O wydarzeniu

Aktualności

Eksperci

Poprzednie edycje

Kontakt

BRYŁA ROKU 2016: poznajcie zwycięzców i zobaczcie najpiękniejsze budynki w Polsce

ao
BRYŁA ROKU 2016 - nagroda Internautów Serwerownia Beyond, projekt: ELD Poland - mat. redakcyjne

To już dziesiąta, jubileuszowa edycja plebiscytu BRYŁA ROKU, w której to Internauci wybierają najlepiej zaprojektowany budynek w Polsce. W tym roku po raz drugi w historii jury przyznało nagrodę specjalną dla najlepszej realizacji architektonicznej. Statuetki właśnie zostały wręczone na uroczystej gali. Poznajcie tegorocznych laureatów!

Serwerownia Beyond w Poznaniu - mat. prasowe biura ELD Poland

BRYŁA ROKU 2016: poznajcie zwycięzców i zobaczcie najpiękniejsze budynki w Polsce

WX. edycji plebiscytu BRYŁA ROKU głosowaliście 14061 razy, czyli o 5925 więcej niż w ubiegłym roku. Najwięcej głosów oddaliście na serwerownię Beyond.pl zaprojektowaną w pracowni ELD Poland. Tym samym przyznaliście jej tytuł BRYŁY ROKU 2016.

Ogłoszenie wyników i gala rozdania statuetek

Rozdanie statuetek odbyło się podczas uroczystej gali 25 maja 2017 roku w warszawskim klubie Niebo. Rozstrzygnięcie konkursu poprzedziły prelekcje zaproszonych gości: Filipa Springera i Roberta Koniecznego, oraz dyskusja na temat projektowania miast i wzywań, jakie stoją dziś przed architektami i urbanistami.

Najpierw przedstawiamy wyniki głosowania Internautów, jeśli chcecie poznać wybór jury kliknijcie TUTAJ >>>

Serwerownia Beyond.pl w Poznaniu

I miejsce w głosowaniu Internautów: 4949 głosów

mat. prasowe biura ELD Poland

Do ostatniej chwili o tytuł Bryły Roku rywalizowały serwerownia Beyond i węzeł transportowy w Solcu Kujawskim. Ostatecznie Bryłę Roku przyznaliście serwerowni Beyond zaprojektowanej przez pracownię architektoniczną ELD Poland. Wszystko rozstrzygnęło się ostatniego dnia głosowania, do tego momentu obie realizacje zmieniały się na miejscu lidera. Projekt poznańskiej serwerowni zdobył aż 4949 głosów.

Zwyciężyła nowoczesna architektura przemysłowa

Kompleks Beyond wygląda niczym cyfrowy znak graficzny złożony z kolonii pixeli. Bryła Roku 2016 to swoisty znak czasu. W głosowaniu wybraliście przestrzeń, która powstała by chronić wirtualną sferę - nie mniej realną od otoczenia. Starannie zaprojektowany budynek o minimalistycznym, cyfrowym wyrazie niczego nie udaje. Jego forma przystaje do funkcji, zarówno pod względem wrażenia estetycznego, jak i sposobu zagospodarowania przestrzeni.

mat. biura projektowego ELD Poland

"Cyfrowy" charakter inwestycji

Podczas projektowania położono nacisk na estetykę, co pomimo konieczności osadzenia w jego bryle licznych instalacji, w porównaniu do innych obiektów przemysłowych, zaowocowało zwartą estetyczną formą i atrakcyjną kompozycją elewacji. Uporządkowana fasada kurtynowa serwerowni, wykonana przy zastosowaniu blachy perforowanej, zamyka technologiczną funkcję obiektu w jednolitej prostopadłościennej formie. Dzięki temu nie jest agresywną industrialną dominantą. Widoczne na elewacji wnęki zapewniają dostęp do pomieszczeń technologicznych, a ich numeryczny opis podkreśla przemysłowy, "cyfrowy"  charakter inwestycji. Przewyższająca o ponad 9 metrów poziom połaci dachowej elewacja kurtynowa, stanowi jednocześnie osłonę wizualną i akustyczną serwerowni. Chroni także urządzenia zlokalizowane na najwyższej jej kondygnacji - pomoście technologicznym na dachu budynku.

mat. biura projektowego ELD, fot. Przemysław Turlej

Nie tylko serwerownia

Integralną częścią założenia jest budynek biurowy połączony z serwerownią dwoma nadwieszonymi łącznikami oraz podziemnym tunelem. Forma budynku poprzez zastosowane podziały i zróżnicowanie wykorzystanych materiałów, odzwierciedla podział funkcjonalny. Z perspektywy wiaduktu na ul. Szwedzkiej, przyszłej trzeciej ramy komunikacyjnej miasta, widoczny jest czytelny podział budynku biurowego na pięć modułów nadających jego bryle uporządkowany charakter. Każdy z sześcianów to dwie otwarte przestrzenie biurowe o powierzchni 90 mkw. ukryte za elewacją kurtynową pełniącą rolę ochrony słonecznej i wizualnej. Elewacja wykonana z pionowych profili aluminiowych, budzi skojarzenia z elementami układów chłodzenia podzespołów elektronicznych, procesorów, a oryginalna forma zapisanego w niej kodu podkreśla "cyfrowy" charakter przedsięwzięcia.

mat. biura projektowego ELD, fot. Przemysław Turlej

250 mkw. ogrodu rekreacyjnego w części biurowej

W ramach przestrzeni biurowej zlokalizowano przestrzenie pracy kreatywnej, sale konferencyjne, aneksy socjalne oraz tzw. śluzy, zapewniające komunikację pomiędzy grupami roboczymi.  Na parterze mieszczą się: dwukondygnacyjny hol wejściowy, wartownia, pomieszczenia obsługi i administracji obiektu, sale konferencyjne na potrzeby rozmów z potencjalnymi klientami oraz jadalnia z zapleczem kuchennym. W bezpośrednim sąsiedztwie jadalni znajduje się ogród o powierzchni ponad 250 mkw., który dzięki zastosowaniu dużych przeszklonych drzwi przesuwnych tworzy z jadalnią wspólną przestrzeń. Miejsce to służy nie tylko do spożywania posiłków, lecz również, daje możliwość integracji, wypoczynku i pracy na świeżym powietrzu.

Szklane łączniki i podziemne tunele niczym światłowody

Komunikację pomiędzy budynkiem serwerowni i budynkiem biurowym zapewniają dwa nadwieszone, przeszklone łączniki, których zgrabna, delikatna konstrukcja, szklana obudowa i obwodowe oświetlenie budzą skojarzenia ze światłowodową transmisją danych. Atrakcją dla gości, poza łącznikami nadziemnymi, jest podziemny tunel łączący oba budynki, w którym planowana jest stała ekspozycja makiet kluczowych elementów infrastruktury technicznej, niezbędnych dla niezawodnego działania serwerowni.

mat. biura projektowego ELD Poland, fot. Przemysław Turlej

Mur, który przechodzi w żelbetową ścianę

Wykończenie elewacji parteru stanowi ściana żelbetowa będąca kontynuacją muru okalającego teren inwestycji, który wraz z dodatkowym ogrodzeniem z siatki akcentuje szczególny charakter obiektu o ograniczonym dostępie. Delikatne oświetlenie wykorzystane do iluminacji obiektu i żelbetowego ogrodzenia podkreślą jego bryłę, będącą wyzwaniem dla nowej zabudowy całego kwartału.

mat.prasowe biura ELD Poland


Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim - fot. Piotr Krajewski, więcej zdjęć architektury na stronie fotografa: http://pkrajewski.pl

Węzeł transportowy w Solcu Kujawskim

II miejsce w głosowaniu Internautów: 2817 głosów

Drugie miejsce przyznaliście dynamicznej, lekkiej w wyrazie, oszczędnej w formie bryle węzła transportowego w Solcu Kujawskim. Projekt nagrodzonej realizacji powstał w pracowni RYSY Architekci.

fot. Piotr Krajewski (http://pkrajewski.pl/)

