Nagroda Architektoniczna Prezydenta m.st. Warszawy. Zobaczcie nominacje!

Start IV edycji warszawskiej nagrody architektonicznej! Jury i publiczność po raz kolejny wyróżni najlepsze inwestycje architektoniczne w stolicy. 'W ubiegłym roku w naszym mieście znów pojawiła się wysokiej jakości architektura, więc wybór będzie trudny' - komentuje Hanna Gronkiewicz-Waltz. Zobaczcie wszystkie nominowane realizacje i oddajcie swój głos.
Jury IV edycji Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz Jury IV edycji Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz http://www.nagroda-architektoniczna.pl/

Jury

Marlena Happach - przewodnicząca jury, architektka, urbanistka, prezeska i założycielka Stowarzyszenia ODBLOKUJ, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego

Michał Olszewski - Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy

Marek Mikos - architekt, zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego

Michał Czaykowski - Radny m.st. Warszawy, radca prawny, adwokat, doktor nauk prawnych przewodniczący Komisji Ładu Przestrzennego Rady m.st. Warszawy

Radosław Gajda - architekt i urbanista, Vloger 'Architecture is a good idea'

Marcin Garbacki - przedstawiciel OW SARP, architekt, prowadzi pracownię architektoniczną Projekt Praga

Piotr Glegoła - przedstawiciel Mazowieckiej Okręgowej Izby Architektów, architekt, członek prezydium Rady, felietonista pisma Zawód Architekt

Katarzyna Janowska - dziennikarka, redaktor naczelna działu kultura onet.pl

Małgorzata Omilanowska - profesor, historyk sztuki, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2014-2015

Grzegorz Piątek - architekt, krytyk, członek Zarządu Fundacji Centrum Architektury

Ewa P. Porębska - redaktor naczelna miesięcznika 'ARCHITEKTURA-murator'

Jolanta Przygońska - urbanistka, prezeska Stowarzyszenia Polska Izba Urbanistów

Grzegorz Stiasny - architekt, Przewodniczący Rady Architektury i Przestrzeni Publicznej Warszawy

Bogna Świątkowska - prezes i założycielka Fundacji Bęc Zmiana

Paulina Sikorska - Wiceprezes Zarządu Oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich w Warszawie

Aleksandra Zubelewicz-Lada - przedstawicielka OW SARP

Najlepsze wydarzenie architektoniczne

Poradnik dobrych praktyk architektonicznych dla Żoliborza
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Poradnik dobrych praktyk architektonicznych dla Żoliborza

Stowarzyszenie mieszkańców i miłośników Żoliborza przygotowało modelowy poradnik, który w prosty i przystępny sposób tłumaczy na czym polega wyjątkowość dzielnicy, jej urbanistyki i architektury i jak należy dbać o genius loci. Publikacja, która jest dostępna bezpłatnie w wersji elektronicznej, powstała dzięki dotacji Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków, partnerem projektu była dzielnica Żoliborz. W poradniku sprawdzimy, jaka powinna być kolorystyka elewacji czy cegieł. Dowiemy się, co na Żoliborzu nie pasuje, np. zaokrąglone narożniki, monumentalizm, okładziny z piaskowca, kamienne elewacje. Publikacja przypomina, że architektura z tego samego okresu dwudziestolecia międzywojennego miała inny charakter i detal w Śródmieściu czy na Starym Mokotowie.
W poradniku są praktyczne informacje, jak prowadzić prace remontowe elewacji, tarasów na dachu, dachów, elementów metalowych (detali kowalskich, bram, ogrodzeń). Są zdjęcia dobrych i złych przykładów z komentarzem. Za wzorcowy uznano remont Zespołu Szkół Specjalnych nr 100 przy ul. Czarnieckiego 49. Do uzupełnienia ubytków w detalu m.in. na krawędziach komina, użyto cegły klinkierowej wyprodukowanej na zamówienie w tej samej cegielni, która pracowała przy tym obiekcie przed wojną. Nie brak dobrych przykładów powojennych realizacji jak Sady Żoliborskie, czy najnowszych osiedli typu Żoliborz Artystyczny. Autorzy poradnika nie zapomnieli o zieleni: piszą, jak ją chronić i opiekować się nią albo jakie gatunki drzew dobierać. Ten poradnik to ewenement, a jego sukces powinno się powtórzyć w kilku innych dzielnicach Warszawy.

