Opuszczone obrazy wielkich mistrzów
Pomysł Bence'a Hajdu, studenta węgierskiej Akademii Sztuk Pięknych narodził się w trakcie zajęć z geometrii opisowej. Wykładowca poprosił o znalezienie linii perspektywy i horyzontu na renesansowych obrazach. Hajdu postanowił usunąć wszystkie postaci z obrazów. Projekt ten kontynuuje do dziś, tworząc i reinterpretując atmosferę słynnych obrazów. Oto jego prace.



Fra Angelico - Zwiastowanie (ok.1426)
Motyw Zwiastowania to jeden z najpopularniejszych motywów sztuki chrześcijańskiej. W renesansie powstało wiele tego typu przedstawień, których tło stanowiły współczesne twórcy wnętrza.
Ten obraz namalował Fra Angelico, który specjalizował się w tematyce religijnej i uważał, że sztuka jest formą wysławiania Stwórcy. Dominikanin, a dzisiaj błogosławiony stworzył "Zwiastowanie" ok. 1426 roku dla klasztoru Santo Domenico w Fiesole, niedaleko Florencji. Scena zwiastowania rozgrywa się pod portykiem o lekkiej konstrukcji z cienkich kolumienek. Bez Marii i Archanioła Gabriela, odbiorca koncentruje uwagę przede wszystkim na renesansowe podcienia i detale tamtej architektury.
www.behance.net/bencehajdu

Leonadro da Vinci - Ostatnia wieczerza (1495-1498)
"Ostatnia wieczerza" to jedno z najbardziej znanych i najznakomitszych malowideł wszech czasów. Fresk, który da Vinci namalował na ścianie refektarza klasztoru Santa Maria della Grazie w Mediolanie, uznawany jest również za arcydzieło psychologizmu w malarstwie. Kompozycja całości została zaplanowana w najdrobniejszym szczególe. Wszystkie kierunki prowadzone perspektywą zbiegają się w centralnym punkcie dzieła czyli głowie Chrystusa. Uchwycona przez artystę chwila to moment, kiedy Jezus wypowiada słowa: "Zaprawdę powiadam wam, że jeden z was mnie zdradzi" oraz reakcja apostołów na nie.
www.behance.net/bencehajdu
Dzieło po ingerencji Bence Hajdu - pozbawione bohaterów i narracji, przypomina scenę teatralną z pustką za kulisami.

Jacques-Louis David - Przysięga Horacjuszy (1784)
Ten słynny francuski malarz, główny reprezentant klasycyzmu jest uważany za filar sztuki oświecenia. Będąc oficjalnym artystą rewolucji francuskiej, stworzył jej czytelny i nośny symbol czyli "Przysięgę Horacjuszy". Temat obrazu został zaczerpnięty z dzieła historyka starożytnego Rzymu - Tytusa Liwiusza "Ab urbe condita" i tematyką wpisuje się w nurt epoki, dążącej do uwypuklenia cnót i patriotyzmu obywateli w przeddzień Rewolucji Francuskiej. Przedstawieni na obrazie mężczyźni dają wyraz swojej solidarności i wierności ojczyźnie. Uosabiają oni najwyższe cnoty republikańskie czyli prymat interesu ojczyzny ponad własne życie. Bracia, czyli trzej mężczyźni po lewej stronie, tuż przed wyruszeniem na decydujący pojedynek z trzema Kuriacjuszami, który ma zakończyć wojnę między klanami, ślubują ojcu - postać w środku - zwycięstwo albo śmierć. Kobiety z prawej strony rozpaczają z powodu nieuchronności dramatycznych wydarzeń. Niewiasta w białej szacie, siostra Horacjuszy rozpacza najbardziej - jeden z Kuriacjuszy to jej narzeczony. Niezależnie od wyniku walki utraci bliską osobę - albo brata albo narzeczonego. Według legendy, po zwycięstwie Horacjuszy, została zamordowana przez jedynego ocalałego brata, gdyż nie mógł on znieść faktu, że opłakiwała śmierć wroga Rzymu czyli swojego narzeczonego.
www.behance.net/bencehajdu
Obraz bez napięcia wywołanego przysięgą mężczyzn i melancholią kobiet jest sztywny i spokojny, ale nawet sama antyczna architektura sprawia ponure wrażenie, które na oryginale idealnie podkreśla grozę wydarzeń.

Claude Lorrain - Św. Urszula wypływa z Rzymu (1642)
Claude Lorrain choć urodził się we Francji, większość życia spędził w Rzymie dokąd wyjechał w wieku 27 lat. To tam zdobył uznanie jako genialny pejzażysta i w 1634 został członkiem rzymskiej Akademii św. Łukasza. Malował przede wszystkim sielankowe wiejskie pejzaże i widoki fantastycznych portów ożywione różnymi motywami np. scenkami mitologicznymi (słynny "Sąd Parysa", biblijnymi i rodzajowymi). Artysta wykształcił swój własny typ krajobrazu idealnego, a jego obrazy wyróżniają się głęboką i przemyślaną kompozycją.
www.behance.net/bencehajdu
Dzieło bez żeglarzy pracujących w pocie czoła i przypadkowych przechodniów koncentruje uwagę odbiorcy na budowlach, stanowiących dotychczas jedynie tło.

Andrea Montegna - Fresk na suficie Camera degli Sposi (sali małżeńskiej) (1465-1475)
Włoski malarz - Andrea Mantegna był prekursorem miedziorytu. Tworzył głównie w Padwie i Mantui. Jego obrazy cechuje przede wszystkim dramatyzm rysunku, mistrzowska perspektywa oraz wybitnie klasyczny detal architektoniczny. Fresk na suficie Camera degli Sposi Pałacu Książęcego w Mantui, powstał w latach 1465-1475 i jest przykładem iluzjonizmu w malarstwie. Odbiorca spoglądając w górę, przeciera oczy ze zdumienia, gdyż uświadamia sobie, że jest pod ciągłą obserwacją.
www.behance.net/bencehajdu
Usunięcie niecodziennych postaci w pełni wyeksponowało wspaniały detal architektoniczny.

Sandro Botticelli - Zwiastowanie (1489-90)
Sandro Botticelli namalował wiele "Zwiastowań", jednak ten obraz (powstał pomiędzy 1489 r. a 1490 r.) jest uznawany za majstersztyk kanonu. Na szczególną uwagę zasługują pełne wdzięku postacie Matki Boskiej i archanioła Gabriela, który przyniósł jej dobrą nowinę.
www.behance.net/bencehajdu
Bez centralnych postaci, odbiorca widzi jedynie niezwykły widok za oknem - ogród z przejrzystym niebieskim strumieniem po którym płynie statek, budowle wzniesione na wzgórzach, a przede wszystkim wysokie drzewo, rosnące tuż za domem.
- Więcej o:
- ciekawostki
- sztuka
- znane obrazy
Piramidy w Gizie - fascynujące budowle starożytnego Egiptu
Wielki Mur Chiński - jedna z najsłynniejszych budowlli Chin
Dom na 6 m2. Zosia i Kuba zamieszkali w vanie i ruszyli w świat. Poznajcie Foxes in Eden
Historia drapaczy chmur, czyli opowieść o wyścigu do nieba
Futuro House - latające spodki z Finlandii
Vele di Scampia w Neapolu - wyburzane osiedle z lat 60. było symbolem Camorry
Architektoniczny Tetris - animacja Siergieja Heina z blokowiskiem w roli głównej
Obserwatorium na Śnieżce: architektoniczny szczyt Polski. Budynek wpisano do rejestru zabytków