To jedna z inwestycji, która stała się wizytówką, a zarazem bramą wjazdową do miasta. Dworzec kolejowy oferuje coś więcej niż tylko punkt przesiadkowy w podróży. Stał się miejskim placem, na którym organizowane są wydarzenia. Amfiteatralnie ukształtowane schody tworzą otwartą przestrzeń wspólną, z której chętnie korzystają mieszkańcy. Dworce zwykliśmy omijać szerokim łukiem, a dłuższą chwilę spędzać na nich tylko pod przymusem. Ten udało się przekształcić w atrakcyjne miejsce spotkań.

fot. Piotr Krajewski (http://pkrajewski.pl/)

Architektura węzła transportowego nie tylko zwraca uwagę dobrze wkomponowaną w otoczenie, wyrazistą bryłą, ale oferuje coś więcej. Dzieje się tak, ponieważ architekci wyszli poza opracowanie podstawowej funkcji. Zaproponowali formułę dworca, wokół którego może integrować się lokalna społeczność.

fot. Piotr Krajewski

Tegoroczny plebiscyt napawa nadzieją. Wśród nominowanych obiektów znalazły się również budynki z mniejszych miast, a nawet wsi. Niezwykle cieszą kolejne perełki powstające z dala od dużych ośrodków miejskich. Czas, by dobrze zaprojektowane przestrzenie i budynki stały się naszym chlebem powszednim, a nie tylko wyjątkowymi punktami.

fot. Piotr Krajewski (http://pkrajewski.pl/)

Centrum Spotkania Kultur w Lublinie - fot. Marcin Mularczyk, <a href=http://www.fotoradarmm.pl><span style=

III miejsce w głosowaniu Internautów: 1689 głosów

Na ostatnim miejscu na podium uplasowało się Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, zdobywając 1689 waszych głosów. To budynek, który łączy dwie części miasta: stary Lublin rozciągający się wzdłuż Krakowskiego Przedmieścia i nową część z modernistyczną zabudową. Ta znajduje się wzdłuż Alei Racławickich.

fot. Marcin Mularczyk, www.fotoradarmm.pl

Poprzez odsunięcie budynku od ulicy utworzono przestrzeń wspólną. Ta otwiera się na miasto wznoszącym się do góry placem. Ten architektoniczny gest zdaje się "zasysać" życie z ulicy. Pochyła przestrzeń została wyposażona w leżaki, których nieformalne bryły zapraszają do odpoczynku. Trochę podobnie jak w przypadku szczecińskich "Przełomów", Bolesław Stelmach za pomocą architektonicznych rozwiązań, zaprojektował ogólnodostępny miejski plac. Sposób przecięcia dwóch stref zaznaczył ukośnym pasmem wyłożonym kostką brukową.

fot. Marcin Mularczyk,

To budynek, który ma łączyć przeszłość z przyszłością. Znajdujące się przed nim pochyłe wzniesienia symbolizują związane z przeszłością kurhany. Szklane multimedialne elewacje to teraźniejszość, zaś zielony dach to zdaniem autora projektu przyszłość architektury.

fot. Marcin Mularczyk,

Projekt powstał w pracowni Bolesława Stelmacha.

Więcej o Centrum Spotkania Kultur w Lublinie przeczytasz tu >>>

Hala Koszyki w Warszawie - mat. prasowe

IV miejsce w głosowaniu Internautów: 901 głosów

Tuż poza podium znalazła się Hala Koszyki w Warszawie. W zrekonstruowany budynek secesyjnej hali targowej wkomponowano nowoczesne rozwiązania architektoniczne. Wokół powstały oszczędne w formie i wyrazie budynki biurowe. Stare zabudowania, pełniące niegdyś funkcję śródmiejskiego targowiska, zamieniły się w kompleks pełen restauracji, modnych barów i wykwintnego jedzenia.

fot. Anna Ostrowska

Hala Koszyki została najpierw rozebrana, a później na nowo odbudowana z wykorzystaniem oryginalnych konstrukcji i pozostałych elementów. Nowy budynek nie jest wierną kopią oryginału. Wynika to z podważenia spójności architektonicznej całego założenia oraz z podejścia architektów, które można streścić w maksymie: "przetwarzając zachowywać".

