Philip Johnson - pierwszy laureat nagrody Pritzkera. Od szklanych domów po postmodernistyczne wieżowce [ZNANI ARCHITEKCI]
Philip Johnson jest jedną z najbardziej znaczących postaci architektury XX wieku. Chociaż swój pierwszy budynek zaprojektował w wieku 36 lat pozostawił po sobie bogaty dorobek projektów, które zmieniały się na przestrzeni lat wraz z jego artystycznymi fascynacjami.
Philip Cortelyou Johnson urodził się 8 lipca 1906 roku w Cleveland w stanie Ohio, w bardzo zamożnej rodzinie. Jego ojciec Homer Hosea Johnson był znanym adwokatem, a matka – Louisa Osborn Pope, pochodziła z rodziny bogatych przemysłowców. Johnsonowie zgromadzili pokaźny majątek głównie dzięki udanym inwestycjom. Kupili m.in. udziały w ALCO - Aluminum Company of America (do dziś firma ta jest jednym z największych producentów aluminium na świecie).
Philip studiował filozofię i języki klasyczne. Po obronie dyplomu w 1927 roku, wybrał się w długą podróż do Europy. Zwiedził m.in. Rzym, Paryż, Berlin i Londyn. Spotkał Le Corbusiera i Ludwiga Miesa van der Rohe (w tym czasie projektował on niemiecki pawilon na międzynarodową ekspozycję w Barcelonie w 1929 roku), którzy wywarli ogromny wpływ na młodego Johnsona. Był wtedy krytykiem, historykiem, dziennikarzem.
Na początku lat trzydziestych Philip Johnson sfinansował Wydział Architektury Nowoczesnej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku i został jego kierownikiem. W 1932 roku, wraz z Henrym-Russem Hitchockiem zorganizował wystawę "The International Style: Architecture Since 1922" - była to pierwsza amerykańska wystawa projektów Le Corbusiera i Miesa van der Rohe. Wtedy też po raz pierwszy użyto pojęcia "styl międzynarodowy". Z MoMA Johnson odszedł w 1934 roku i zaangażował się w politykę.
Philip Johnson w okupowanej Warszawie
Philip Johnson nie ukrywał fascynacji Hitlerem i nazistowskimi Niemcami. Pracował dla prawicowej gazety „Social Justice”, popierającej działania Adolfa Hitlera. W 1935 roku Johnson napisał serię antysemickich tekstów dla radia w Detroit. Usiłował założyć w USA partię faszystowską. W 1938 roku wziął udział w zjeździe partyjnym NSDAP w Norymberdze (gdzie spotkał się osobiście z Hitlerem), a we wrześniu 1939 roku obserwował oblężenie Warszawy jako akredytowany korespondent wojenny ze strony niemieckiej.
Architekturą "na poważnie" zajął się w 1941 roku. Rozpoczął architektoniczne studia podyplomowe na Harvardzie u Waltera Gropiusa i Marcela Breuera. Rok później zaprojektował (w wieku 36 lat!), zaprojektował swój pierwszy budynek - dom jednorodzinny, inspirowany twórczością Miesa van der Rohe. Dyplom obronił w 1943 roku i od razu dostał powołanie do wojska (ze względu na swoje wcześniejsze polityczne fascynacje był kilkukrotnie przesłuchiwany). Został wysłany do Fort Ritchie w stanie Maryland.
Philip Johnson: Szklany Dom w New Canaan
Po wojnie powrócił do współpracy z MoMA i zaczął prowadzić własne biuro architektoniczne. W 1947 roku opublikował pierwszą anglojęzyczną monografię Miesa van der Rohe. W 1949 roku rozpoczął budowę rezydencji Glass House w New Canaan w stanie Connecticut. Philip Johnson nigdy nie przeczył, że silną inspiracją był Dom pani Farnsworth (ang. Farnsworth House) projektu Miesa van der Rohe. Szklany dom w New Canaan to dziś prawdziwa ikona architektury. Więcej przeczytacie o nim tu>>
Budynek ten, o przejrzystych ścianach, rozmywał granicę między wnętrzem a zewnętrzem, łącząc architekturę z otaczającą przyrodą. To arcydzieło Johnsona, choć awangardowe i innowacyjne, wzbudziło również pewne kontrowersje, głównie ze względu na jego chłodny, niemal nieludzki charakter.
Po ukończeniu Glass House, zaprojektował jeszcze dwa podobne domy w New Canaan - Hodgson House (1951) i Wiley House (1953). W 1953 roku rozbudowano MoMA według projektu Johnsona. W latach 1954-56 stworzył projekt pro bono synagogi dla konserwatywnego zboru żydowskiego w Port Chester w Nowym Jorku. W 1956 roku zaprojektował hol oraz inne elementy wnętrza do wieżowca Seagram Building Miesa van der Rohe. W 1957 roku na zaproszenie Shimona Peresa, Johnson przygotował projekt Centrum Badań Jądrowych Soreq w Izraelu.