System informacji dla Dzielnicy Wisła
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

System informacji dla Dzielnicy Wisła

Wisła, doceniona i odkryta na nowo, doczekała się własnego systemu informacji wizualnej i oznakowania w terenie. Na system składają się m.in. nośniki nazywane bramą, słupki z oznaczeniem szlaków spacerowych i rowerowych, map, informacji miejscowych o bulwarach czy interesujących obiektach architektonicznych, historycznych czy przyrodniczych, informacji dla wodniaków, przenośnych przystanków komunikacji wodnej. Czytelne, autorsko zaprojektowane piktogramy, kierują np. do punktów poboru prądu, na plażę, do metra, wypożyczalni kajaków czy rowerów. Zupełnie nową jakość stanowi wprowadzenie tzw. kilometrażu Wisły, która w swoim żeglownym przebiegu zaczyna się w na południowej granicy Warszawy na 498 kilometrze, a kończy na północy na 528. Część słupów kilometrażowych jest obudowana poręczami, które mogę pełnić funkcję prostych siłowni plenerowych. Większość elementów systemu wiślanej informacji jest wykonana ze zbrojonych odlewów betonowych w szarym kolorze z reliefowym odciskiem znaku Wisły (motyw fal). Górne nakładki to beton GRC w kolorze niebieskim.

ATM, czyli Automatyczne Toalety Miejskie
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

ATM, czyli Automatyczne Toalety Miejskie

Pierwsza automatyczna toaleta miejska z serduszkiem na drzwiach i świetlikiem na dachu stanęła w kwietniu 2017 roku w parku Agrykola (między ulicą Agrykola i aleją Tomasza Hopfera). W Warszawie będzie ich w sumie 49. Unikatowa forma WC to wynik pracy architektów z Oddziału Warszawskiego SARP z dostawcami technologii toalet miejskich, w konsultacji z Wojciechem Wagnerem (naczelnikiem Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej w stołecznym Biurze Architektury), Michałem Krasuckim (Stołecznym Konserwatorem Zabytków) oraz Markiem Piwowarskim (ówczesnym Pełnomocnikiem Prezydenta m.st. Warszawy ds. Wisły). Obiekt z serduszkiem ma surowy i minimalistyczny charakter. Wymiary: szerokość 265 cm, długość 470 cm, wysokość 300 - 310 cm. Zaokrąglony kształt nawiązuje do miejskich donic, kiosków ruchu czy słupów ogłoszeniowych. Elewację pokrywają prostokątne kafle układane w pionie. Mają jasnoszary kolor. Inspiracją takiego wykończenia były przyziemia modernistycznych kamienic. W WC drzwi otwierają się i zamykają automatycznie, podłoga zmywa się sama, dezynfekuje się muszla klozetowa. Sensory uruchomiają dozownik mydła, suszarkę i wodę w umywalce. W środku jest przewijak dla niemowląt, a na zewnątrz kranik do mycia rąk. WC powiadamia automatycznie o awarii, czy o kończącym się papierze w dozowniku. Na zewnętrznym panelu sterującym, a także w pobliżu głównych urządzeń w środku, znajdują się oznaczenia w alfabecie Braille'a. Można uruchomić instrukcję audio. Płaci się gotówką lub kartą bankową.

Najlepsza przestrzeń publiczna

Business Garden Warszawa, al. Żwirki i Wigury, róg ul. 1 Sierpnia
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Business Garden Warszawa, al. Żwirki i Wigury, róg ul. 1 Sierpnia