fot. Anna Ostrowska

Nie ma tu wyraźnego podziału między nowoczesną interpretacją, a zabytkowymi elementami. Główną dominantą we wnętrzu jest metalowa konstrukcja w wyrazistym, zielonym kolorze. Ceglane ściany, ciemne podcienia i drewniane blaty barów współtworzą modny, postindustrialny klimat.

fot. Anna Ostrowska

Więcej na temat zrekonstruowanej Hali Koszyki przeczytacie tu >>>

Nagroda Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe przyznawana jest co dwa lata od 1987 roku. Jej fundatorami są Komisja Europejska i Fundacja Miesa van der Rohe z Barcelony. Celem konkursu jest zaprezentowanie twórczości europejskich architektów i podkreślenie ich wkładu w rozwój nowych idei i technologii. W tym roku do konkursu zgłoszono 356 projektów. Wkrótce zostanie wybrana 'krótka' lista czterdziestu z nich, a w kwietniu poznamy zwycięzcę. Szansę na zwycięstwo mają też projekty stworzone na Śląsku i przez śląskich architektów. Nominowane są Muzeum Ognia w Żorach (OVO Grąbczewscy Architekci), Muzeum Narodowe w Szczecinie - Centrum Dialogu Przełomy ( Robert Konieczny - KWK Promes), Arka Koniecznego w Brennej (Rober Konieczny - KWK Promes) oraz Międzynarodowe Centrum Kongresowego w Katowicach (JEMS Architekci). Na zdjęciu: Centrum Dialogu Przełomy - fot. Juliusz Sokołowski

Centrum Dialogu "Przełomy" w Szczecinie

V miejsce w głosowaniu Internautów: 751 głosów

Centrum Dialogu "Przełomy" znalazło się zaskakująco daleko w plebiscycie Bryła Roku. Budynek nagrodzony tytułem World Building of the Year 2016 zyskał u Was jedynie 751 głosów, plasując się tym samym na piątym miejscu w tegorocznym zestawieniu.

fot. Juliusz Sokołowski

Przełomy mają postać monolitycznej bryły z betonowych płyt, która płynnie przechodzi w miejski plac. Robert Konieczny określa ten projekt mianem hybrydy urbanistycznej. Opowiada o nim jak o połączeniu dwóch form: placu i kwartału. Obrotowe ściany uchylając się, otwierają dostęp do muzeum. Gdy są zamknięte całość przybiera postać miejskiego wzniesienia.

Projekt: KWK Promes Robert Konieczny

Zrozumieć "Przełomy"

By w pełni docenić przestrzeń, zaprojektowaną w pracowni Roberta Koniecznego KWK Promes, trzeba przyjrzeć się temu, jak to miejsce działa. Plac przed budynkiem pełni funkcję górki w mieście. Latem jest pełen rolkarzy, zimą można zjeżdżać po nim na sankach. Mieszkańcy przychodzą tu manifestować swoje poglądy, posłuchać koncertów lub wspomnieć tragiczne wydarzenia historyczne (w grudniu 1970 roku doszło w tym miejscu do dramatycznych starć z milicją, w których zginęło 16 osób). Architektom udało się stworzyć miejsce, które pełni dwie odmienne funkcje: rekreacyjną i reprezentacyjną zarazem.

fot. Juliusz Sokołowski

Gdy przyjrzymy się formie architektonicznej i ukształtowaniu terenu względem otoczenia dostrzeżemy coś więcej. Strefa, w której plac się wypiętrza i przechodzi w formę budynku, to odwołanie do kwartału zabudowań zbombardowanego w trakcie II wojny światowej. W miejscu łagodnego obniżenia zaznaczono powojenny plac. Powstałe przedpole otwiera widok na wyrazistą bryłę filharmonii, nazywaną potocznie lodową górą.

fot. Juliusz Sokołowski

Sąsiedztwo idealne

Filharmonia Szczecińska i Centrum Dialogu "Przełomy" to przykład sąsiedztwa idealnego. Oba budynki tworzą spójną całość, mimo operowania zupełnie innym językiem form. Pozostają równocześnie odrębnymi, oryginalnymi i dopracowanymi w szczegółach bryłami.

