Dobrze zaprojektowane przedszkole z wnętrzami, które pobudzają kreatywność

09.08.2017 14:52
Centrum Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej przy UKSW, projekt: OPA Architekci

Centrum Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej przy UKSW, projekt: OPA Architekci (mat. prasowe)

Centrum Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej - za poważną nazwą kryje się nowoczesny budynek dla maluchów. Dzieci przebywają w kolorowych, dobrze zaprojektowanych, podzielonych na strefy wnętrzach. I to w Polsce.

W fantazyjnie zaprojektowanych miejscach, pełnych kolorów i form harmonijnie ze sobą współgrających dzieci czują się lepiej. Przestrzeń, w której dorasta dziecko kształtuje jego wrażliwość estetyczną. Ład uczy porządku, proporcji i kompozycji. Ważne jest, aby placówki, w których wychowują się dzieci, były dobrze zaprojektowane.

Te wymagania spełnia Centrum Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej zaprojektowane w pracowni OPA Architekci. Placówka została wybudowana przy ulicy Wóycickiego w Warszawie. Mieści się w niej niepubliczne przedszkole, które może przyjąć 80 podopiecznych. W ramach działalności centrum edukacji studenci i doktoranci mogą zostawiać swoje dzieci pod opieką na czas trwania zajęć na uczelni. Pieczę nad działalnością placówki sprawuje Wydział Nauk Pedagogicznych UKSW.

Zaprojektować przyjazną przestrzeń dla najmłodszych

W parterowym budynku o powierzchni 1,4 tys. m kw. znalazły się sale zajęć, sale rekreacyjne i obserwacyjne, sala widowiskowa, pokój pielęgniarski i gabinet logopedy. Przed budynkiem zaprojektowano podwórko z placem zabaw. Pomieszczenia utrzymane są w jasnych kolorach.

W aranżacji wnętrza przeważa biel rozbita kolorowymi akcentami. Kolory znajdziemy w obramowaniu lamp, meblach i dodatkach. Sposób rozmieszczenia form, wzorów i kolorów dzieli otwartą przestrzeń na strefy. Tym samym nie powstaje sztywna granicy między zabawą, pracą i edukacją. Architektom udało się połączyć efekt przestronności i ładu ze stworzeniem miejsc przytulnych i pozostających w skali zasięgu przedszkolaków. Meble zaprojektowane są z podstawowych figur geometrycznych. Zastosowane formy, otwory i płaszczyzny stymulują rozwój i wyobraźnię dziecka.

ZOBACZ ZDJĘCIA >>>

Autorzy projektu: OPA Architekci

Fundator i deweloper: Profbud

Wykonawca: Malbud

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Zobacz także
Komentarze (1)
Dobrze zaprojektowane przedszkole z wnętrzami, które pobudzają kreatywność
Zaloguj się
  • arum_lilly

    Oceniono 4 razy 4

    Przestrzeń przeplanowana, sterylna, sztuczna. Zarówno wewnątrz budynku, jak i na zewnątrz, w plastikowym "ogrodzie". Kompletna w sobie architektoniczna czysta forma, nie przyjmujmąca do wiadomości, że dziecko potrzebuje ciepła i przytulności, a najlepiej bawi się w "skrytkach", niszach, przestrzeniach niepełnych i poddających się zmianie. W ogrodzie podobnie - zakrzewienia i modelowanie terenu powinny tworzyć zróżnicowane zakątki do zabawy dla grup od trzech do pięciorga dzieci. Gdzie roślinnność, pozwalająca na śledzenie zmian w naturze, możliwość powąchania, skosztowania - kształtująca przecież percepcję dzieci?
    Czy kwestia organizacji przestrzeni wewnątrz budynku, szczególnie kontrastowej kolorystyki i jej działania na stan psychiczny dziecka omawiana była z wydziałem pedagogiki? Ogromne okna umożliwiają naturalnie kontakt ze światem poza budynkiem, ale czy ktoś zastanowił się nad ilością bodźców wzrokowych, których dzieci w wieku wczesnoprzedszkolnym nie potrafią jeszcze świadomie filtrować i często mają trudności z ich sortowaniem? Czy lakierowane, gładkie powierzchnie mebli zapewniają zróżnicowane bodźce dotykowe?
    Jest tylu wspaniałych architektów krajobrazu, zajmujących się powrotem do natury w planowaniu przestrzeni towarzyszącej szkołom i przedszkolom, dlaczego tu ich zabrakło?
    Szkoda, akurat przedszkole przy innowacyjnej placówce naukowej mogło być przykładem, jak budować wnętrza i przestrzenie, które są faktycznym "trzecim wychowawcą", nie poddając się estetycznej presji wizji architekta.

    Pozdrawiam, Arum_lilly

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze artykuły