San Jose

Muzeum Nauki w San Jose zostało udostępnione zwiedzającym w 1989 roku. Jest to placówka o wyjątkowym charakterze, bowiem z założenia służyć ma przede wszystkim dzieciom. Ricardo Legorreta projektując gmach dążył do tego, aby stworzyć środowisko które skłoni najmłodszych zwiedzających do kreatywnego, twórczego zwiedzania. Błękitne, proste formy gmachu intrygują i zachęcają do wejścia do środka. W nasyconym naturalnym światłem wnętrzu trafiamy w zupełnie inny świat zabudowany przez architekta. Zróżnicowanie kształtów i barw sprawia, że każde pomieszczenie i każda przestrzeń ma swój wyjątkowy charakter.

Muzeum w San Jose

Muzeum w San Jose

Więcej o:
Komentarze (3)
Ricardo Legorreta - kolory modernizmu
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • gsb

    Oceniono 1 raz 1

    fajne! ale to jest postmodernizm :)

  • rec303

    0

    modernizmu się nie koloruje ;P

  • bece82

    0

    Polemizowałbym. Legorreta rozwijał myśli i idea Barragana. Specjalnie. poza nie nie wykroczył.
    Poza tym architektura Legorrety nie spełnia kryteriów arch, postmodernistycznej zdefiniowanych przez Jencksa. Późny modernizm, nie postmodernizm :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX