Po konferencji

mapel

 W dniach 22-23 listopada 2007 r. w Warszawie odbyła się konferencja ''Miasto dobrze umeblowane - od designu do promocji'' rozpoczynająca trzecią edycję programu Bramy Kraju - kompleksowego programu marketingu miejskiego. Tematem przewodnim konferencji była mała architektura i meble miejskie, ale sam temat został zaprezentowany w kontekście miasta i spojrzenia na jego rozwój i potrzeby z różnych punktów widzenia.

4711029 https bi
Fot. AMS

 

Pierwszy dzień konferencji rozpoczął się od prezentacji sposobów tworzenia strategii promocyjnych miast i województw na podstawie doświadczeń Mateusza Zmyślonego, dyrektora kreatywnego Grupy Eskadra. Uczestnicy byli pod wrażeniem filmu pokazującego przemianę Łodzi i jej wizerunku z miasta postindustrialnego w nowoczesne centrum kulturalne i artystyczne regionu oraz Davida Lyncha, który mówi: ''I fell in love with Łódź.''

 

Część konferencji ''Przestrzeń publiczna, czyli...'' rozpoczął dr arch. Krzysztof Domaradzki, kierownik Pracowni Urbanistyki Stosowanej na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, główny projektant przebudowy Krakowskiego Przedmieścia w Warszawie. Krzysztof Domaradzki pokazał, jak przygotowywał się do stworzenia ulicy od nowa, przed jakimi stawał dylematami, np. rezygnacją z ruchu kołowego na tym docinku Traktu Królewskiego z wyjątkiem autobusów i taksówek, w końcu zaprezentował jak jego projekt wygląda w rzeczywistości.

 

Następnie profesor Jerzy Porębski, dziekan Wydziału Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej ASP oraz współwłaściciel Towarzystwa Projektowego, przedstawił swoją odpowiedź na postawione przez organizatorów pytanie, czy miasto można stworzyć od nowa. Miasta od nowa stworzyć nie można, ale można spowodować odnowę miasta.

 

Beata Bochińska, dyrektor Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, przedstawiła niezwykle interesujące badania dotyczące miast. Większość z nas (72% Europejczyków) mieszka lub będzie mieszkała w miastach, które muszą rozwiązać wiele problemów, by stworzyć dobre środowisko życia i rozwoju mieszkańców. Badania rozwoju miast pokazują dwa bieguny: smart cities na ścieżce szybkiego rozwoju takie jak Saragossa czy Seul, i shrinking cities stające w obliczu dekoniunktury pomimo wielu wysiłków jak Manchester lub Lipsk. Potrzeby i wyzwania które wynikają z ewolucji aglomeracji miejskich każą zrewidować zadania dla designu i całego sektora branż creative industries.

 

Na zakończenie tej części konferencji wystąpiła Bogna Świątkowska, prezes Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana, pokazując, że przestrzeń publiczna jest naturalnym środowiskiem działań artystycznych, które często potem stają się promocyjną wizytówka miasta, jak np. Off Festival w Mysłowicach.

 

W drugiej części, zatytułowanej ''Meble miejskie - od starożytności do współczesności'' Anna Cymer, dziennikarka i historyk sztuki, zaprezentowała dzieje małej architektury i mebli miejskich.

 

Profesor Michał Stefanowski, prezes Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych, w przeglądzie designu miejskiego ze świata zachęcał do indywidualnego podejścia do kwestii mebli miejskich, a nie prostego wyboru z gotowego zestawu katalogowych propozycji. Meble indywidualnie dobrane i zaprojektowane tworzą klimat i wizerunek miasta, jak na przykład słynne wejścia do paryskiego metra, czy londyńskie czerwone budki telefoniczne.

 

Gość specjalny konferencji, architekt Ignasi Riera, partner w najbardziej prestiżowym katalońskim biurze projektowym Alonso & Balaguer Arquitectes Associats, zaprezentował model rozwoju Barcelony zaplanowany 150 lat temu oraz przykłady zmian, jakie przyniosła organizacja Olimpiady w 1992 roku.

 

Fot. AMS
Ignasi Riera

Na zakończenie pierwszego dnia konferencji Dariusz Hyc, wiceprezes ds. twórczości warszawskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP), dowodził, że warto projekty pozyskiwać w drodze konkursu. Przykłady projektów kontrowersyjnych, wokół których narosło wiele uwag, to albo projekty nie realizowane w drodze konkursu, np. Pałac Kultury i Nauki w Warszawie, albo realizowane bez udziału wiedzy i wsparcia merytorycznego przedstawicieli SARP.


Finałem pierwszego dnia konferencji była zapowiedź konkursu w ramach trzeciej edycji programu Bramy Kraju. Konkurs zostanie zorganizowany w dwóch kategoriach: na najlepszą zrealizowaną inwestycję związaną z wyposażeniem w meble miejskie całości lub części miasta oraz na najlepszą koncepcję zagospodarowania wybranych obszarów przestrzeni publicznej z wyposażaniem jej w meble miejskie.

 

W drugim dniu konferencji odbyły się spotkania o charakterze warsztatowym w dwóch blokach tematycznych: ''Urbanistyka i design a przestrzeń publiczna'' oraz ''Wykorzystanie reklamy w promocji miast''.

 

Skomentuj:

Po konferencji