Projekt nowoczesnego kompleksu biurowego Business Garden Warszawa powstał w pracowni JSK Architekci (Zbigniew Pszczulny, Mariusz Rutz z zespołem). Już w nazwie zapowiadał ogród. Deweloper postanowił urządzić park, który jest ogólnodostępny. Projekt zlecił architektom krajobrazu. Teren zieleni ma wysoką wartością przyrodniczą, użytkową i estetyczną. Roślinność jest bardzo zróżnicowana, zarówno wysoka, jak i niska. Nowoczesne zbiorniki wodne z pomostami pełnią funkcję ozdobną i ekologiczną. W przestrzeni parku, wśród enklaw zieleni są strefy wypoczynku - tarasy z uskokami, platformy do siedzenia czy leżenia, szachy terenowe. Można też pracować na zewnątrz, bo w części parkowej działa bezprzewodowa sieć internetowa Wi-Fi. Business Garden Warszawa to zespół siedmiu budynków, ponad 90 tys. m kw. powierzchni biurowej, hotel, centrum konferencyjne i restauracja. Sercem całego założenia jest ogród.

Zielona Świętokrzyska
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Zielona Świętokrzyska

Ulica Świętokrzyska, urządzana na nowo po zakończeniu budowy II linii metra, nie spełniła oczekiwań warszawiaków. Drzewa i zieleń pojawiły się głównie w donicach. Warszawa Obywatelska zgłosiła projekt do budżetu partycypacyjnego, by to zmienić, a drzewa, krzewy i kwiaty posadzić w gruncie rodzimym. Projekt sporządzili architekci krajobrazu. Położyli nacisk na logikę układu zieleni, jej czytelność i rytm. Najważniejsze są szpalery drzew. Wzdłuż ul. Świętokrzyskiej udało się posadzić 200 platanów i grabów. Zieleń wysoką uzupełnia ponad 40 tys. krzewów i kilkanaście tysięcy bylin. Przybyły kameralne miejsca do wypoczynku i rekreacji. Na Świętokrzyskiej stanęły ławki z oparciami i podłokietnikami. Przestrzeń żyje, stała się atrakcyjna, przyciąga pieszych i rowerzystów. W lokalach usługowych działających przy ulicy przybyło klientów, wzrosły obroty, ale i czynsze.

Lewobrzeżny bulwar nad Wisłą od mostu Śląsko-Dąbrowskiego do mostu Świętokrzyskiego
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Lewobrzeżny bulwar nad Wisłą od mostu Śląsko-Dąbrowskiego do mostu Świętokrzyskiego

Bulwary na Powiślu i Mariensztacie na odcinku od ul. Tamka do ul. Boleść zostały otwarte w 2017 roku. Różnią się od odcinka urządzonego wcześniej wzdłuż Starego i Nowego Miasta, oferują więcej atrakcji różnym użytkownikom. Jest część parkowa z podestami i zadaszeniami, dzieci przyciągają trampoliny i wodotrysk wśród dużych rzeźb ryb wiślanych. Kusi plaża miejska. Amfiteatr (na osi ul. Lipowej, tzw. placu Uniwersyteckim) stał się ulubionym miejscem miłośników akrobacji na rowerach i deskorolkach. Na głównym poziomie bulwaru działa kilka pawilonów z kawiarniami i restauracjami. Na nabrzeżu schodkowym przy Centrum Nauki Kopernik powstał tzw. Park Żywej Rzeki, symboliczny krajobraz obszarów zalewowych 'od strefy odsypisk mineralnych, poprzez zbiorowiska roślinności inicjalnej, po wierzbowe zbiorowiska łęgowe'. Plac przy nowym przejściu podziemnym, zbudowanym pod Wisłostradą na wysokości ul. Bednarskiej, uatrakcyjnia Wodowskaz Warszawski. Różną głębokość Wisły pokazuje sekwencja słupów ze stali o różnej wysokości. Główna idea kompozycyjna bulwarów pozostała ta sama: linearny trakt pieszy oraz rowerowy łączy place nad wodą urządzone na przedłużeniu ulic - osi urbanistycznych. Krawędź przy wodzie jest tak zaprojektowana i urządzona, by z nadbrzeża mogły korzystać różne jednostki pływające przy zmiennym poziomie wody.

