Metro w Sofii. Czy naprawdę jest czego zazdrościć? Sprawdzamy rozwiązania architektoniczne

W ostatnim czasie stolica Bułgarii przez niektórych wskazywana jest jako wzór rozkwitu dla Warszawy. W szczególności chodzi o rozwój transportu szynowego. System metra w Sofii, chociaż został otwarty później niż warszawski, jest dłuższy i ma więcej stacji. Ilość to jednak nie wszystko, ważna jest też jakość. Sprawdzamy rozwiązania architektoniczne i wystrój sofijskiej kolejki!
Mapka systemu metra w Sofii; stan na 2018 rok Mapka systemu metra w Sofii; stan na 2018 rok metropolitan.bg

Trochę historii

Pierwszy odcinek metra w Sofii otwarto w styczniu 1998 roku, niespełna trzy lata po uruchomieniu linii w Warszawie. W Bułgarii infrastruktura nie była jednak budowana zupełnie od zera, jak w Polsce. Odcinek metra pod centrum miasta biegnie w przerobionym starym tunelu, którym pierwotnie miały kursować szybkie tramwaje.

Pierwsza, czerwona nitka sofijskiej kolejki łączy osiedle Liulin na wschodzie (początkowa stacja Śliwnica) z osiedlem Mładost 4 na południowym zachodzie (ostatnia stacja Business Park Sofia). Liczy 16 stacji i była otwierana etapami od 1998 do 2015 roku.

Pierwszy fragment drugiej, niebieskiej linii został otwarty w 2012 roku. Cała trasa ma nietypowy kształt. Druga nitka rozpoczyna bieg na południu miasta (początkowa stacja Witosza), następnie biegnie przez centrum, zatacza duże koło i przecina samą siebie na stacji Serdika i biegnie dalej do stacji końcowej na lotnisku, otwartej w 2015 roku. Linia obsługuje łącznie 32 stacje i ma 34,7 km długości. W planach jest także odnoga północna.

Pierwsza i druga linia dzielą ze sobą większą część trasy - 13 stacji - od osiedla Liulin (na stacji Śliwnica kończy się bieg linii czerwonej, ale niebieska jedzie dalej), przez śródmieście, aż do osiedla Mładost 1, gdzie się rozdzielają.

Trzecia, zielona linia jest aktualnie w budowie. Jesienią 2019 roku ma zostać otwarty centralny odcinek (8 stacji, 8 km długości). Cała trasa po ukończeniu będzie miała łącznie 16 km długości i przetnie Sofię z południowego zachodu na północny wschód.

Budowana trzecia linia metra w Sofii
metropolitan.bg

Sofijska rura Sofijska rura skyscrapercity.com

Nie tylko pod ziemią

Metro w stolicy Bułgarii prowadzi nie tylko pod ziemią - lwia część tras biegnie na poziomie ulicy bądź na estakadach. To największa różnica między kolejką w Sofii a tą w Warszawie, gdzie metro w 100 proc. znajduje się pod ziemią i nie planuje się jego wyprowadzania na powierzchnię.

Sofijska rura
stanilov.bg

Kolejka wprowadziła bardzo duże zmiany w krajobrazie największego miasta Bułgarii. Chodzi o tzw. "sofijską rurę", która pojawia się tam, gdzie tory metra wychodzą na powierzchnię. Charakterystyczne niebieskie bądź zielone zadaszenie przypomina ogromną rurę od odkurzacza, dzielącą miasto na dwie części. Kolorowe instalacje ciągną się kilometrami obok ulic lub - w przypadku bardzo szerokich arterii - zajmują pas rozdzielający jezdnie.

