Znamy zwycięzców konkursu "Renault Easy City. Design the Future". Tak zaprojektowali nowoczesne centrum przesiadkowe

Redakcja Pressland/WG

Zadaniem uczestników konkursu "Renault Easy City. Design the Future" było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego i współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Zwycięzcami zostali Jakub Jedynak i Radosław Domżoł.

1 z 7zostali było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego i współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Zwycięzcami zostali
Wiz. Jakub Jedynak i Radosław Domżoł
2 z 7zostali było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego i współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Zwycięzcami zostali
Wiz. Jakub Jedynak i Radosław Domżoł
3 z 7zostali było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego i współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Zwycięzcami zostali
Wiz. Jakub Jedynak i Radosław Domżoł
4 z 7zostali było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego i współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Zwycięzcami zostali
Wiz. Jakub Jedynak i Radosław Domżoł
5 z 7zostali było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego i współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Zwycięzcami zostali
Wiz. Jakub Jedynak i Radosław Domżoł
6 z 7zostali było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego i współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Zwycięzcami zostali
Fot. Wiktoria Głodowska
7 z 7zostali było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego i współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Zwycięzcami zostali
Wiz. Jakub Jedynak i Radosław Domżoł

Pierwsze miejsce w konkursie  "Renault Easy City. Design the Future" zajęli Radosław Domżoł i Jakub Jedynak. Zwycięski projekt zakłada stworzenie sieci centrów przesiadkowych rozmieszczonych w odpowiednich odległościach w oparciu o gęstość zaludnienia. Transport „ostatniej mili” miałby się odbywać z wykorzystaniem autonomicznych, współdzielonych pojazdów Renault EZ-GO, a komunikacja między centrami przesiadkowymi - za pośrednictwem tradycyjnego transportu zbiorowego. Pojazdy zostały umieszczone na różnych poziomach, żeby wyeliminować przecinanie się dróg środków transportu wewnątrz obiektu. Jednocześnie spadek terenu został dobrany w taki sposób, by zapewnić bezpieczeństwo użytkowników oraz dostępność dla osób starszych czy z niepełnosprawnością. Centrum przesiadkowe posiada również dodatkowe funkcje – sklep, kawiarnię, miejsce integracji, przechowalnię bagażu i warsztat rowerowy. Na dostępnym dla użytkowników zadaszeniu obiektu znalazły się obiekty sportowe i zieleń rekreacyjna.

Zwycięzcami konkursu 'Renault Easy City. Design the Future' zostali Jakub Jedynak i Radosław Domżoł.
Zwycięzcami konkursu 'Renault Easy City. Design the Future' zostali Jakub Jedynak i Radosław Domżoł.
Wiz. Jakub Jedynak i Radosław Domżoł

Wartością tego projektu jest to, że traktuje miasto jako krajobraz. Przestrzeń parkingowa i miejsce przechowywania samochodów współdzielonych zostało powiązane z formą terenową i dzięki temu tak ją ukształtowano, że nie ma tam schodów i trudnych do pokonania przez pieszych różnic terenu. Wszystko jest organicznie ze sobą połączone. Choć duży rozmach, jeśli chodzi o wykorzystanie przestrzeni, może się wydawać trochę naiwny, to jednak tak sobie wyobrażam miasto przyszłości. Piesi, współdzielone pojazdy i transport publiczny są traktowani jako równorzędni uczestnicy miejskiej wspólnoty – mówi Małgorzata Kuciewicz, jurorka konkursu.

Prototyp pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO.
Prototyp pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO.
Fot. Wiktoria Głodowska

Radosław Domżoł pochodzi z Mysłowic (woj. śląskie). Jest absolwentem III LO im. A. Mickiewicza w Katowicach oraz studiów I stopnia kierunku architektura na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Uczestniczył w wymianie studenckiej z Uniwersytetem Technologii i Ekonomii (BME) w Budapeszcie. Obecnie jest studentem II stopnia kierunku architektura na Politechnice Krakowskiej oraz pracownikiem krakowskiego biura Mokaa Architekci. Entuzjasta nowych technologii, kawy oraz architektury. Jakub Jedynak jest studentem piątego roku na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Jego dwie wielkie pasje to architektura i motoryzacja. Od wielu lat interesuje go problem połączenia urbanistyki, miejskiego życia z szeroko pojętym transportem.

Drugie miejsce zajęli Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński, a trzecie Jan Heymer i Wacław Marat. Gratulujemy wszystkim laureatom!

Laureaci konkursu 'Renault Easy City. Design the Future' 2019.
Laureaci konkursu 'Renault Easy City. Design the Future' 2019.
Fot. Wiktoria Głodowska

Skomentuj:

Znamy zwycięzców konkursu "Renault Easy City. Design the Future". Tak zaprojektowali nowoczesne centrum przesiadkowe