fot. Juliusz Sokołowski

Więcej o Centrum Dialogu "Przełomy" przeczytasz tutaj >>>

Nowa siedziba 'Wiadomości Wrzesińskich', projekt: Ultra Architects - materiały prasowe

Siedziba "Wiadomości Wrzesińskich" we Wrześni

VI miejsce w głosowaniu Internautów: 740 głosów

Siedziba "Wiadomości Wrzesińskich" jest wkomponowana w otoczenie oraz utrzymana w kameralnej skali. Nie pretenduje do miana ikony architektury, chociaż jej forma jest dość nietypowa. Biurowiec wyróżnia się na tle innych zabudowań schodkowo ukształtowaną bryłą. W miejscach wcięć kolejnych pięter zaaranżowano zielone tarasy. Uwagę przechodnia zwróci również elewacja z perforowanej blachy, która przypomina szpaltę gazety.

materiały prasowe

Na sposób projektowania nowej siedziby "Wiadomości Wrzesińskich" wpływ miały dwa decydujące czynniki - chęć odzwierciedlenia w bryle charakteru mieszczącej się w nim instytucji oraz ograniczony budżet, który definiował skalę inwestycji.

materiały prasowe, fot. Przemysław Turlej

Nowoczesna bryła wpisuje się w kontekst architektoniczny zarówno swoimi gabarytami, jak i oszczędną formą złożoną z tarasowo rozmieszczonych prostopadłościanów. W miejscach wcięć kolejnych kondygnacji powstały zielone tarasy. To przestrzeń, która może być wykorzystana do odpoczynku, jak i świetna sceneria do przeprowadzania wywiadów i realizowania nagrań poza zaprojektowanym we wnętrzu studiem. Starannie skomponowaną formę bryły podkreślają zastosowane kolory: biel perforowanych paneli frontowych i antracyt tylnej elewacji. Kompozycja kontrastowych barw, działa jak znak graficzny. Określa awers i rewers projektowanego budynku.

materiały prasowe

We wnętrzu dominuje nadający surowości beton architektoniczny skontrastowany z ciemnymi podłogami wyłożonymi w zależności od pomieszczenia wykładziną lub ceramicznymi gresami. Białe są meble oraz elementy konstrukcyjne. Aranżacja wnętrza to kompozycja bieli i czerni łamanej szarością. Elementy pozostawionej na wierzchu instalacji technicznej dodają wnętrzu industrialnego charakteru.

materiały prasowe, fot. Przemysław Turlej

Centrum Administracyjne w Szycach, gmina Wielka Wieś, proj. OVO Grąbczewscy Architekci - fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio

Centrum Administracyjne w Szycach, Gmina Wielka Wieś

VII  miejsce w głosowaniu Internautów: 726 głosów

Centrum Administracyjne w Szycach w gminie Wielka Wieś to znakomity przykład na to, że jakość architektury nie zależy od lokalizacji, a nowoczesne i ciekawe budynki mogą być realizowane także w niewielkich miejscowościach.

fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio

Pracownia OVO Grąbczewscy Architekci opracowała projekt nowoczesnego budynku subtelnie nawiązującego do okolicznej architektury i krajobrazu. Założenie polega na pasmowym ukształtowaniu kolejnych budynków, pomiędzy którymi zaaranżowano otwarte dziedzińce. Bryła nawiązuje do sąsiedniej równoległej zabudowy kalenicowej i nieregularnych linii okolicznych pól. Do kontekstu krajobrazowego odnosi się materiał budowlany zastosowany na fasadzie, czyli łamany wapień.

fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio

Przed budynkiem powstał publiczny plac. Tak ideę i funkcję projektowanej przestrzeni przedstawiają architekci - Barbara i Oskar Grąbczewscy:

"Duży plac wejściowy nazwany Placem Wspólnoty ma być miejscem uroczystości, imprez oraz codziennej rekreacji, a także stanowić odpowiednie przedpole dla zespołu projektowanych budynków. Na placu umieszczono obelisk zainspirowany herbem gminy, fontannę oraz uzupełniające elementy małej architektury. Zaproponowaliśmy rozwiązanie placu jako płaszczyzny pokrytej jasną kostką, z pozostawieniem niewielkich pól zieleni wokół zachowanego starodrzewu. Wejścia do budynków są podkreślone pasmami posadzki z czarnej kostki."

fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio

Dom Rudy w Rudach, projekt: Marek Wawrzyniak, Karol Wawrzyniak - fot. Karol Wawrzyniak

Rudy Dom w Rudach

VIII  miejsce w głosowaniu Internautów: 699 głosów

Rudy Dom znalazł się na ósmym miejscu plebiscytu Bryła Roku 2016, wyprzedzając wieżowiec Q22 w Warszawie i bloki na osiedlu Bohaterów Września w Krakowie. Projekt zyskał Waszą przychylność dzięki nietypowemu zastosowaniu cegły. Używana od wieków, w tym wypadku jest czymś więcej niż tylko materiałem budowlanym. Staje się ona plastyczną formą, zarazem tworzywem i tematem architektonicznej kompozycji. Zauważymy ją w detalu i sposobie ułożenia poszczególnych wzorów. Równocześnie to ona w skali makro tworzy nietypowy rysunek bryły. Autorami jedynego domu, który znalazł się w plebiscycie Bryła Roku 2016 są architekci z pracowni toprojekt - Marek Wawrzyniak i Karol Wawrzyniak.

mat. biura architektonicznego toprojekt

Forma domu wyłoniła się z przekształcenia prostopadłościanu. Z podstawowej bryły wykrojono kwadrat. W jego miejscu zaaranżowano zamknięty dziedziniec, który oddziela strefę wejścia od drogi i reszty osiedla. Pusta przestrzeń uzyskana po wykrojeniu kubika znajduje swoją antytezę w dwuspadowym dachu nałożonym na model prostej kostki. Tym samym architekci uzyskali grę między pustką a bryłą, formą wklęsłą i wypukłą. Tradycyjny dom jednorodzinny pokryty dwuspadowym dachem wkomponowano w nowoczesne założenie. Podobnie stało się cegłą - tradycyjnym budulcem, którego kolor, faktura, kształt i sposób ułożenia stanowią temat przewodni tej realizacji.

fot. Karol Wawrzyniak

Wieżowiec q22 - projekt: Kuryłowicz & Associates - fot. Bartosz Makowski - <a href=http://www.makowski.co><span style='color: #c0c0c0;'>www.makowski.co</span></a>

Q22 - wieżowiec w Warszawie

IX miejsce w głosowaniu Internautów: 699 głosów

Na przedostatnim miejscu tegorocznego plebiscytu znalazł się warszawski drapacz chmur. Q22 to projekt autorstwa pracowni Kuryłowicz & Associates. Budynek powstał w miejscu rozebranego hotelu Mercure Fryderyk Chopin. Wieżowiec mierzy 155 metrów do dachu, a wraz z masztem wznosi się na 194 metry, co stawia go w czołówce warszawskich wysokościowców. To świetny punkt obserwacyjny. Z okien Q22 roztacza się widok na Stare Miasto, osiedle za Żelazną Bramą oraz inne drapacze chmur znajdujące się w centrum Warszawy. Wejście do budynku podkreśla wcięcie sięgające ósmej kondygnacji. Przeszklone, otwarte w kierunku miasta lobby robi szczególne wrażenie wieczorami, gdy jest podświetlone.

fot. Bartosz Makowski - www.makowski.co

Osiedle Nowa Nowa Huta w Krakowie - fot. Tomasz Zakrzewski

Bloki na osiedlu Bohaterów Września w Krakowie

X miejsce miejsce w głosowaniu Internautów: 234

Na ostatnim, dziesiątym miejscu znalazły się bloki na osiedlu Bohaterów Września w Krakowie. Prostą formę urozmaicają pomalowane na kolorowo wnęki okienne, loggie oraz ukośne ścięcia dachów. Chociaż realizacja zaprojektowana przez Tadeusza Lemańskiego znalazła się na ostatnim miejscu to warto przyjrzeć się jej bliżej. W Polsce brakuje inwestycji mieszkaniowych, które oferują mieszkania na dobrze zaprojektowanym osiedlu w przystępnych cenach. Brakuje architektury tła, czyli budynków o wysokim standardzie, służących "zwykłym" mieszkańcom.

fot. Tomasz Zakrzewski

O zaletach bloków na osiedlu pisaliście w komentarzach zamieszczanych pod głosowaniem:

Z ciekawych rozwiązań warto wspomnieć, że klatki schodowe nie mają półpięter, są duże, bloki osadzone są na podziemnym garażu, który rozciągnięty jest pod oboma budynkami, bloki wybudowane są z cegły, posiadają pływające posadzki przez co blok jest dobrze wyciszony.

