Przystanki polskie. Czyli oddolny dizajn elementu infrastruktury punktowej...
W Polsce są tysiące przystanków autobusowych: spiczaste, nowoczesne, fantazyjne, kwadratowe. Fundacja Bęc Zmiana przekonuje, że są wyjątkowe










Żyjemy w kraju, w którym są tysiące różnie zaprojektowanych przystanków autobusowych: spiczaste, nowoczesne, fantazyjne, kwadratowe. Często przystanki stojące naprzeciwko siebie są zupełnie inne, a kolejny stojący w pobliżu jest do żadnego z nich niepodobny. Ta oszałamiająca różnorodność jest emanacją naszego stylu. Wszechobecny przystanek to nie tylko zwykły element użytkowy, chroniący przed deszczem i wiatrem, gdzie wisi rozkład jazdy, to lokalne miejsce spotkań, rozmów, konsumpcji.
O ile w miastach większość przystanków wygląda identycznie, o tyle po za jego granicami formy tych niewielkich obiektów zaskakują różnorodnością. Również zmienia się ich charakter - często są jedynym elementem przestrzeni publicznej, przez co mają ogromne znaczenie dla lokalnej społeczności. Dlatego też, głównie te obszary znalazły się w orbicie zainteresowań Macieja Rawluka, fotografa, który otwiera niebawem wystawę zatytułowaną "Przystanki polskie. Czyli oddolny dizajn elementu infrastruktury punktowej systemu transportu zbiorowego."
Wykonana przez niego dokumentacja ukazuje proces nieustannego niszczenia przystanków zarówno przez siły natury i - mający o wiele większy wpływ - czynnik ludzki, w tym powszechną dewastację. Na skutek wzrostu liczby samochodów i zmian tras komunikacyjnych wiele z nich po cichu traci swoje zastosowanie. Jednak co ciekawe, wbrew zachodzącym procesom większość przystanków nie zmieniła się od dziesiątek lat, przez co te elementy małej architektury wbijają się podprogowo w świadomość Polaków, tworząc ich tożsamość wizualną. Cykl zdjęć Macieja Rawluka ukazuje nieskończony, niezuinifikowany obraz naszego kraju i różnorodne oblicza lokalnych, oddolnych stylistyk projektowych.
MACIEJ RAWLUK - wykłada na Wydziale Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi im. Władysława Strzemińskiego. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych, m.in. 1996-97 bez-Graniczne poszukiwania Bunkier Sztuki Kraków, Berlin, BWA Łódź, Praga; 1998 Talente Monachium; "2003-2004 Świat w obiektywie National Geographic". Jest laureatem nagród: m.in. w konkursie im. Władysława Strzemińskiego w 1994 i 1995 r., zdobywcą Złotego Medalu Rządu Bawarii na Talente 1997 w Monachium.? Drukował m.in. w: "Rzeczpospolitej", "Gazecie Wyborczej", "National Geographic", "Podróżach", "Newsweeku", "Polityce", "Przekroju".
Wystawa przygotowana przez Fundację Bęc Zmiana (*10 lat Bęc Zmiany!) w ramach Rezydencji - nowego projektu Kordegardy
otwarcie 17.08 (piątek), godz. 19.00
miejsce: Warszawa, Galeria Kordegarda, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17
więcej na: www.funbec.eu
Najdziwniejsze polskie przystanki>>
ZOBACZ TAKŻE:
Nadchodzi Architektura XXI wieku
Toalety z designem. Zakończona przebudowa w Złotych Tarasach
Uzdrowisko w fińskim domku na Jazdowie [WYSTAWA]
Synchronicity 2012: Chwała miasta [WYSTAWA]
Betonowe bunkry, drewniane domki, wiejskie wiaty... Rozmowa z "kolekcjonerem" znikających przystanków
Przystanki polskie. Czyli oddolny dizajn elementu infrastruktury punktowej...
Nadchodzi Architektura XXI wieku
New Iron - nowy apartamentowiec w centrum Łodzi projektu REFORM Architekt. Budowa ruszy już wkrótce
Rangji w Krakowie. Tu klimat południowych Indii miesza się ze stylistyką Bauhausu