Odejście od sztywnych zasad
W latach 60. i 70. XX wieku Johnson zaczął odchodzić od surowych zasad modernizmu, poszukując bardziej zróżnicowanych form i inspiracji w historii architektury. W jego pracach z tego okresu widać eksperymenty ze stylem i formą. Powstają wtedy m.in. takie realizacje jak klasztor w opactwie św. Anzelma w Waszyngtonie (1960); Centrum Sztuki Munston w Utica w stanie Nowy Jork (1960) czy atrium David H. Koch Theater w Lincon Center w Nowym Jorku (1964).
Jestem dość zaawansowany wiekiem, miałem okazję być świadkiem i przedstawicielem stylu międzynarodowego. Ciągle wierzę, że Le Corbusier i Mies to najwięksi architekci nowoczesności. Ale dzisiaj czasy zmieniają się bardzo szybko, dawne wartości powracają z zawrotną prędkością. Niech żyją zmiany. Jałowy eklektyzm akademicki nie stanowi zagrożenia. Prawdziwe zagrożenie stwarza jałowa Akademia Ruchu Modernistycznego”
Kryształowa Katedra, 550 Madison Avenue, Lipstick Building
Jednym z najbardziej znanych projektów Johnsona jest Kryształowa Katedra (Crystal Cathedral) w Garden Grove w Kalifornii, zbudowana dla Amerykańskiego Kościoła Reformowanego w 1981 roku. W tym największym szklanym budynku świata znajduje się miejsce dla ponad 2200 wiernych oraz jedne z największych organów na świecie.
W 1982 roku, współpracując z Johnem Burgee, ukończono budowę wieżowca 550 Madison Avenue ( AT&T Building, Sony Tower, Sony Plaza) w Nowym Jorku. Zbudowany w latach 1978-1982, jest drapaczem chmur z ośmiopiętrowym wysoko łukowym wejściem i szczytem, który przypomina ogromny kawałek XVIII-wiecznych mebli Chippendale. To ikona postmodernistycznej architektury.
W 1984 roku ukończono budowę One PPG Place - prawie 200-metrowego wieżowca Pittsburghu, przypominającego ogromną, szklaną zamkową wieżę.
Inne ciekawe realizacje to m.in. Plac Dziękczynienia (Thanks-Giving Square) w centrum Dallas (1976), przypominający szminkę wieżowiec w Nowym Jorku (1986) czy zaprojektowane wraz z Johnem Burgee dwa bliźniacze budynki Puerta de Europa zwane też Torres KIO w Madrycie, ukończone w 1996 roku.
Philip Johnson - Nagroda Pritzkera
W 1978 roku Johnson otrzymał Złoty Medal Amerykańskiego Instytutu Architektów a rok później został pierwszym laureatem nagrody Pritzkera, najbardziej prestiżowej międzynarodowej nagrody architektonicznej.
Philip Johnson projektował z wyjątkową elastycznością i chęcią eksploracji nowych kierunków w architekturze. Zaczynając od surowych, minimalistycznych zasad modernizmu, ewoluował ku bardziej eklektycznym i dekoracyjnym formom postmodernizmu, zawsze poszukując nowych wyzwań i sposobów na redefiniowanie tego, czym może być architektura. Jego podejście do projektowania łączyło rygorystyczną precyzję z otwartością na zmiany, co uczyniło go jednym z najbardziej wpływowych architektów XX wieku. Philip Johnson zmarł 25 stycznia 2005 roku w New Canaan w Connecticut w wieku 98 lat.
- Więcej o:
Znani architekci: Frank Lloyd Wright. Architektura organiczna, dom nad wodospadem i inne projekty
Walter Gropius - nie tylko Bauhaus [ZNANI ARCHITEKCI]
Znani architekci: Le Corbusier, czyli papież modernizmu
Znani architekci: Gerrit Rietveld. Nie tylko czerwono-czarne krzesło i Dom Rietvelda
Znani architekci: Oscar Niemeyer - poeta architektury. Brasília była dziełem jego życia
Wnętrza hotelu Mercure Wien City inspirowane stylem Warsztatów Wiedeńskich. To nagradzany projekt polskiej pracowni AKA Studio
Kowloon Walled City. Gęstość zaludnienia wyburzonego osiedla wynosiła prawie 2 miliony osób na kilometr kwadratowy
Philip Johnson - pierwszy laureat nagrody Pritzkera. Od szklanych domów po postmodernistyczne wieżowce [ZNANI ARCHITEKCI]