Podmoście, czyli most nie do końca wykorzystany [PROJEKT]

Główna funkcja mostu jest oczywista, konstrukcja służy przeprawie. To na co rzadziej zwracamy uwagę, to niezagospodarowana przestrzeń pod mostem. Elżbieta Szymańska i Michał Dołbniak mają na jej wykorzystanie kilka pomysłów.

Finaliści stypendium PRAKTYKA 2017 (przyznawanego przez Fundację im. Stefana Kuryłowicza) przeanalizowali warszawskie podmościa i zaprojektowali dla dotychczas niewykorzystanych przestrzeni nowe funkcje. Wyszli od analizy przestrzeni na odcinku Trasy Łazienkowskiej, a stworzyli uniwersalny koncept, który może być przykrywany i stosowany w różnych miastach Polski i świata.

Autorzy projektu Elżbieta Szymańska i Michał Dołbniak są również laureatami konkursu "Dach w wielkim mieście". Otrzymali nagrodę główną za koncepcję przekształcenia dachów Pałacu Kultury i Nauki w ogólnodostępne, miejskie tarasy. O tym projekcie przeczytacie więcej tutaj >>>

10 uniwersalnych rozwiązań dla przestrzeni pod mostami

Ze względu na dużą skalę oraz ogromny zasięg przedstawionych mankamentów (powtarzalnych, monofunkcyjnych przestrzeni podmościa) w ramach projektu zostało przygotowane 10 uniwersalnych rozwiązań, które mogą być z powodzeniem stosowane w podobnych miejscach, zarówno w Polsce jak i na świecie. Paletę rozwiązań stanowią obiekty sportowe: tory rowerowe, boiska, siłownie plenerowe, skateparki czy place zabaw dla najmłodszych. W ramach opracowania przygotowano koncepcje modułowych rozwiązań obiektów kubaturowych; Park and Ride - ze względu na częste sąsiedztwo projektowanych ślimaków komunikacyjnych z elementami zagospodarowanej zieleni; ogrody zimowe, jako kontynuację ciągów zieleni, która również wygłusza hałas komunikacyjny, a także standardowe funkcje, tj. kawiarnie, obserwatorium. Wybór rozwiązań został uzupełniony o przestrzenie ekspozycyjne, koncertowe, lokalne pchle targi oraz przestrzenie kreatywne.

embed


Koncepcja Most dla Mostu zakłada projekt trasy rekreacyjnej, zaczynającej się od obszarów Trasy Łazienkowskiej i kończącej przy Moście Gdańskim. Na tym etapie projektowym autorzy zaproponowali szczegółowe i konkretne rozwiązania dotyczące startu trasy – podmości przy Trasie Łazienkowskiej. Ze względu na to, iż założono ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż całej trasy, w niniejszym miejscu ulokowano funkcję Park and Ride, aby umożliwić użytkownikowi pozostawienie samochodu i wybranie się na wędrówkę wzdłuż projektowanej ścieżki rowerem lub pieszo.

Ogród zimowy w podmościach Trasy Łazienkowskiej

Drugą wybraną przez projektantów funkcją jest ogród zimowy. Bulwary wiślane i nieopodal sąsiadujący cypel Czerniakowski to tereny o charakterze zielonym. Ogród zimowy stanowiłby uzupełnienie funkcji rekreacyjnej. Zaprojektowano go w formie zadaszonego obiektu, pełniącego rolę spiętrzonego parku. W ramach kolejnych etapów zostanie opracowany całościowy program funkcjonalny kolejnych przystanków projektowanej trasy.

embed

Warszawa jest miastem żyjącym nie tylko w dzień, ale także w nocy. Należy zauważyć, iż wybrane przez projektantów lokalizacje kontynuują linię bulwarów wiślanych, które w letnich miesiącach tętnią życiem, zwłaszcza nocą. W związku z tym projekt zakłada przygotowanie oświetlenia projektowanej trasy na podstawie opracowanego planu/rzutu nocnego.

embed

ZOBACZ PROJEKT >>>>

Autorami koncepcyjnego projektu zagospodarowania przestrzeni pod mostami są Elżbieta Szymańska i Michał Dołbniak - finaliści stypendium Praktyka 2017 przyznawanym przez Fundację im. Stefana Kuryłowicza.

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Zobacz także
  • 'Labirynt potrzeb Warszawy' - zwycięski projekt w konkursie 'Dach w wielkim mieście' Studenci zaprojektowali tarasy na dachach PKIN. Tak może wyglądać dach w wielkim mieście
  • Filharmonia Foro Boca - projekt: Rojkind Arquitectos Foro Boca: niczym skała z betonu. Nowa filharmonia w Meksyku
  • Nowy odcinek bulwarów wiślanych Nowy odcinek bulwarów w Warszawie niczym zielona oaza. Wyniki konkursu
Komentarze (1)
Podmoście, czyli most nie do końca wykorzystany [PROJEKT]
Zaloguj się
  • squiggi

    Oceniono 4 razy -2

    Włos się jeży jak się na to patrzy. Jak w takim natężeniu hałasu i zanieczyszczeń (chemicznych i fizycznych) można proponować spędzanie czasu i aktywność fizyczną! Parking to nie najgorszy pomysł (tyko to koncentryczne ustawienie jest okropną stratą powierzchni), ale jak zorganizować wjazd nie rozwalając ruchu na arterii? Jak by to uczniowie podstawówki proponowali to mogłabym pochwalić dobre intencje tylko brak rozsądku i doświadczenia życiowego...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze artykuły