Powracające gorseciki - Maja Ganszyniec stworzyła kolekcję "Modernizm"

Redakcja Pressland/WG

Maja Ganszyniec i Ceramika Paradyż przedstawiły kolekcję płytek ceramicznych „Modernizm”. Odświeżono przedwojenne wzory i dopełniono je o autorskie kompozycje. W roli główne gorseciki, czyli niewielkie płytki o charakterystycznych wcięciach.

Kolekcja "Modernizm". Proj. Maja Ganszyniec i Ceramika Paradyż
Kolekcja "Modernizm". Proj. Maja Ganszyniec i Ceramika Paradyż
Fot. mat. Ceramika Paradyż

Gorseciki stanowiły w przedwojennej Polsce bardzo ważny element wyposażenia wnętrz. Kafelki można było odnaleźć zarazem w eleganckich modernistycznych kamienicach, jak i prostych punktach usługowych czy sklepach.

Kolekcja "Modernizm". Proj. Maja Ganszyniec i Ceramika Paradyż
Kolekcja "Modernizm". Proj. Maja Ganszyniec i Ceramika Paradyż
Fpt. mat. Ceramika Paradyż

 Popularność gorsecików w Polsce jest absolutnym ewenementem w skali światowej. Mimo że płytki w tym kształcie przybyły do naszego kraju z Holandii, polskim przedwojennym architektom udało się wytworzyć własny, niepowtarzalny styl ich układania. Dostrzegalne są wręcz regionalne różnice – w Gdyni gorseciki układano w bardziej geometryczne wzory, podczas gdy w galicyjskim Krakowie można spotkać barwne, fantazyjne kształty. Tym smutniej było mi patrzeć, jak robotnicy na remontowanych klatkach nakładali pełne szufle gorsecików i wyrzucali je do kubłów.

mówi Hanna Faryna-Paszkiewicz, współautorka książki „Warszawskie gorseciki zanikające”, jedynej monografii przedstawiające historię tego wzoru
Posadzka w jednym z budynków na terenie dawnej wytwórni Wódek Koneser

Ceramika Paradyż zaprosiła do współpracy Maję Ganszyniec - cenioną projektantkę mebli i produktów przemysłowych, która prowadzi autorskie Studio Ganszyniec w Warszawie.  Okazało się, że maleńkie gorseciki są ogromną słabością Mai.

Powstała kolekcja Modernizm, której produkty  nie tylko kształt i urok pojedynczego gorsecika, ale przy wykorzystaniu współczesnych technologii dodatkowo podnoszą jego trwałość i praktyczność. Tak jak w przypadku przedwojennych oryginałów zdecydowano się użyć bowiem kamionki szlachetnej barwionej w masie – bardzo wytrzymałej i wzorniczo ponadczasowej, co powoduje, że są w zasadzie niezniszczalne.

Kolekcja "Modernizm". Proj. Maja Ganszyniec i Ceramika Paradyż
Kolekcja "Modernizm". Proj. Maja Ganszyniec i Ceramika Paradyż
Fot. mat. Ceramika Paradyż

Mamy wspaniałe przedwojenne wzorce w architekturze wnętrz. Korzystano wtedy z naturalnych, pięknych i trwałych materiałów: drewna, ceramiki, mosiądzu. Warto z tych tradycji czerpać. Dziś, w miejscach, które nie zostały zniszczone, nadal możemy podziwiać urok gorsecikowych posadzek. To ważne, by tak jak kiedyś, przystępne cenowo produkty były piękne, naturalne i trwałe. Tak jak gorseciki. Bardzo się cieszę, że Ceramika Paradyż zdecydowała się na wprowadzenie tej małej, ikonicznej płyteczki do produkcji, przywracając ciągłość urwanym przez historię wątkom.

 

- mówi Maja Ganszyniec .
Kolekcja "Modernizm". Proj. Maja Ganszyniec i Ceramika Paradyż
Kolekcja "Modernizm". Proj. Maja Ganszyniec i Ceramika Paradyż
Fot. mat. Ceramika Paradyż

Przy projektowaniu kolekcji twórcy postawili na ponadczasowe, stonowane barwy, które odnajdą się zarazem we wnętrzach użytkowych, jak i domowych: czerń, biel, szary, niebieski, ceglany i ochrę. Zaproponowane przez Maję Ganszyniec i ekspertów Ceramiki Paradyż 16 gorsecikowych mozaik przywołuje przedwojenne wzornictwo. Aby jednak dostosować gorseciki do wymogów współczesnych projektantów wnętrz, kolekcję „Modernizm” poszerzono o dodatkowe formaty płytek 19,8 x 19,8 cm oraz 59,8 x 59,8 cm, heksagony 19,8 x 17,1 cm, czy mozaiki 29,8 x 29,8 cm (kostka 4,8 x 4,8 cm).

Kolekcja „Modernizm” dostępna będzie w sprzedaży od 4 listopada 2019 roku.

Kolekcja "Modernizm". Proj. Maja Ganszyniec i Ceramika Paradyż
Kolekcja "Modernizm". Proj. Maja Ganszyniec i Ceramika Paradyż
Fot. mat. Ceramika Paradyż

Skomentuj:

Powracające gorseciki - Maja Ganszyniec stworzyła kolekcję "Modernizm"