Nowy dworzec w Katowicach za miliard złotych

Przemysław Jedlecki

Firma Neinver za miliard złotych zmieni wygląd placu Szewczyka i hali głównej dworca PKP w Katowicach. Powstanie tu także ogromna galeria handlowa. Co ciekawe, projekt nie obejmuje przebudowy peronów i prowadzących do nich tuneli.

WIZUALIZACJA , KATOWICE , DWORZEC KOLEJOWY PO PRZEBUDOWIE
Neinver Polska

 

 

 

Nicolas Roque z firmy SUD Architectes (w Polsce ich najsłynniejszym dziełem jest łódzka Manufaktura), która przygotowała projekt zabudowy placu Szewczyka i hali głównej dworca, mówił, że jego celem jest stworzenie w tym miejscu nowej ikony miasta. Podkreślał, że projektując nowe budynki, kierowano się m.in. lokalnymi tradycjami. Katowice zawsze były bowiem w awangardzie architektury. - Dlatego nie wyobrażaliśmy sobie pozbycia się 16 betonowych kielichów w hali głównej dworca. Ich pozostawienie jest dla tego projektu bardzo ważne - mówił Roque. 

 

 

Plan zmian przedstawił Antoni Pomorski, architekt Neinver Polska. Na placu Szewczyka powstanie olbrzymia galeria handlowa. Elewacja będzie z perforowanej stali. Dzięki temu za dnia katowickie budynki będą się w niej odbijać, zaś wieczorem z ulicy będzie widać, co się dzieje w środku.

 

 

- Do sklepów będzie można wejść także od strony ulicy 3 Maja. To bardzo ważne, dzięki temu obiekt będzie częścią miasta i nie zamknie się przed nim - wyjaśniał Pomorski. Galeria handlowa będzie połączona z halą dworcową. Dzisiejszy taras dworca zostanie przykryty szklanym dachem i według wizji architektów zamieni się w elegancką "aleję mody".

 

 

 

 

Główne wejście do dworca będzie od ul. Młyńskiej, przed nim powstanie nowy, znacznie mniejszy plac Szewczyka z fontannami, ławkami i kawiarniami. W nowej hali w całej okazałości zostaną wyeksponowane betonowe kielichy, nie zabraknie tu też sklepów, ale znajdzie się miejsce na kasy, punkt informacji, poczekalnie dla pasażerów. Po obu stronach dworca mają też powstać nowoczesne budynki biurowe.

 

 

 

Przedstawiciele PKP potwierdzili też wczoraj to, o czym nieoficjalnie mówiło się już od dawna. Neinver nie zajmie się przebudową peronów i dojść do nich. Tego zadania ma się podjąć do 2012 roku spółka Polskie Linie Kolejowe.

 

 

 

 
 
 
 
Tomasz Studniarek, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich w Katowicach, planami Neinver nie jest zachwycony. - Usłyszeliśmy dziś od przedstawicieli Neinver, że prezentują nam plan zabudowy dworca. To, niestety, prawda, rola dworca została zmarginalizowana - mówi Studniarek. Podkreśla też, że wciąż niewyjaśnione są kwestie sprawnej komunikacji w okolicy dworca. - A miasto nie ma planu zagospodarowania przestrzennego tego miejsca, tak by wymusić pewne korzystne dla siebie rozwiązania - dodaje Studniarek. 
 
 
 
 
Czytaj więcej 
 
 
 
 
 
Przemysław Jedlecki
 
źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
 
 
 
 
 
 
Zobacz także:
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Skomentuj:

Nowy dworzec w Katowicach za miliard złotych