Najlepsza rewitalizacja

Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 28-42, ul. Nowomiejska 4, 6, 8
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 28-42, ul. Nowomiejska 4, 6, 8

To pierwsza powojenna modernizacja i konserwacja 11 kamienic po stronie Dekerta Rynku Starego Miasta. Remont przeprowadzony przez spółkę Castellum był gruntowny - od piwnic po dachy. W zabytkowych kamienicach udało się wymienić wszystkie instalacje na nowoczesne, co wprowadziło Muzeum Warszawy w XXI wiek. Na elewacjach widać wielką dbałość o detale. Przywrócono kolorystykę z 1953 roku, czyli z czasów powojennej odbudowy. Zabytkowa architektura w spójny i estetyczny sposób jest połączona z nowymi elementami wyposażenia. Wieloletnia inwestycja przebiegała w ramach projektu 'Modernizacja, konserwacja i digitalizacja obiektów zabytkowych siedziby głównej Muzeum Warszawy przy Rynku Starego Miasta w Warszawie'. Nowa jest też ekspozycja stała 'Rzeczy warszawskie'. Tak mówił o niej Jarosław Trybuś, zastępca dyrektora ds. merytorycznych Muzeum Warszawy: 'W (.) gabinetach znajdą państwo rzeczy - świadków i uczestników historii miasta. Stają się one pretekstem do opowiedzenia historii swoich właścicieli i twórców, przełomowych wydarzeń i długotrwałych procesów. Nie opowiadamy jednej historii. Nie snujemy jednej narracji. Podczas wędrówki po jedenastu staromiejskich kamienicach, w swoim tempie i wybraną przez siebie trasą, każdy może z pomocą tych rzeczy ułożyć własną opowieść o Warszawie'.

Hala Gwardii, Plac Żelaznej Bramy 1
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Hala Gwardii, Plac Żelaznej Bramy 1

Ponad stuletnia zabytkowa hala przeszła szybki remont. Nowa aranżacja, oszczędna i surowa w wyrazie, przywróciła jej pierwotną funkcję. W przestrzeni handlowo-gastronomicznej w weekendy działa teraz targ z żywnością. Ofertę uzupełniają punkty gastronomiczne. Posiłki spożywa się przy wspólnych stołach. Są też organizowane koncerty i różne wydarzenia, np. targi książki. W Hali Gwardii działa niewielkie Muzeum Boksu im. Feliksa 'Papy' Stamma. W PRL-u tu biło serce polskich pięściarzy. Hala wzięła swą nazwę od Milicyjnego Klubu Sportowego 'Gwardia'. Z siostrzanym budynkiem tworzy zespół dwóch targowych hal Mirowskich z przełomu XIX i XX wieku. Po otwarciu stały się one symbolicznym 'brzuchem Warszawy' z ok. 900 punktami sprzedaży detalicznej, głównie z żywnością. Do końca II wojny światowej to były największe obiekty handlowe w stolicy. Każde eklektyczne 'zamczysko' hal Mirowskich z czerwonej cegły miało prawie 95,5 m długości i blisko 43 m szerokości. Autorami projektu byli: Bolesław Milkowski (konstrukcja), Ludwik Panczakiewicz (elewacje), Apoloniusz Nieniewski i Władysław Kozłowski. Po wojnie wypalone hale zostały odbudowane. Handel zawitał do nich ponownie dopiero po 1989 roku.

Kładki pieszo-rowerowe pod mostem Łazienkowskim
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Kładki pieszo-rowerowe pod mostem Łazienkowskim

Most Łazienkowski po pożarze w 2015 roku został odbudowany w rekordowym czasie. Tzw. przejezdność nowej konstrukcji udało się uzyskać w zaledwie osiem miesięcy. Szybko pojawił się pomysł, by nową/starą przeprawę dostosować do wymogów współczesności, czyli dodać do niej przeprawy dla pieszych oraz rowerzystów. Pomysłodawcą był Jakub Czajkowski z inicjatywy Rowerowy Łazienkowski. Kilkusetmetrowej długości kładki ze stali pojawiły się po obu stronach mostu, są podwieszone pod przeprawą drogową. Ta po północnej stronie jest przeznaczona zarówno dla pieszych jak i rowerzystów, południowa - tylko dla cyklistów. Budowa dwóch podwieszanych kładek trwała tyle samo, co odbudowa mostu - osiem miesięcy. Zakończyła się w drugiej połowie 2017 roku. Na lewym brzegu Wisły kładki łączą się z drogami rowerowymi na Cyplu Czerniakowskim, a na praskim - z drogą rowerową wzdłuż Wału Miedzeszyńskiego. Wybudowana została także kładka nad Wałem Miedzeszyńskim (po północnej stronie węzła Trasy Łazienkowskiej), która łączy się z drogą dla rowerów wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych. Jest też rampa prowadząca na plażę i ścieżkę rekreacyjną na praskim brzegu Wisły. Trasa jest oświetlona i dobrze oznakowana.

