Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia - echa architektury Arseniusza Romanowicza

06.02.2017 16:14
Koncepcja przebudowy stacji Warszawa Zachodnia

Koncepcja przebudowy stacji Warszawa Zachodnia (Wizualizacje: IDOM i GŁĘBOWSKI STUDIO)

PKP przedstawiło plan rozbudowy Dworca Zachodniego w Warszawie. Łączy się on z zamiarem utworzenia wokół zmodernizowanego węzła komunikacyjnego nowoczesnej dzielnicy biurowej.

Rozbudowa Dworca Warszawa Zachodnia

Budowa zadaszeń nad peronami, tunelu tramwajowego, poszerzenie przejścia podziemnego z 8 do 50 metrów to niektóre z planów modernizacji węzła kolejowego Warszawa Zachodnia. Poznaliśmy założenia nowej koncepcji przestrzennej, która ma zostać ukończona w trzecim kwartale bieżącego roku. Spółka PKP PLK chce wykorzystać potencjał Dworca Zachodniego i zbudować wokół niego nowoczesną dzielnicę biurową na wzór służewieckiego "Mordoru" z tą różnicą, że będzie to miejsce o wiele lepiej skomunikowane.

To jeden z najważniejszych węzłów kolejowych w Polsce. Jego znaczenie będzie rosło, powstawać będą kolejne budynki, co przełoży się na większą liczbę pasażerów. Nasza koncepcja to rozwiązania przyszłościowe, na miarę XXI wieku – mówi Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP PLK.

Plany PKP są dalekosiężne, poczynając od chęci poprawy komfortu podróżowania, zwiększenia przepustowości dworca, przez przygotowanie lepszych połączeń komunikacyjnych w obrębie Warszawy, aż po utworzenie nowej dzielnicy biurowej wokół tak zmodernizowanego obiektu. Ponadto Warszawa Zachodnia ma się zwrócić w kierunku Woli - od strony północnej planowana jest budowa nowego obiektu z reprezentacyjnym wejściem od ulicy Tunelowej. 

Jakie zmiany czekają Dworzec Warszawa Zachodnia?

W planach znajduje się poszerzenie przejścia podziemnego z 8 do 50 metrów. W tej przestrzeni zostaną umieszczone nowe kasy, sklepy i restauracje. Na każdy z peronów będą prowadziły schody ruchome, zwykłe i windy. Zlokalizowane w centralnej części pasażu dostosowane będą do przewozu wózków i rowerów. Układ torów kolejowych zostanie przebudowany w taki sposób, by zwiększyć ich przepustowość. Zmodernizowane perony zyskają zadaszenia, dzięki czemu stworzą halę peronową. Konstrukcja będzie przepuszczać światło od strony północnej, a świetliki umieszczone w posadzce doświetlą tunel podziemny. Ponadto PKP planuje budowę nowego peronu, który pozwoli na lepsze zarządzanie ruchem.

Echa architektury Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka

Idom i Glebowski Studio - autorzy koncepcji architektonicznej - wzorowali się na projektach Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, na co wskazuje charakterystyczny kształt dachu i podpór, znany z warszawskiej linii średnicowej. Projektowana stacja Warszawa Zachodnia, a w szczególności charakterystyczna, modułowa hala peronowa, przypomina bryłę dworca Wiedeń Główny.

Wszystko w jednym miejscu, czyli tunel tramwajowy na Dworcu Zachodnim

We współpracy z Tramwajami Warszawskimi powstanie tunel tramwajowy na poziomie -2, gdzie zostaną zlokalizowane trzy przystanki tramwajowe widoczne z poziomu przejścia podziemnego prowadzącego na perony. Tym sposobem Dworzec Zachodni stanie się zintegrowanym węzłem przesiadkowym, łączącym stację kolejową, dworzec autobusowy, komunikację miejską, parkingi dla samochodów i rowerów oraz postój taxi.