Sofijska rura na zdjęciu satelitarnym
Google Maps

Krótkie pociągi metra w Sofii Krótkie pociągi metra w Sofii europa.eu

Krótsze stacje i jeszcze krótsze pociągi

Standardowa długość peronu na stacji metra w Warszawie to 120 metrów. Również wszystkie pociągi mają taką długość (przekłada się to na 6 wagonów). Podziemna kolejka w Warszawie dysponuje trzema typami taboru: rosyjskimi pociągami serii 81 (starego i nowego typu; produkcja Metrowagonmasz), wagonami Alstom Metropolis oraz najnowszymi, jednoprzestrzennymi Siemens Inspiro.

Natomiast w Sofii standardowa długość peronu wynosi 105 m, przy czym pociągi są krótsze. Aktualnie eksploatuje się dwa rodzaje wagonów: serii 81 oraz nowsze pociągi "Rusich", również produkowane przez Metrowagonmasz. Mają one długość 80 m i z tego powodu nie są w stanie obsłużyć całej stacji. Na obecnie budowanej trzeciej linii będzie kursowało Inspiro, jednak o długości zaledwie 60 m (trzy wagony). Będzie one zasilane od góry jak tramwaj, nie zaś standardowo za pomocą trzeciej szyny.

Sofijskie Inspiro
Sofia News Agency

Stacja Witosza Stacja Witosza fot. Nikki070 (Wikimedia Commons)

Lata 90. - wiwat!

Chociaż wystrój części stacji metra warszawskiego, szczególnie tych zaprojektowanych jeszcze w latach 80. i 90. lekko się zestarzał, polska kolejka podziemna raczej kojarzy się z dobrą architekturą. Przystanek Plac Wilsona (proj. A. Chołdzyński) na konferencji "Metrorail" w 2008 roku został nazwany najpiękniejszą stacją metra na świecie. Również CNN włączył Plac Wilsona do listy dwunastu najbardziej imponujących stacji w Europie.

Patrząc na stacje metra w Sofii można by pomyśleć, że większość z nich otwarto najpóźniej na początku XXI wieku. Niestety, estetyka lat 90. w stolicy Bułgarii jest wiecznie żywa. Przygotujcie się na wycieczkę po majtkowych kolorach, płytkach kojarzących się z łazienką i... podwieszanym niebie (dosłownie). Czy chcemy takiego metra w Warszawie?

Stacja James Bourchier
fot. Modernator (Wikimedia Commons)

Stacja Ewropejski sojuz Stacja Ewropejski sojuz fot. Modernator (Wikimedia Commons)

Stacje sofijskiego metra

Stacja NDK
fot. Modernator (Wikimedia Commons)

Stacja Serdika 2
fot. Modernator (Wikimedia Commons)

Stacja Centralna Gara
fot. Modernator (Wikimedia Commons)

Stacja Lwow Most
fot. Modernator (Wikimedia Commons)

Stacja Nadzieżda Stacja Nadzieżda fot. Modernator (Wikimedia Commons)

Stacje sofijskiego metra

Stacja Obelia
fot. Modernator (Wikimedia Commons)

Stacja Han Kubrat
fot. Modernator (Wikimedia Commons)

Stacja Kniaginia Maria Luiza
fot. Modernator (Wikimedia Commons)

Stacja Bieli Dunaw
fot. Modernator (Wikimedia Commons)

Stacje sofijskiego metra

Stacja Aleksander Malinow otwarta 8 maja 2015 roku

Stacja metra Aleksander Malinow w Sofii otwarta 8 maja 2015 roku
metropolitan.bg

Stacja Stadion "Wasil Lewski" otwarta 8 maja 2009 roku

Stacja metra Stadion 'Wasil Lewski' w Sofii otwarta 8 maja 2009 roku
metropolitan.bg

