Najeżona Opera w Monachium

Stolica Bawarii wzbogaciła się o kolejne dzieło światowej architektury. Austriaccy architekci z pracowni Coop Himmelb(l)au, którzy zasłynęli tu kosmiczną bryłą BMW Welt, zaprezentowali niedawno swoje możliwości i wyobraźnię w sferze kulturalnej tego miasta. Zobacz najeżony budynek Bawarskiej Opery Narodowej.

Bawarska Opera Narodowa - Pavilion 21 MINI Opera

.

Bawarska Opera Narodowa - Pavilion 21 MINI Opera

Pavilion 21 MINI opera to budynek Bawarskiej Opery Narodowej. Będzie służył eksperymentalnym spektaklom, stąd przyciągająca oko forma i nieduże gabaryty.

Bawarska Opera Narodowa - Pavilion 21 MINI Opera

Pavilion 21 MINI to część programu, który ma na celu przybliżenie młodym ludziom  Opery, która kojarzy im się z nudna instytucją. "Niezidentyfikowany obiekt" przyciąga pierwszym wrażeniem, mówi "podejdź bliżej, dowiedz się o mnie więcej".

Bawarska Opera Narodowa - Pavilion 21 MINI Opera

Zespołowi architektów zlecono wykonanie zadania, które było nie lada wyzwaniem. Musieli zaprojektować nowy budynek monachijskiej opery, która ma 130 lat! Forma jaką zaproponowali architekci zaskakująco różni się od głównego budynku.

Bawarska Opera Narodowa - Pavilion 21 MINI Opera

Do Sali widowiskowej prowadzi specjalne posadzka wykonana ze specjalnej ziarnistej czerwonej maty gumowej. Wywołuje to na odbiorcy uczucie jakby poruszał się po czerwonym dywanie. Może tu przebywać 1000 osób. Cały obiekt ma 12,5 m. wysokości i powierzchnię 560 m2.

Bawarska Opera Narodowa - Pavilion 21 MINI Opera

Pavilion 21 MINI Opera, autor Coop Himmelb(l)au.

Bawarska Opera Narodowa - Pavilion 21 MINI Opera

Zadanie było również trudne dlatego, że obiekt musiał być mobilny- wykorzystany również w innych miastach. Architekci zostali poproszeni, o to aby pawilon w Monachium był tak skonstruowany, aby mógł być w jak najkrótszym czasie złożony i rozłożony. Do ponownego użycia struktury zgłosił się już Londyn i Paryż.

Bawarska Opera Narodowa - Pavilion 21 MINI Opera

Przekrój Pavilion 21 MINI Opera, autor Coop Himmelb(l)au.

Bawarska Opera Narodowa - Pavilion 21 MINI Opera

Kolejnym wyzwaniem w małej formie była akustyka, czyli to co powinno być najważniejsze w obiektach o takiej funkcji. Jak wiadomo powierzchnie pochłaniające dźwięki są najczęściej wykonane z ciężkich materiałów lub w ich towarzystwie. Tu pojawiła się trudność, ze względu na mobilny charakter budynku.

Bawarska Opera Narodowa - Pavilion 21 MINI Opera

Architekci zaproponowali system kanciastych ścian, od wewnątrz pokrywanych na przemian materiałami odbijającymi i pochłaniającymi dźwięki. Podobnie było z zewnętrznym pokryciem i ochroną od hałasu pochodzącego od ulicy. Akustyka była badana na komputerowym modelu. Projektanci testowali salę widowiskową za pomocą utworów "Purple Haze" Jimiego Hendrixa, jak również "Don Giovanniego" Mozarta.

Bawarska Opera Narodowa - Pavilion 21 MINI Opera

Pavilion 21 MINI Opera, autor Coop Himmelb(l)au.

Philips Pavilon

Ciekawostką jest, że kolcowy układ wywodzi się z metod brzmieniowych opracowywanych już przez Le Corbusier i Iannis Xenaxis. Badania prowadzili w 1940 roku. Ich wyniki, zostały wykorzystane przede wszystkim przy projekcie: Philips Pavilon, podczas Expo 1958 w Brukseli.


www.arch.mcgill.ca

Philips Pavilon, podczas Expo 1958 w Brukseli

Dzięki temu mamy odpowiedź dlaczego, wybrano dla obiektu taką formę. Okazuje się, że tym razem austryjaccy architekci nie tylko chcieli zainteresować widza, ale także wykorzystać kształt ze względu na możliwości funkcjonalne. Tym sposobem Coop Himmelb(l)au udowodnili, że ich architektura nie tylko zadziwia i przyciąga wzrok, ale także jest uzasadniona i funkcjonalna.

Więcej o: