Dworzec Rzeszów Główny po modernizacji – komunikacyjne serce regionu
Dworzec kolejowy Rzeszów Główny to jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych Polski południowo-wschodniej. Po gruntownej modernizacji budynek odzyskał swój modernistyczny wygląd z lat 60. XX wieku, stając się nowoczesnym centrum obsługi pasażerów i częścią Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego

Historia i architektura
Dworzec w Rzeszowie powstał w 1858 roku jako część Kolei galicyjskiej im. Karola Ludwika - drogi kolejowej łączącej Wiedeń i Kraków z Lwowem. Choć dwukrotnie niszczony (podczas I i II wojny światowej), zachował swoją bryłę, która zmieniała się w wyniku kolejnych modernizacji. Największa przebudowa miała miejsce w 1908 roku. Wówczas dobudowano restaurację, poczekalnię III klasy oraz werandę nad pierwszym peronem. Na placu przed dworcem zastąpiono lampy naftowe nowym oświetleniem gazowym. Obecna modernizacja przywróciła dworcowi wygląd z lat 60. XX wieku: z elewacji zniknęły nowsze elementy, odnowiono granitowo-piaskowcową okładzinę, a całości dopełnia nowy zegar.


Dworzec w Rzeszowie: wnętrza z klimatem lat 60.
Hol główny o powierzchni 350 mkw jest jasny i przestronny, pełniąc także funkcję poczekalni. Odnowiono dekoracje ścienne oraz fragmenty zabytkowych polichromii. Co ciekawe, w 2003 roku podczas prac remontowych odkryto oryginalną abstrakcyjną, organiczną mozaika z elementami informelu z lat 60. Dziś można ją podziwiać.
Nowością jest zejście na poziom -1, gdzie mieszczą się parking i toalety, a także przejście łączące dworzec z infrastrukturą miejską. Pasażerowie mają do dyspozycji elektroniczne tablice odjazdów, ławki z portami USB, kasy biletowe oraz punkty usługowe. Miasto planuje zagospodarować część przestrzeni na Bibliotekę na Dworcu - z książkami, czytelnią, kawiarnią, miejscem spotkań, warsztatów i koncertów. Ma tu też powstać strefa dla dzieci.
Komfort i dostępność
Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojawiły się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe, udogodnienia dla osób słabosłyszących, a także likwidacja barier architektonicznych. Obiekt wyposażono w inteligentne systemy bezpieczeństwa i zarządzania budynkiem.
Inwestycja w liczbach
Koszt modernizacji wyniósł 48,5 mln zł. Projekt realizowała spółka Budimex S.A. w formule „projektuj i buduj”. Przedsięwzięcie było częścią Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, współfinansowanego z funduszy unijnych i krajowych programów.
Kluczowy węzeł komunikacyjny
Rzeszów Główny leży na międzynarodowej linii kolejowej E30 Zgorzelec–Medyka. To jeden z najważniejszych węzłów w Polsce południowo-wschodniej – w 2024 roku obsługiwał średnio 15,4 tys. pasażerów dziennie i niemal 230 pociągów. Stąd można dojechać m.in. do Berlina, Warszawy, Krakowa, Lublina, Pragi czy Świnoujścia, a także do wielu miast Podkarpacia.
- Więcej o:
Dworzec kolejowy w Suwałkach przechodzi metamorfozę. Jak będzie wyglądać po remoncie?
W Łapach powstanie nowy dworzec kolejowy
Zabytkowy, urokliwie położny dworzec kolejowy Pilchowice-Zapora na sprzedaż. Można go kupić za 160 tys złotych
Dworzec w Wejherowie po kompleksowej przebudowie. Tak teraz wygląda
Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!
Dworzec Rzeszów Główny po modernizacji – komunikacyjne serce regionu
Powstanie nowy dworzec Warszawa Gdańska z nowoczesnym centrum biznesowym. PKP i Ghelamco wznawiają współpracę
Tak będzie wyglądał dworzec kolejowy w Chełmie. Po starym budynku zostanie tylko część piwnic