Najlepszy obiekt mieszkaniowy

Apartamenty Marymont, ul. Lektykarska
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Apartamenty Marymont, ul. Lektykarska

Na styku Żoliborza i Bielan, pośród zabudowy jednorodzinnej, stały blaszane biurowce z czasów PRL-u. Firma Matexi Polska w rejonie ulic Lektykarskiej i Smoleńskiego 1 i 2 realizuje osiedle składające się z 21 budynków (164 mieszkania, o powierzchni od 31 do 129 m kw.). Mają trzy kondygnacje i charakter willi miejskich. To tzw. segment premium. Pierwszy etap jest gotowy. Nowoczesną architekturę budynków wyróżnia rytm wąskich, pionowych okien i ogromnych, 'skrzynkowych' loggi, które mogą się kojarzyć z wielkimi szufladami wysuniętymi poza obrys elewacji. Zaprojektowane przez pracownię MKC Architektura 'budynki odznaczają się własnym charakterem, co jest rzadkością w dzisiejszych realiach rynkowych wśród szybko powstających podobnych do siebie projektów'. Firma Matexi to belgijski deweloper. Chętnie przypomina swoje 'europejskie doświadczenie, w tym m.in. wielokrotnie nagradzany projekt rewitalizacyjny Groen Kwartier w Antwerpii'.

Budynek mieszkalny, wielorodzinny z usługami Bobrowiecka 10
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Budynek mieszkalny, wielorodzinny z usługami Bobrowiecka 10

Osiedle mieszkaniowe ze sklepami w parterze stanowi uzupełnienie dużego projektu realizowanego od ponad dekady na 2,5 hektarach przy ul. Bobrowieckiej przez rodzinę Staraków. Dawniej to miejsce zajmowały magazyny i warsztaty. Na działce stanęły dwa biurowce: Spectra oraz Bobrowiecka 8 oraz budynki mieszkalne. W sąsiedztwie działają wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz pierwsze w Warszawie centrum handlowo-usługowe Panorama z lat. 90. Całe osiedle przy ul. Bobrowieckiej 10 składa się z czterech pięciokondygnacyjnych segmentów w typie klatkowca oraz pięciu dwukondygnacyjnych segmentów, które tworzących spójną całość. Trzy przejścia bramowe połączą ul. Bobrowiecką z przedłużoną ul. Polkowską, zarazem naprowadzają na dwa wewnętrzne dziedzińce. Ozdobą jednego z nich jest okazała olsza czarna. Drzewo ma ok. 200 lat, to pomnik przyrody. Elewacje budynków mieszkalnych o prostych i jednorodnych bryłach zostały potraktowane płaszczyznowo. Zamiast balkonów są loggie i portfenetry z balustradami ze szkła. Otwory okienne mają dwie wielkości: wąski i pionowy oraz duży, zbliżony do kwadratu. Całość jest wykończona białym tynkiem, w takim kolorze jest też stolarka okienna i drzwiowa.

Nieporęcka 2
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Nieporęcka 2

Budynek-plomba dobrze uzupełnił wyrwę w zabudowie ulicy Nieporęckiej na wprost Centrum Koneser. Zwraca uwagę dużymi, przeszklonymi wykuszami. W wykończeniu fasady dominuje czerwona cegła. Inwestor określa, że to architektura w 'postindustrialnej oprawie', która 'wnosi świeżość do wyjątkowej przedwojennej dzielnicy'. Okna mają wysokość 2,9 m, czyli sięgają prawie od podłogi do sufitu. Na parterze budynku powstało miejsce do wygodnego przechowywania ok. 40 rowerów oraz wózków dziecięcych (to problem na Pradze Północ, zwłaszcza w starym budownictwie). W piwnicy są komórki lokatorskie. W plombie znalazły się mieszkania różnej wielkości, od dwu- do pięciopokojowych, o powierzchni od 50 do 125 m kw. Na ostatnim piętrze znalazły się dwupoziomowe apartamenty wysokie nawet na ponad sześć metrów z tarasami na dachu.

Najlepszy budynek komercyjny

Art House - DESA Unicum, ul. Lennona 5
Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Art House - DESA Unicum, ul. Lennona 5

Pawilon o organicznej formie z zielonym dachem powstał na skraju parku Ujazdowskiego. Obiekt o powierzchni ok. 3600 m kw. stanął w na wprost ambasad Kanady i Francji, niedaleko Sejmu. W tej części parku miejska spółka MPRO miała zaplecze z urządzeniami do pielęgnacji zieleni. Bryła pawilonu Desy jest lekka, o wielkich elewacjach ze szkła, ale z wyrazistą i dość ciężko zaznaczoną krawędzią solidnego dachu, który musiał utrzymać warstwę ziemi i ogród. Od strony parku budynek wygląda na niewielki. Dach zdaje się wyrastać z trawników. Z ul. Pięknej widać, że pawilon ma jeszcze jeden poziom. Dolna kondygnacja skrywa się w wykopie, do którego prowadzą w dół amfiteatralne schody. Okolenie kondygnacji 'podziemnej', znajdującej się na poziomie -1 dość szeroką 'fosą', pozwoliło na wpuszczenie światła do pomieszczeń w zagłębieniu. Główne wejście od strony Pięknej prowadzi przez kładkę, która jest rozpięta nad fosą. Na parterze działają: sala aukcyjna, galeria i księgarnia, a na poziomie fosy kawiarnia artystyczna oraz biura. Jest też kondygnacja z magazynami. Na elewacji między szklanymi panelami są zawieszanie kopie dzieł sztuki oraz banery informujące o planowanych wydarzeniach.

Szucha Premium Offices, al. Szucha 19
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Szucha Premium Offices, al. Szucha 19

Biurowiec powstał w prestiżowej lokalizacji u zbiegu al. Szucha i ul. Litewskiej. Obudował ogólnodostępny ogród z neorenesansowym pałacykiem generałowej Marii Agapijew z 1895 roku. W zabytkowym budynku działa część restauracyjno-klubowa. Deweloper usunął pobliski budynek z lat 60., by zrealizować nową i dużą inwestycję (ok. 8 tys. m. kw.) z trzypoziomowym parkingiem podziemnym. Część wyższa i narożna biurowca ma siedem kondygnacji, część niska w głębi działki - trzy kondygnacje. Autor projektu Bolesław Stelmach mówił: 'Architektura jako sztuka przekształcania przestrzeni dla życia powinna być syntezą Natury i Kultury. Nowy budynek przy al. Szucha jest próbą wsłuchania się w te dwa rodzaje uwarunkowań kształtujących rzecz architektoniczną'. Tylne elewacje o szklanych żyletkach zdobi zieleń, na tarasach i na dachu są ogrody, w holu z kilkupiętrowym atrium ściany zdobią pionowe ogrody. Ażurowe elewacje od strony ulicy pokrywają w gęstym rytmie pionowe lizeny z prefabrykatów w białym kolorze. Wiszą one w powietrzu (podcień w parterze) i nie są u góry zakończone gzymsem. Za lizenami są przeszklenia. 'To betonowe płoty elewacji' - tak określa je architekt. Całość jest prosta, skromna, ma swój wyrazisty charakter i dobrze pasuje do sąsiedniego biurowca Articom Center zajmowanego przez MSZ.