Architekci starali się jak najmniej ingerować w budynek hali dworcowej. Po południowej stronie torów powstanie mały, podziemny plac, który pozwoli na rozładowanie ruchu podróżnych zmierzających w stronę podziemnego przystanku tramwajowego planowanej linii łączącej Wolę i Wilanów. Koszty związane z utworzeniem tunelu mają pokryć Tramwaje Warszawskie. PKP planuje rozpoczęcie prac w pierwszym kwartale 2019 roku, a ich zakończenie w czwartym kwartale 2021 roku.

ZOBACZ WIZUALIZACJE >>>

 

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Zobacz także
Komentarze (6)
Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia - echa architektury Arseniusza Romanowicza
Zaloguj się
  • Gość: Luck

    Oceniono 5 razy 3

    Muszę przyznać, że PKP ma niezwykłe poczucie humoru. Co chwilę publikuje piękne wizualizacje niczym z filmu science-fiction. Brakuje mi na nich jeszcze teleporterów i maszyn do podróży w czasie.
    Prędzej ludzie skolonizują Marsa niż PKP zrealizuje chociaż jedną z tych wszystkich pięknych wizualizacji.

  • Gość: Mariusz

    Oceniono 2 razy 2

    Po zdjeciu myslalem ze to wlasnie Wieden!

  • Gość: miasto_nie_jest_tylko_wasze

    0

    Ale przecież w Warszawie pierwszeństwo maja mieć piesi. Wzorem rozwiązań lansowanych przez Gazetę Stołeczną powinno się całkowicie zlikwidować (zasypać) przejście podziemne dla pieszych i urządzić przejście bezpośrednio przez tory. Aby zapewnić bezpieczeństwo trzeba także zainstalować semafory, które zatrzymywałyby ruch pociągów, jak tylko do przejścia zbliży się pieszy. Koniecznie także trzeba urządzić oddzielną sieć ścieżek rowerowych z własnymi przejazdami przez tory (przy czym w tym wypadku priorytet ruchu rowerowego nad kolejowym powinien być zaakcentowany jeszcze mocniej). W przeciwnym razie należy liczyć się z cyklicznymi blokadami torów kolejowych przez masę krytyczną...

  • Gość: klaps

    Oceniono 5 razy -1

    Projekt wydaje się fajny. A jednak nie rozumiem dlaczego rozbudowuje się te gigantyczne dworce kolejowe kiedy coraz większe znaczenie ma transport autobusowo-busowy. Cała Polska jeździ busami, z dzikich niby dworców - placów z błotem, bez poczekalni, bez rozkładów. A miasta z PKP budują jakieś lotniskowe terminale dla kolei...

  • Gość: mix

    Oceniono 6 razy -2

    "Nasza koncepcja to rozwiązania przyszłościowe, na miarę XXI wieku – mówi Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP PLK. (...) W planach znajduje się poszerzenie przejścia podziemnego z 8 do 50 metrów. W tej przestrzeni zostaną umieszczone nowe kasy, sklepy i restauracje."
    Trzeba naprawdę być z PKP, żeby powiększać ilość kas, kiedy bilet można kupić w automatach, w internecie, a przede wszystkim przez telefon u wszystkich przewoźników i w zewnętrznych aplikacjach typu skycash. Przecież liczba użytkowników takich apek będzie z powodów oczywistych stale rosła!
    Trzeba być naprawdę naiwnym, żeby wierzyć, że Dworzec Zachodni potrzebuje większej liczby restauracji. Na pociąg przychodzi się 15 minut przed jego odjazdem, nikt nie będzie się tam stołował. No, może jakiś zabłąkany przesiadkowicz, mający przed sobą kilka godzin czekania i długą podróż, ale ile takich osób będzie? W Warszawie w tej chwili rolę głównego dworca przesiadkowego pełni Centralny i to się nie zmieni, a i tak większość nowootwartych knajp (zwłaszcza w tym ciągu, gdzie Burger King) świeci pustkami. Na podstawie jakich przesłanek ktoś twierdzi, że na Zachodnim będzie inaczej? Rozwiązania na miarę XXI wieku? Nie, panie Włodzimierzu. To są rozwiązania ze szczytowego okresu socjalistyczno - modernistycznej gigantomanii, kiedy propagandowy efekt "wow" musiał przyćmić elementarną logikę.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX