Muzeum Lotnictwa jak ogromny samolot

agarum

Rozpoczęła się budowa nowego gmachu Muzeum Lotnictwa Polskiego w krakowskich Czyżynach. Za dwa lata nowoczesny obiekt w kształcie olbrzymiego samolotu stanie w Parku Lotników. Koszt inwestycji szacowany jest na 13 mln euro.

 

Muzeum Lotnictwa Polskiego, które od 1963 roku działa na terenie historycznego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny (jednego z najstarszych lotnisk w Europie), ma w swoich zbiorach ponad 200 samolotów, śmigłowców i szybowców, z czego około 20 to jedyne takie egzemplarze na świecie. Muzeum posiada też jedną z najciekawszych kolekcji silników lotniczych. Nowy gmach, którego budowa rusza właśnie w Parku Lotników, pozwoli na powiększenie kolekcji oraz lepszą ekspozycję istniejących zbiorów.

Więcej możliwości

Do tej pory muzeum funkcjonuje w starych obiektach z okresu międzywojennego, zaadaptowanych na cele wystawiennicze. Już z dwa lata ma się to zmienić. - Po zakończeniu budowy nowy gmach będzie pełnił funkcje, o których wcześniej mogliśmy tylko pomarzyć. Prawie 4 tys. m kw. powierzchni pozwoli nam dużo swobodniej prezentować nasze zbiory, także te, na które wcześniej nie było w miejsca - tłumaczy dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego Krzysztof Radwan. Zwiększą się też możliwości funkcjonalne samego muzeum. W nowym, trzyskrzydłowym gmachu, poza przestrzenią ekspozycyjną, pojawią się biura oraz pomieszczenia konferencyjne, biblioteka z czytelnią, restauracja, kino dla 150 osób, hot spot, a także recepcja z kasami biletowymi i informacją na temat muzeum. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 13 mln euro, z czego 8,5 mln euro ma pochodzić ze środków UE.



Samolot zamiast hangaru



Uwagę przykuwa nowoczesna bryła budynku, która przełamuje monotonię, z jaką kojarzone są typowe hangary. Monumentalny obiekt poprzez nadanie mu formy samolotu wygląda z powietrza jak wielkie śmigło. Wywołuje to jednoznaczne skojarzenia z lataniem. Lekkości dodają mu ogromne przeszklenia. Dzięki nim zaciera się podział na wewnętrzną i zewnętrzną przestrzeń ekspozycji. Oryginalna forma nowego gmachu to dzieło polsko-niemieckiej pracowni Pysall.Ruge Architekten z siedzibą w Berlinie. W skład zespołu wchodzą Justus Pysall, Peter Ruge i Bartłomiej Kisielewski.


Ze światowym rozmachem



Projekt jeszcze przed rozpoczęciem realizacji nabrał światowego rozgłosu. W ubiegłym roku jego autorzy zostali zaproszeni na VII Międzynarodowe Biennale Architektury w Sao Paulo, gdzie prezentowali swoją koncepcję MLP. Projekt zaistniał też na wystawie w centrum architektury w Berlinie, poświęconej architekturze krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Wczoraj nowoczesny gmach krakowskiego muzeum zaprezentowano podczas międzynarodowej konferencji nt. muzeów lotnictwa w Smithsonian Instytut w Waszyngtonie, największym na świecie kompleksie muzeów i ośrodków edukacyjno-badawczych. Na dziś zaplanowana jest również prezentacja projektu w Museum of Flight w Seattle, gdzie architekci wraz z przedstawicielami MLP polecieli na zaproszenie koncernu lotniczego Boeing.

Tymczasem w połowie kwietnia w Krakowie odbędzie się uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego. Poza sześciohektarową działką, na której stanie nowy obiekt, zagospodarowana zostanie także przestrzeń wokół budynku. Modernizacji doczekają się też stare hangary, w których eksponowana jest obecnie część kolekcji.

 

 

Dawid Hajok

 

Źródło: Gazeta Wyborcza Kraków

Skomentuj:

Muzeum Lotnictwa jak ogromny samolot