Najlepszy budynek użyteczności publicznej

Akademeia High School, ul. Św. Urszuli Ledóchowskiej 2
Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Akademeia High School, ul. Św. Urszuli Ledóchowskiej 2

Budynek prywatnego liceum ogólnokształcącego zbudowano na 1,5 hektarowej działce w Miasteczku Wilanów. Firma Tacit Investment (zrealizowała m.in. wieżowiec mieszkalny Cosmpolitan przy pl. Grzybowskim) zorganizowała najpierw zamknięty konkurs architektoniczny. Zaprosiła do niego trzy znane pracownie: WWAA, Konior Studio i spółkę medusagroup. Budynek powstał na planie wielkiej litery 'U'. Ma dwie 'twarze': oficjalną od strony ulicy i prywatną, mniej formalną z zielonym dziedzińcem. Elewacja główna składa się z dwóch warstw - pierwszej, ażurowej, wykonanej z drewna zamontowanego na stelażu ze stali i z drugiej, wykonanej ze szkła i aluminium. Liceum, które założył Andrzej Dethloff, absolwent Oksfordu, może pomieścić 300 uczniów. Mają do dyspozycji m.in. salę muzyczną ze studiem nagrań, studio fotograficzne, audytorium teatralne, pracownie artystyczne, klubo-kawiarnię.

Muzeum nad Wisłą, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 22
fot. Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Muzeum nad Wisłą, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 22

Biały pawilon o modułowej konstrukcji z drewna stanął w 2017 roku nad tunelem Wisłostrady między Centrum Nauki Kopernik a Biblioteką Uniwersytetu Warszawskiego. Na trzy lata zajął centralną część skweru im. Stanisława Skibniewskiego 'Cubryny'. Obiekt zaprojektował austriacki architekt Adolf Krischanitz, ale nie dla tego miejsca, bo wcześniej służył on jako tymczasowa (2008-2010) galeria sztuki Temporäre Kunsthalle w Berlinie; stał na miejscu rozebranego Pałacu Republiki NRD w Berlinie. 'Białe pudełko na sztukę' świetnie wpasowało się w nowe miejsce. Uzupełnia ofertę kulturalną przy bulwarach wiślanych w tej części Powiśla. Ma 1000 m kw. powierzchni i 10 m wysokość. Ponad połowę przestrzeni zajmuje sala ekspozycyjna. Zmieściła się też niewielka kawiarnia i księgarnia. Elewacje Muzeum nad Wisłą pokryły murale artysty Sławomira Pawszaka wybrane w konkursie. Pawilon został użyczony muzeum bezpłatnie przez właściciela, wiedeńską fundację Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, założoną w 2002 roku przez Francescę von Habsburg. MSN odda go, gdy będzie mogło wprowadzić się do swojej docelowej siedziby na placu Defilad.

Przedszkole publiczne w Wilanowie przy ul. Prymasa Augusta Hlonda 20j
Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Przedszkole publiczne w Wilanowie przy ul. Prymasa Augusta Hlonda 20j

Przedszkole powstało pośród niskiej i kameralnej zabudowy Wilanowa między Skarpą Warszawską, a ul. św. Urszuli Ledóchowskiej. 'Chcieliśmy ocieplić wizualnie betonową okolicę' - mówiła jedna z autorek projektu. Działka była trudna, długa i dość wąska. Należało zmieścić na niej 10-działowe przedszkole dla ok. 250 dzieci o powierzchni ok. 3,1 tys. m kw. Bryła dwukondygnacyjnego budynku została rozbita na kilka mniejszych części, które są nieco przesunięte względem siebie. Takie segmentowanie oraz użycie na elewacji białego tynku na przemian z płaszczyznami pokrytymi deskami, zmniejsza optycznie skalę budynku. We wnętrzach jest jasno, to zasługa wielkich przeszkleń. Sale do nauki i zabawy, łazienki, szatnie, zaplecze gastronomiczne i administracyjne, poszczególne strefy funkcjonalne wyróżnia żywa kolorystyka ścian oraz grafiki przyrodnicze. Na piętrze z boku budynku jest duży taras rekreacyjny z zadaszeniem w formie ażurowej pergoli. Przed przedszkolem urządzono parking na 60 miejsc postojowych.

Głosowanie do 7 października

Głosy można oddawać na stronie https://www.um.warszawa.pl/nagrodaarchitektoniczna/ do 7 października.

Skomentuj:
Nagroda Architektoniczna Prezydenta m.st. Warszawy. Zobaczcie nominacje!
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX