Konkurs na nośnik reklamy dla Marszałkowskiej - wyniki
Reklama w chodniku, taki pomysł przyświecał laureatom pierwszej nagrody w konkursie na nośnik reklamy zewnętrznej dla "Alei Marszałkowskiej", którego finał nastąpił w ubiegłą sobotę. WYRÓŻNIENIE SPECJALNE BRYŁY trafiło w ręce studentki architektury, czułej na problemy warszawskich cyklistów.


















W sobotę, 16 stycznia w Teatrze TR przy ul. Marszałkowskiej miało miejsce uroczyste przyznanie nagród w konkursie "Mebel uliczny dla Alei Marszałkowskiej.", którego organizatorem było Forum Rozwoju Warszawy. Bryła, której problemy miejskie nigdy nie są obojętne, patronowała wydarzeniu od samego początku. Konkurs w swojej koncepcji miał pomóc w znalezieniu złotego środka pomiędzy oczywistymi potrzebami rynkowymi, a wymogami organizowania przestrzeni publicznej w sposób estetyczny i funkcjonalny. Jednym z warunków konkursowych było także dopasowanie projektu do docelowego kształtu Marszałkowskiej jako nowoczesnej i eleganckiej "Alei Marszałkowskiej".
Skąd idea Alei Marszałkowskiej?
Wszyscy zgadzamy się, że główna ulica Warszawy do najpiękniejszych nie należy. Marszałkowska może jednak w najbliższym czasie zyskać zupełnie nowe oblicze. Projekt Aleja Marszałkowska to flagowy projekt Forum Rozwoju Warszawy, który zakłada utworzenie szerokich na 14-18 metrów chodników obsadzonych szpalerami drzew i oddanie większej przestrzeni pieszym. Realizacja tego projektu, o którą starają się Forumowicze ma upodobnić Warszawę do innych europejskich stolic, gdzie panuje ład i porządek, a główna ulica jest wizytówką miasta. Nośnik reklamy wyłoniony w konkursie miałby w przyszłości stać się jedynym dozwolonym nośnikiem tej ulicy.
Projekt Aleja Marszałkowska autorstwa Forum Rozwoju Warszawy
Spotkanie było połączone z debatą pt. "Aleja Marszałkowska - czy da się uporządkować główną ulicę miasta?". Wzięli w niej udział laureaci konkursu, jurorzy, członkowie FRW oraz mieszkańcy Warszawy. Bojowa atmosfera dała się wyczuć w wielu wypowiedziach - uczestnicy życzyli sobie, żeby reklamy przegonić z Marszałkowskiej, a sami autorzy nagrodzonych prac stwierdzali, że przy projektowaniu kierowali się chęcią odwetu na agresywnych i dominujących nad Warszawą billboardach. Agresja wzbudza agresję - bezczelne i wielkie reklamy outdoorowe wywołują w wielu warszawiakach tak dużą niechęć, że zaczynają spełniać funkcję odwrotną niż zamierzona - zamiast wzbudzać pozytywne nastawienie do reklamowanych produktów, generują irytację. Z drugiej strony wszyscy zgodzili się, że reklama jest elementem współczesnego życia i nie chodzi o to, by zwalczyć ją w ogóle, lecz by reklama outdoorowa nie zaśmiecała przestrzeni publicznej, by nabrała rozmiarów i kształtu cywilizowanego.
Stojak, ludzik, czy reklama w chodniku?
Na konkurs wpłynęło 45 prac (warunki formalne spełniło 36). To sporo zważywszy, że na podobne konkursy organizowane przez władze publiczne z dużo większym nakładem środków wpływa podobna liczba prac. Charakter konkursu był otwarty, więc mógł w nim wziąć udział każdy, a tym samym poczuć się pełnowartościowym gospodarzem miasta. Poziom prac można ocenić jako zróżnicowany. Wiele kłóciło się z ideą przewodnią, aby w centrum miasta zapanował ład , jednak nie zabrakło też prac reprezentujących poziom dobry i bardzo dobry. Jury miało kłopot z wybraniem najlepszej. Do ścisłego finału zakwalifikowano aż sześć prac.
