polska architektura

Perły Polskich Kolei Państwowych [najlepsze dworce TOP 10]

ace
23.08.2012 15:52
A A A Drukuj

Dworzec Gdynia Główna

Przez wiele lat główna stacja kolejowa w Gdyni niebyła lubiana - uważano ją za wytwór socrealistycznej ideologii, który z biegiem czasu uległ zbyt daleko idącej degradacji. Jeszcze niedawno zupełnie realne były plany zburzenia budynku i wzniesienia w jego miejscu nowego obiektu. Te pomysły ukrócono, wpisując w 2008 roku gmach dworca do rejestru zabytków, a w 2010 rozpoczęto jego generalny remont.

I wtedy to właśnie użytkownicy stacji zaczęli dostrzegać, że Gdynia Główna - to piękny i funkcjonalny budynek, który poza tym, że mieści kasy, informację czy poczekalnie, ma harmonijną bryłę i pełen jest wysmakowanych detali. Zbudowany w latach 1950-54 według projektu Wacława Tomaszewskiego, jest połączeniem socrealistycznej zdobności z precyzją i porządkiem modernizmu. Wacław Tomaszewski przez wojną tworzył projektu w duchu modernizmu, który w chwili zapanowania doktryny realizmu socjalistycznego z nią sprawnie połączył.

06.06.2012 GDYNIA, OTWARCIE DWORCA KOLEJOWEGO PKP PO DWU LETNIM REMONCIE KTOREGO KOSZT WYNIOSL 2MLN ZLOTYCH.   FOT. DOMINIK SADOWSKI / AGENCJA GAZETA        SLOWA KLUCZOWE:  PKP DWORZEC

Zakończony niedawno remont wydobył nie tylko zgrabną sylwetkę dworca, ale nadał też nowego blasku wnętrzom, które zdobią mozaiki i freski, piękne posadzki oraz liczne detale, wyrzeźbione w kamieniu i drewnie. Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni, w porozumieniu z którym musiał być prowadzony remont, podkreślał w wielu wywiadach, że udało się na gdyńskim dworcu połączyć nowoczesność i funkcjonalność z szacunkiem do historycznej bryły i wyposażenia obiektu.

06.06.2012 GDYNIA, OTWARCIE DWORCA KOLEJOWEGO PKP PO DWU LETNIM REMONCIE KTOREGO KOSZT WYNIOSL 2MLN ZLOTYCH.   FOT. DOMINIK SADOWSKI / AGENCJA GAZETA        SLOWA KLUCZOWE:  PKP DWORZEC

Zobacz więcej na temat:

Komentarze (159)
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • avatar

    Oceniono 48 razy 28

    Nasz poznański dworzec nie jest piękny, to przybudówka do centrum handlowego które jakiś "piękny umysł" wpuścił do miasta. Zapraszam, przyjedźcie i oceńcie sami jaki to schajs, z którym co gorsza zostaniemy na jakieś 50-60 lat, o ile się wcześniej nie rozpadnie ta tandeta. Jak przyjedziecie to zobaczcie jak wyglądają perony, są wąskie jak deskorolka i pokryte kostką bauma. Zobaczcie jak ten dworzec jest niedostosowany do potrzeb pieszych, osób starszych i niepełnosprawnych. Efekciarska elewacja może się nawet podobać, ale ten "dworzec" to źle zaprojektowane i nieprzyjazne ludziom gó....

    Przy okazji polecam więcej materiałów na temat tego wybryku:
    jakipoznanglowny.pl/

  • avatar

    Oceniono 34 razy 28

    A gdzie secesyjny dworzec w Bielsku-Białej? :) Swoją droga jeśli patrzeć na dworce wzdłuż dawnych tras cesarskich, to są wykrojone z podobnej - urokliwej, ale w zasadzie jednakiej - sztancy. Bielsko- Tarnów - Lwów itd.

  • avatar
  • avatar

    Oceniono 19 razy 19

    A taki piękny stary dworzec w Łodzi Łodz - Kaliska, zniszczono w latach 90 tych. Z pięknego dworca w secesyjnym budynku w którym były restaracje, poczekalnie, fryzjer, łazienki,toalety, a nawet sala kinowa "Non Stop" zrobiono jedną wielką oszkloną zimną poczekalnię z 20 kasami i dwoma babami w nich. Był piękny przytulny dworzec, a wyszła nowobogacka normalna wiocha.
    Teraz pewnie ta sama ekipa architektów wzięła się za Łódź Fabryczną

  • avatar

    Gość: Tomek

    Oceniono 21 razy 19

    Proszę przekazać licealiście (gimnazjaliście?), który pisał ten artykuł, że "niebyła" pisze się oddzielnie...

  • avatar

    Oceniono 29 razy 17

    "Gdynia Główna niebyła lubiana" - tak zdolnego dziennikarzynę należałoby zwolnić z pominięciem okresu wypowiedzenia. Mój 7-letni synek napisze "nie była" prawidłowo.

  • avatar

    Oceniono 19 razy 15

    Głupi ten artykuł. Częścią dworca i to najważniejszą z punktu widzenia przejeżdżającego pasażera - są perony. A te poza Wrocławiem, Warszawą Centralną i W-wą Stadion dalej wyglądją tragicznie, również na tych świeżo wyremontowanych dworcach.Normą są paskudne wiaty i tandetna kostka betonowa.

  • avatar
  • avatar

    Oceniono 31 razy 13

    Poznański dworzec najlepiej świadczy o poziomie polskich samorządów. Wszystko niby ładnie, ale wykończenie peronów największej stacji pasażerskiej w Polsce na poziomie stacji gminnej, zejścia na perony z jednymi schodami ruchomymi, zły rozkład przystanków autobusów miejskich, a przede wszystkim BRAKUJE PRZYSTANKU TRAMWAJOWEGO!!! Poznański ZDM chce umieścić przystanek 200 metrów od wejścia do budynku dworca, a ZDM upiera się jeszcze przy budowie przejść podziemnych co wydłuży dojście do dworca do kuriozalnych 350 metrów. Bon Voyage!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX