Hadid i Gehry na Biennale
Zaha Hadid i Frank O. Gehry są jednymi z nielicznych architektów, których prace znajdują się zarówno w Podiglione Italia - głównym pawilonie w obrębie Giardini di Biennale oraz w głównej hali ekspozycyjnej Arsenału Weneckiego, gdzie mieści się trzon wystawy przygotowanej przez organizatorów Biennale pod kierunkiem Aarona Betskiego.


Ekspozycje w Podiglione Italia poświęcone są początkom kariery obu gwiazd światowej architektury. Zebrano tam plansze, modele i szkice do znanych projektów obojga architektów.
Ekspozycja Zahy Hadid w Podiglione Italia, fot. R. Gajda
Jedne z najciekawszych to rzadko pokazywane konceptualne makiety przygotowane przez Hadid na konkurs na hotel Peak w Hong Kongu. To właśnie wtedy świat zobaczył nowatorskie, odważne rozwiązania prezentowane przez młodą Irakijkę.
Model koncepcyjny Zahy Hadid, fot. R.Gajda
W osobnej sali poświęconej Frankowi Gehremu zlokalizowano makiety i szkice koncepcyjne kilku projektów tegorocznego zdobywcy Złotego Lwa za całokształt twórczości.
Model Koncepcyjny, Gehry Partners, fot. R. Gajda
W ramach wystawy głównej w Arsenale zarówno Hadid jak i Gehry przygotowali instalacje, które nawiązywały do tematu tegorocznej Międzynarodowej Wystawy Architektury - ?Architecture Beyond Building?.
Architekci pracujący pod kierunkiem Zahy Hadid zaprezentowali projekt ?Lotus?, który zgodnie z ich autorskim opisem jest jednocześnie meblem i domem. Jest to jeden wysoce złożony kształt, który układa się wokół człowieka tak, by było w nim miejsce zarówno na siedzenie, spanie, odpoczywanie i magazynowanie. To, co zwykle we współczesnych domach jest zamknięte lub odizolowane w Lotusie staje się częścią wspólnej kompozycyjnej całości.
Lotus, proj. Zaha Hadid, fot. R. Gajda
Skomplikowany kształt obiektu pozwala przenikać się poszczególnym sferom i ułatwia kontakt pomiędzy użytkownikami, jednocześnie kreując ornamentalny wzór, zapewniający estetyczną niepowtarzalność przestrzeni.
Lotus, proj. Zaha Hadid, fot. R. Gajda
Lotus, proj. Zaha Hadid, fot. R. Gajda
Propozycja Gehry Partners , LLP to ?Ungapatchket". To słowo pochodzące z języka jidysz oznacza ?wrzucone razem" ale także ?zbyt bogato dekorowane" i faktycznie ilość form, płaszczyzn, wzorów, krzywizn i załamań, które udało osiągnąć się Gehremu za pomocą drewnianych klocków, giętych płyt i gliny może przyprawić o zawrót głowy.
Ungapatchket, proj. i wykonanie Gehry Partners, fot. R. Gajda
Ungapatchket, proj. i wykonanie Gehry Partners, fot. R. Gajda
Ungapatchket, proj. i wykonanie Gehry Partners, fot. R. Gajda
Jest bowiem wielka struktura, wypełniająca całą wysokość Corderii, wybudowana już na miejscu (obok niej stoi warsztat pracy, używany przez Gehrego przy montażu instalacji), która zdaniem autorów ma przypominać wielkie obiekty-symbole, takie jak Statua Wolności w Nowym Jorku czy gotyckie katedry z ich wyrafinowaną szkieletową konstrukcją.
Dzieło Gehrego wskazuje na architekturę, która istnieje ?przed, w trakcie i po" budowaniu.
Radeo
Zobacz także:
Złoty Lew dla Polskiego Pawilonu
- Więcej o:
- biennale
- frank gehry
- wenecja
- zaha hadid
Były Hotel Forum w Krakowie żywym organizmem filtrującym powietrze. Laureaci konkursu the future is now!
Wertykalna fawela, czyli Wieża Davida w Caracas. Najwyższy slums na świecie
i-Pawilon na Biennale w Wenecji
Polska na Biennale Architektury w Wenecji
Chipperfield pokieruje XIII Biennale Architektury w Wenecji
Zagubiony w architekturze
Weneckie Biennale - quo vadis?
Relacja z Biennale, czyli people meet in buildings