Powstanie nowy dworzec Warszawa Gdańska z nowoczesnym centrum biznesowym. PKP i Ghelamco wznawiają współpracę
Pasażerowie kolei doczekają się nowego dworca Warszawa Gdańska, a mieszkańcy stolicy zyskają nowoczesne centrum biznesowe. Spółki z Grupy PKP – PKP S.A. i Xcity Investment – oraz z Grupy Ghelamco wznawiają przerwaną przed laty współpracę. Podpisano aneks do umowy inwestycyjnej, który umożliwi wznowienie przygotowań do realizacji tego szeroko zakrojonego projektu.
W ramach wspólnej inwestycji zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska oraz zespół czterech wielofunkcyjnych budynków komercyjnych o szacowanej łącznej powierzchni ok. 100 tys. m kw. Powierzchnia użytkowa samego dworca wyniesie ok. 1900 m kw. Projekt ma zostać podzielony na 5 faz. Cztery z nich to tzw. fazy komercyjne. Oznacza to, że w ramach każdej z nich powstanie jeden budynek pełniący funkcje biznesowe. W ramach 5. fazy zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska. W ten sposób powstanie nowoczesne centrum biznesowe, doskonale skomunikowane z koleją i metrem, oraz dworzec kolejowy na miarę XXI wieku.
"Projekt deweloperski Warszawa Gdańska, który jest w centrum naszych ostatnich działań, to strategiczna inwestycja dla spółki Xcity. Budowa nowoczesnego kompleksu biurowo-usługowego wraz z nowym dworcem kolejowym nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby rynku, ale również przyczyni się do rozwoju tej części miasta. Dzięki połączeniu doskonałej lokalizacji, nowoczesnej architektury i rozbudowanej infrastruktury, nasz projekt stanie się nowym centrum biznesowym Warszawy" – powiedział Ireneusz Gliszczyński, prezes zarządu Xcity Investment.
Inwestycja w obrębie Warszawy Gdańskiej będzie realizowana w ramach tzw. projektu deweloperskiego. Jest to formuła, w myśl której PKP S.A. – właściciel gruntu – wnosi go do projektu, zaś inwestycję realizuje powołana w tym celu w ramach Grupy PKP spółka Xcity Investment oraz partner zewnętrzny – Grupa Ghelamco.
"Jako firma, która ma w swoim portfolio takie ikony nowoczesnej Warszawy jak Warsaw Spire z placem Europejskim, Warsaw UNIT czy obecnie wznoszony wieżowiec The Bridge, mamy wieloletnie doświadczenie w realizowaniu wielofunkcyjnych, miastotwórczych projektów i biznesowych centrów. Bardzo się cieszymy na wznowienie współpracy z PKP, ponieważ widzimy w dworcu Warszawa Gdańska ogromny potencjał na stworzenie wartościowej przestrzeni, która połączy potrzeby mieszkańców Warszawy, biznesu i pasażerów nowoczesnej polskiej kolei" – mówi Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland.
Grupa PKP powraca do realizowania projektów deweloperskich, które przed laty zostały zawieszone. Głównym celem takich inwestycji jest tworzenie nowoczesnych, funkcjonalnych przestrzeni miejskich, łączących np. funkcje biznesowe z kolejowymi. Pozwala to na optymalne wykorzystanie potencjału należących do PKP S.A. gruntów.
- Więcej o:
Tak będzie wyglądał dworzec kolejowy w Chełmie. Po starym budynku zostanie tylko część piwnic
Dworzec Metropolitalny w Lublinie - jeden z najefektowniejszych dworców w Polsce
Dworzec Częstochowa Główna - jak będzie wyglądać? Powstanie odważna, wyrazista bryła. Rozstrzygnięto konkurs architektoniczny
Dworzec kolejowy w Tallinie od Zaha Hadid Architects. Będzie to stacja Rail Baltica
Dom Loop od pracowni Mobius. Gdy architektura czerpie z natury
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Zapora wodna w Solinie. "Betonowa dama" to największa zapora w Polsce
Leśna Sopot - dwa willowe budynki w zacisznej części kurortu