Nowa biurowa wieża w warszawskim śródmieściu

red

Poznaliśmy wizualizacje nowego biurowca, który ma powstać w Warszawie przy Wspólnej pomiędzy ulicami Emilii Plater i Tytusa Chałubińskiego. 60 metrów i 14 pięter - to oficjalna wysokość podana przez inwestora. W wielu polskich miastach taka wysokość wystarczyłaby, by znaleźć się w czołówce wysokich budynków, w Warszawie, pod względem wysokości będzie jednak daleko poza czołówką. Czy w zamian obroni się dobrą architekturą.

Warszawa zyska w centrum nowy wieżowiec autorstwa JSK Architekci
Warszawa zyska w centrum nowy wieżowiec autorstwa JSK Architekci
Materiały inwestora

Działka na której stanąć nowy biurowiec dziś pełni funkcję betonowego parkingu. Zamiast niego, powstać ma budynek, którego rzut będzie kształtem przypominał literę L. Dłuższe skrzydło położone wzdłuż ulicy będzie mieć siedem kondygnacji i elewację z elementami kamiennej okładziny uzupełniającej duże powierzchnie przeszkleń. Zarówno wysokość, jak i regularna siatka elewacji oraz materiały to ukłon w stronę sąsiedniej niskiej zabudowy przedwojennych kamienic i powojennego modernizmu.

Dużo ciekawiej zdaje się zapowiadać część wieżowa, poprzeczna do ulicy, której jedna ze ścian będzie sąsiadowała z niedużym skwerkiem w narożniku ulicy Wspólnej i Emilii Plater. Ta część budynku przybierze formę szklanego prostopadłościanu z delikatnymi pionowymi pasmami listewek. 15-kondygnacyjna wieża będzie stanowiła przejście do wyższej zabudowy wieżowca Oxford Tower powstałego w latach 70. XX wieku, czy nowej, planowanej w miejscu budynkach dawnego liceum Hoffmanowej. Oszczędna, monolityczna forma tej części budynku przywodzi na myśl pierwsze amerykańskie szklane wieżowce projektu Miesa van der Rohe i innych modernistów.

Dachy, zarówno ten na niższej części budynku, jak i ten na szczycie wieży zostaną wykorzystane do stworzenia ogrodów, z których będzie roztaczał się widok na urokliwe kamienice południowego śródmieścia. Pod ziemią znajdzie się trzykondygnacyjny parking, który zaoferuje także miejsca do ładowania samochodów elektrycznych czy stanowiska postojowe dla rowerów. Pomiędzy parkingiem a dachem znajdzie się w sumie 14 tys. m² biur obsługiwanych przez siedem szybkobieżnych wind oraz zlokalizowane w parterze lokale handlowo-usługowe.

Za projekt nowego biurowca odpowiada pracownia JSK Architekci. Budynek ma być gotowy w połowie 2018.

ZOBACZ WIZUALIZACJE >>>

Weźcie udział w nowym sondażu i odpowiedzcie na pytanie czy architektura nowego wieżowca zapowiada się na HIT czy KIT.

O nowej inwestycji czytaj też na warszawa.wyborcza.pl.

Skomentuj:

Nowa biurowa wieża w warszawskim śródmieściu