Warszawa pozbywa się reklam. "To metoda małych kroków" [PRZED I PO]

aru

Teoretycznie najłatwiej jest usunąć reklamę. Tylko teoretycznie. W rezultacie to ciężka walka bez oręża, czyli odpowiednich instrumentów prawnych. Dlatego każde ściągnięcie płachty z budynku czy zdemontowanie billboardu przy niewielkiej uliczce to wielki sukces, o którym warto mówić. W Warszawie takich sukcesów jest coraz więcej za sprawą stołecznego Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej.

Warszawa pozbywa się niechcianych reklam. Zdjęcia przed i po interwencji stołecznego Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej
Warszawa pozbywa się niechcianych reklam. Zdjęcia przed i po interwencji stołecznego Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej
źródło: Google Street View/Wojciech Wagner

Zdjęcie reklamy to niewielki koszt, za to efekt zdumiewa. Czasem to samo miejsce ciężko poznać po metamorfozie. Czemu jednak zmian na lepsze jest tak niewiele? Dlaczego w polskiej stolicy wciąż królują jaskrawe afisze, nieproporcjonalnie duże billboardy, czy siatki zasłaniające całe elewacje, pytamy Wojciecha Wagnera, naczelnika Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej w warszawskim Ratuszu.

No cóż, to jest metoda małych kroków, na większe nie pozwala nam na razie prawo. Wierzę, że dzięki ustawie krajobrazowej zrobimy w kolejnych latach "Wielki Skok" - powiedział.

Wagner, od 2013 roku na czele Wydziału, walczy z niechcianymi intruzami w stołecznej przestrzeni publicznej, a niektóre wygrane starcia dokumentuje i umieszcza na Facebooku (zdjęcie w galerii). W działaniach pomagają zarządcy terenów (Zarząd Dróg Miejskich, Zarząd Terenów Publicznych, jednostki dzielnicowe i inne) oraz Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego.

To właśnie takie "małe kroki" sprawiają, że kwestia estetyki w przestrzeni publicznej zyskuje rangę tematu, którego nie można już ignorować. Wagner surowo ocenia obecną sytuację w kraju. W wywiadzie, który przeprowadziliśmy z nim w czerwcu mówi o kryzysie polskiej przestrzeni.

- Zdumiewa mnie to, że przez ostatnie 20 lat jako społeczeństwo po prostu zrezygnowaliśmy z pielęgnacji otoczenia, w którym wspólnie żyjemy!

Zobacz jak przestrzeń publiczna odzyskuje swoją tożsamość bez pstrokatych reklam. Na zdjęciach kilkanaście interwencji stołecznego urzędu ds estetyki, po których Warszawa wygląda o wiele lepiej!

Warszawa pozbywa się niechcianych reklam. Zdjęcia przed i po interwencji Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej w Urzędzie m.st. Warszawy.źródło: Google Street View/Wojciech Wagner

Trzymamy kciuki za kolejne sukcesy i zachęcamy do udziału w akcji na rzecz poprawy prawa dot. przestrzeni publicznej "Posprzątaj Reklamy".

Skomentuj:

Warszawa pozbywa się reklam. "To metoda małych kroków" [PRZED I PO]