Stacja Witosza otwarta 20 lipca 2016 roku

Stacja metra Witosza w Sofii otwarta 20 lipca 2016 roku
metropolitan.bg

Stacja Obelia otwarta 20 kwietnia 2003 roku

Stacja metra Obelia w Sofii otwarta 20 kwietnia 2003 roku
metropolitan.bg

Stacja Joliot-Curie otwarta 8 maja 2009 roku

Stacja metra Joliot-Curie w Sofii otwarta 8 maja 2009 roku
metropolitan.bg

Stacje sofijskiego metra

Stacja Akademik Aleksander Teodorow - Balan otwarta 8 maja 2015 roku

Stacja Akademik Aleksander Teodorow - Balan
metropolitan.bg

Stacja Akademik Aleksander Teodorow - Balan
metropolitan.bg

Stacja Lotnisko (Sofia Airport) otwarta 2 kwietnia 2015 roku

Stacja metra Lotnisko w Sofii
metropolitan.bg

Stacja metra Lotnisko w Sofii
metropolitan.bg

Stacja metra Lotnisko w Sofii
metropolitan.bg

Komentarze (30)
Metro w Sofii. Czy naprawdę jest czego zazdrościć? Sprawdzamy rozwiązania architektoniczne
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: gimel

    Oceniono 29 razy 25

    "Patrząc na stacje metra w Sofii można by pomyśleć, że większość z nich otwarto najpóźniej na początku drugiego tysiąclecia." - aż tak staro nie wyglądają, bez przesady ;)

  • Gość: samba

    Oceniono 42 razy 18

    Oprócz argumentu o naziemnym metrze w Sofii cała reszta artykułu jest dosłownie z dupy.

  • Gość: hmm

    Oceniono 39 razy 15

    Czy walory estetyczne metra w Sofii usprawiedliwiają ślimacze tempo budowy tego w Warszawie? Dziwna analogia :)

  • Gość: sabaton

    Oceniono 9 razy 9

    Czego chcecie od tych stacji w Sofii? Przyjedźcie do Berlina albo Hamburga - tam zobaczycie, jak wyglądają naprawdę stare i brzydkie stacje metra.

  • Gość: niestaly_czytelnik

    Oceniono 22 razy 8

    Jedynie argument z rurą na wierzchu jest celny

  • gobofraggle

    Oceniono 6 razy 6

    Jeździliście tym metrem w ogóle czy tylko kopiuj/wklej mądrości z netu z pseudoanalizą? Porównajcie może funkcjonalność poszczególnych stacji, wejść, bramek, system biletowy, godziny funkcjonowania, częstotliwość kursowania, synchro do komunikacji naziemnej oraz w sumie najważniejsze, czyli jak komunikacja miejska funkcjonuje jako całość. Tylko ja się w życiu po Sofii najeździłem całkiem sporo a wy wuja wiecie jak to funkcjonuje.

  • Gość: Pialle

    Oceniono 4 razy 4

    Mi się zdawało, że w komunikacji miejskiej to najważniejsze cechy to przepustowość, dostępność, cena. Ale jednak nie, idąc do metra muszę się czuć jak w galerii sztuki nowoczesnej.

  • Gość: warszawiak

    Oceniono 3 razy 3

    W artykule zabrakło kilku istotnych informacji: o tym, że sofijskie metro (w odróżnieniu od warszawskiego) łączy m.in. tamtejsze lotnisko i dworzec główny, a przede wszystkim tego, że to znacznie mniejsze od Warszawy miasto, a i sama Bułgaria to ledwie 8-milionowy kraj o najniższym PKB na mieszkańca w całej Unii Europejskiej. Dopiero jak się zda sobie sprawę z tych wszystkich faktów widać, jak wielkim osiągnięciem jest tamtejsza sieć metra !

  • mydeer

    Oceniono 2 razy 2

    Mi tam podobają się te bułgarskie stacje.

    "Metro w stolicy Bułgarii prowadzi nie tylko pod ziemią - lwia część tras biegnie na poziomie ulicy bądź na estakadach. To największa różnica między kolejką w Sofii a tą w Warszawie, gdzie metro w 100 proc. znajduje się pod ziemią i nie planuje się jego wyprowadzania na powierzchnię."

    Co jest błędem - na przykład puszczenie metra przez Wisłę byłoby dużo prostsze mostem niż wydrążonym tunelem.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX