Nowa kładka na Olzie. Będzie bliżej
Nowy most dla pieszych będzie najkrótszą drogą łącząca dwa brzegi Cieszyna. Projekt powstał w Pracowni Architektoniczno-Urbanistycznej A3
Pomysł nie jest nowy. Już kilka lat temu oba miasta chciały zbudować przeprawę nad Olzą, która miałaby się znaleźć między istniejącymi mostami Przyjaźni i Wolności. Zlecono wtedy przygotowanie koncepcji francuskiemu architektowi Francois Roche, który słynie z oryginalnych i śmiałych projektów.
Francuz zaproponował konstrukcję ze stali, która swym kształtem nieco przypominała węża. Jednak później architekt zmienił swoją koncepcję, przedstawiając nową, o wiele droższą. Dodatkowo jego projekt nie spełniał polskich i czeskich przepisów związanych z ochroną przeciwpowodziową. To wszystko spowodowało wycofanie się obu miast z tego przedsięwzięcia. Jednak po latach pomysł wrócił:
To ostatni moment, żeby sięgnąć po pieniądze na taką inwestycję z unijnych funduszy przeznaczonych na współpracę transgraniczną. Z kolejnej perspektywy budżetowej będzie już bardzo trudno zdobyć dotację na taki cel. Tymczasem teraz mamy duże szanse - wyjaśnia Dorota Havlikova, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Czeskim Cieszynie
Radni z Czeskiego Cieszyna już w lutym wyrazili chęć budowy kładki pieszo-rowerowe. W marcu podobną wolę wyrazili radni po polskiej stronie:
To szansa dla miasta, możemy mieć kolejny, ułatwiający komunikację, most łączący Cieszyn z Czeskim Cieszynem. Około 90-procentowe dofinansowanie sprawi, że za most wart ok. 4 mln zł gmina zapłaci ok. 300 tys. zł - mówi Mieczysław Szczurek, burmistrz Cieszyna
Nowy most miałby nie tylko usprawnić przemieszczanie się pomiędzy miastami, ale stać się turystyczną atrakcją i przyczynić się do rewitalizacji nadbrzeża, tak by mieszkańcy chętniej spędzali tam wolny czas.
Projekt przygotowany przez Pracownię Architektoniczno-Urbanistyczną A3 nie jest oficjalną wersją kładki. Swoją oddzielną koncepcję posiadają Czesi, jednak zaznacza się, że ten przygotowany dla polskiej strony jest bardziej dopracowany i lepiej odpowiada potrzebom mieszkańców. Architekci przewidzieli bowiem m.in. odrębne drogi dla pieszych i rowerów.
źródło: bielskobiala.gazeta.pl
Największe w Europie wodne skrzyżowanie! Niezwykły wyczyn inżynieryjny
BRYŁA ROKU 2012 [WASZE OPINIE]
Zwodzona kładka połączy brzegi Motławy w Gdańsku
Przyszłość miast leży nad rzekami [WYWIAD]
Open Air Museum Cieszyn. Český Tĕšín. Atrakcyjna przestrzeń nabrzeża Olzy w Cieszynie od RS+ Robert Skitek
Nowa kładka na Olzie. Będzie bliżej
Łódź: Elewacja secesyjnej elektrowni Scheiblera już po renowacji [WIEŚCI Z BUDOWY]
Pałac w Wilanowie - perła architektury barokowej i jedna z najpiękniejszych królewskich rezydencji w Europie