"Nośnik reklamy citylight w posadzce" autorstwa Przemysława Woś i Anny Pawłowskiej zdobył pierwszą nagrodę
Nagrodę główną otrzymał duet Przemysław Woś i Anna Pawłowska za pracę "Nośnik reklamy citylight w posadzce". Uzasadniając wybór, jury stwierdziło, że projekt proponuje wprowadzenie nowego typu nośnika reklamy, funkcjonującego na ulicy, ale nie stanowiącego elementu ingerującego w przestrzeń miejską, co jest pożądane przy współczesnym chaosie reklamowym. Praca posiada czytelny opis, uzasadnienie wybrania takiej idei projektu oraz propozycje umieszczenia instalacji w ciągu ulicy Marszałkowskiej. Praca prezentująca niestandardowe podejście do tematu wzbudziła duże zainteresowanie. Krytycy powątpiewali, czy znajdą się chętni na reklamowanie się w chodniku i czy reklamy umieszczone w posadzce będą w ogóle zauważalne. Więcej było jednak zwolenników projektu podkreślających zaskakującą, a przez to przykuwającą uwagę formę. Podkreślano też, że tak nietypowa forma łączy zdawałoby się sprzeczne warunki: spełnia wymagania stawiane przed nośnikami reklamy, a jednocześnie nie dominuje nad przestrzenią publiczną. Główną nagrodę, laptop wartości 3000 złotych, ufundowała Fundacje Stefana Batorego.
Na wybór najlepszej z nich mieliście wpływ także Wy. BRYŁA bowiem przyznała WYRÓŻNIENIE SPECJALNE na podstawie głosowania internautów. Od środy do piątku, spośród sześciu finałowych prac mogliście głosować w serwisie na swojego faworyta. Przez trzy dni w głosowaniu wzięło udział blisko 1500 osób! Najbardziej spodobał się nośnik wielofunkcyjny, tzw. 2 w 1. Praca Natalii Wilczak jest bowiem praktycznym meblem miejskim, który łączy funkcję nośnika reklamy zewnętrznej, ławki oraz stojaka na rowery. Autorka wybrała oszczędny design i prostotę materiału: drewno klejone (ławka) oraz blacha (stojak). Natalia jest na co dzień studentką architektury na warszawskim Wydziale Architektury. W konkursie zdobyła także I wyróżnienie.
WYRÓŻNIENIE SPECJALNE BRYŁY trafiło do Natalii Wilczak
"Praktycznym mebel miejski" autorstwa Natalii Wilczak zdobył I Wyróżnienie oraz Wyróżnienie Specjalne BRYŁY
Oprócz pracy Natalii Wilczak (I Wyróżnienie), wyróżniono także rzeźbiarską i pracę "Postać trzymająca billboard" Marcina Klukowskiego (II Wyróżnienie).
"Postać trzymająca billboard" Marcina Klukowskiego (II Wyróżnienie)
Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!
czytaj także na www.forumrozwoju.waw.pl
red.
Zobacz także:
Konkurs dla Alei Marszałkowskiej
Fasada Roku 2020 – znamy wyniki jury. Gdzie znajdują sie budynki o najpiękniejszych fasadach?
Trwa nabór zgłoszeń do Konkursu TEORIA oraz Stypendium PRAKTYKA 2020 Fundacji im. Stefana Kuryłowicza
System informacji wizualnej w budynku The Software House w Gliwicach z z brązowym medalem European Design Awards 2020. Sukces Blank Studio
Wieśland - miejski park rozrywki w wiejskim wydaniu w sąsiedztwie Stadionu Narodowego w Warszawie. Podwójny zwycięzca w konkursach Fundacji im. Stefana Kuryłowicza
Nagrody ArchDaily Building of the Year 2020 przyznane
W konkursie Building of the Year 2020 ArchDaily wyróżniło 17 polskich pracowni
Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu - rusza konkurs na opracowanie koncepcji aranżacji wystawy stałej
Dom Kwadrantowy KWK Promes Roberta Koniecznego i restauracja Opasły Tom projektu BUCK.STUDIO w finale Wallpaper Design Awards 2020