Dwa proste, białe, jednoklatkowe bloki przypominają kubiki. Ich forma nawiązuje do tzw. "puchatków", czyli powstających w Nowej Hucie w latach siedemdziesiątych XX wieku prostopadłościennych, czteropiętrowych bloków z wejściami do klatek z obydwu stron budynku.

fot. Tomasz Zakrzewski

Zgodnie z założeniami bloki zostały zakomponowane maksymalnie prosto i oszczędnie. Jedyną ekstrawagancją jest ustawienie dachu pod kątem do bocznych ścian budynku. Takie rozwiązanie nie podniosło kosztów. Pozwoliło natomiast ożywić projekt i przełamać typowe schematy.

BRYŁA ROKU - nagroda jury Siedziba 'Wiadomości Wrzesińskich' we Wrześni - mat. redakcyjne

BRYŁA ROKU 2016 - NAGRODA JURY

Konkurs organizowany przez Bryłę ma dwóch laureatów. Swoją nagrodę przyznaje również specjalnie powoływane jury, które w tym roku obradowało w składzie:

  • prof. Jan Słyk - dziekan Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej
  • Grzegorz Stiasny - architekt, wiceprezes SARP ds. twórczości
  • Marcin Szczelina -  krytyk i kurator architektury
  • Paweł Stremski - dyrektor programowy i wydawniczy Gazeta.pl
  • Radosław Gajda - architekt, współautor programu "Architecture is a good idea"
  • Anna Ostrowska - redaktorka serwisu Bryła.

Jury po długiej dyskusji zdecydowało o przyznaniu BRYŁY ROKU siedzibie "Wiadomości Wrzesińskich" we Wrześni, zaprojektowanej w pracowni Ultra Architects. Doceniono wysoką jakość architektury, oryginalną, schodkowo ukształtowaną bryłę, która dobrze komponuje się z otoczeniem. Uwagę zwraca również elewacja wykonana z perforowanej blachy nawiązująca do szpalty gazety. To jeden z biurowców współtworzących architekturę tła, a jednocześnie wyrysowujący miejsce w przestrzeni niczym znak graficzny.

Siedziba "Wiadomości Wrzesińskich" we Wrześni BRYŁA ROKU NAGRODA JURY

Drugie miejsce po obradach jury zajęło Centrum Dialogu "Przełomy" w Szczecinie autorstwa Roberta Koniecznego i pracowni KWK PROMES. Werdykt Internautów i jury był zbieżny tylko w przypadku trzeciego miejsca. Ostatnie miejsce na podium przyznano Centrum Spotkania Kultur w Lublinie projektu Bolesława Stelmacha.

BRYŁA ROKU 2016 - werdykt jury:

I. Miejsce - Siedziba "Wiadomości Wrzesińskich" we Wrześni

II. Miejsce - Centrum Dialogu "Przełomy"

III. Miejsce - Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

W poszukiwaniu Bryły Roku 2017

Ogłoszeniem laureatów zamykamy konkurs BRYŁA ROKU 2016 i już w tym momencie zaczynamy się rozglądać w poszukiwaniu najlepszej realizacji architektonicznej 2017 roku. Na pewno wokół Was dobiegają końca kolejne warte uwagi budynki? Zachęcamy się do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i podsyłania inspiracji na adres: brylujemy@gazeta.pl.

Udostępnij

Polecane

Co mówią o nas budynki, które wznosimy? Rozmowa z Filipem Springerem
Grzegorz Piątek: Budynkom trzeba dać trochę czasu [FELIETON]
Za co odpowiada architekt?

Skomentuj:

BRYŁA ROKU 2016: poznajcie zwycięzców i zobaczcie najpiękniejsze budynki w Polsce

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej