Zwycięski projekt MHP Paczowski et Frisch

red

Projekt zainspirowany dynamiczną ideą mostu ma spinać oba brzegi Trasy Łazienkowskiej. Rozległy miejski trawnik, który powstanie nad drogą szybkiego ruchu, stanie się miejscem rekreacji, a powiązanie Forum nowej budowli z dziedzińcem Zamku Ujazdowskiego stworzy miejsce, gdzie pamięć przeszłości wychodzi naprzeciw współczesnym i przyszłym wydarzeniom - czytamy w opisie autorskim.

I miejsce w konkursie na Muzeum Historii Polski, projekt Paczowski et Frisch
I miejsce w konkursie na Muzeum Historii Polski, projekt Paczowski et Frisch
MHP

 

 

Jakość jako założenie pierwszej fazy konkursu



Naszą intencją było nie tylko zaprojektowanie budowli - pragnęliśmy stworzyć Miejsce, łączące wiele elementów w jedną harmonijną całość, znaczącą pod względem estetycznym i funkcjonalnym.


Nowe Muzeum, inspirowane dynamiczną ideą mostu, spina brzegi Trasy Łazienkowskiej, łącząc i integrując poszczególne segmenty historycznej zabudowy skarpy i przywracając naturalną ciągłość przestrzeni, wyznaczanej przez Aleje Ujazdowskie i ulicę Lennona.


Przestrzenne powiązanie Forum nowej budowli z dziedzińcem Zamku Ujazdowskiego - Centrum Sztuki Współczesnej - tworzy miejsce, gdzie pamięć przeszłości wychodzi naprzeciw współczesnym i przyszłym wydarzeniom.

 

 


Forum, pomyślane jako kryty pasaż i przecinające budowlę wzdłuż osi północ-południe, zgodnie z zamierzeniami twórców połączy działy wsparcia z przestrzeniami otwartymi dla odwiedzających. Dostępność Forum nie musi pokrywać się z godzinami otwarcia Muzeum.


Forum gościnnie zaprasza wszystkich - jego udogodnienia, takie jak sala konferencyjno-koncertowa,  centrum multimedialne, księgarnie i sklepy z pamiątkami, salonik prasowy, bar, kafeteria i restauracja, pozostają otwarte zarówno ku promenadom Alej na Skarpie i Ujazdowskich, jak też dla odwiedzających i obsługi Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskiego.


Dla działów wsparcia, pracowni i laboratoriów przewidziano miejsce na pierwszym piętrze, z kontrolowanym dostępem z  Forum.  Przestrzenie te pomyślano jako chroniony ogród, korzystający z naturalnego, dziennego światła i powietrza za pośrednictwem otwartych, ozdobionych roślinami małych dziedzińców typu patio.

 


W drugiej fazie realizacji projektu za cel postawiono sobie:

 


Pokrycie Trasy Łazienkowskiej na odcinku od Muzeum do Placu na Rozdrożu.

Przedłużenie osi  Stanisławowskiej od miejsca położenia Zamku i Muzeum do Alej Ujazdowskich.


Wykonanie położonego przy Zamku Ujazdowskim segmentu osi Stanisławowskiej - drogi o serpentynowym zarysie wewnątrz pasa o szerokości 12 metrów, wraz z biegnącą wzdłuż niej ścieżka rowerową o poboczach okrytych trawami ozdobnymi i roślinami wieloletnimi, w kompozycjach przypominających naturalna łąkę. Taka koncepcja krajobrazu ma:  "budzić zainteresowanie i stwarzać wrażenie dynamicznych przemian od wczesnej wiosny, poprzez pełnię lata, po surowe piękno roślin zamierających wraz z nadejściem jesieni.?


Założenie rozległego, miejskiego trawnika nad drogą szybkiego ruchu, który latem zaprasza do wygrzewania się w słońcu, zimą zaś - do spacerów po śniegu, na wzór londyńskich Ogrodów Kensington, Ogrodów Luksemburskich w Paryżu i założeń ogrodowych pałacu Topkapi.


Otwarcie przestrzeni galerii wystawowych ku górze, ku błękitowi północnego nieba, chłodnego i odległego, oraz przygotowanie ochrony w postaci ekranów, zatrzymujących promienie słoneczne od strony południowej i dostosowujących natężenie naturalnego oświetlenia w zależności od pory roku pod kątem optymalnej ekspozycji eksponatów muzealnych. Okrywające tylną stronę ekranów panele fotoelektryczne, zwrócone na południe, dzięki całkowitej powierzchni 3.000 m  przyczynią się w sposób znaczący do zachowania optymalnego bilansu energetycznego kompleksu muzealnego.


Zwiększenie albedo zadaszenia, które będzie odbijać efektywnie nadmiar promieni słonecznych, oraz optymalne wykorzystanie wody deszczowej, dzięki kompleksowi zieleni umiejscowionemu na płaskim dachu nad częścią gospodarczą.

 


Rozwinięcie fasad przestrzeni galerii, przy zastosowaniu ujednoliconych paneli o wymiarach 10 m x 1,2 m, oraz płyt szklanych wielkości 1,20 m x 5 m.


Stworzenie termicznej i chroniącej przed promieniowaniem izolacji galerii w postaci fasady z trzech odrębnych tafli szkła, oddzielonych do siebie przestrzeniami szerokości 10 cm, podzielonymi na komory puste, bądź też wypełnione przezroczystymi granulkami aerożelu krzemowego, oraz zabezpieczonych na zewnątrz selektywnymi powłokami antyradiacyjnymi.


Instalację, po wewnętrznej stronie fasady, podwójnej warstwy zwijanych, miękkich ekranów o określonej gęstości i sposobie rozwijania, dla zapewnienia precyzyjnej i intuicyjnej modulacji parametrów naturalnego światła słonecznego.


Zabezpieczenie zewnętrznej warstwy szklanej fasady galerii nieprzepuszczalnym szkłem laminowanym ze srebrzystą powłoką lustrzaną, która ograniczy przewodzenie światła słonecznego. Oglądana za dnia z zewnątrz powłoka ta stworzy wrażenie opalescencji, ze zmiennym spektaklem refleksów odbijających ruchy słońca, deszczową szarość i zmienne konfiguracje chmur. Nocą lustrzane powierzchnie fasady będą chwytać księżycową poświatę, a wczesnym wieczorem - odzwierciedlać migotliwą dynamikę codziennego ruchu w Muzeum.


Okrycie fasad z płyt betonu modularnymi panelami kamiennymi.


Wzniesienie dwóch powiązanych ze sobą systemów, spinających pobocza trasy szybkiego ruchu - stalowych kratownic płaskich w przestrzeni galerii, betonowych kratownicowych wsporników płytowych w przestrzeni wsparcia. Poziome płyty podłogi i stropu zachodzą na płyty pionowe, stabilizując konstrukcję po przekątnej. Ściany działowe stabilizują system w kierunku wschód-zachód.


Nadanie konstrukcji trójdzielnej struktury bloków, podzielonych łącznikami w celu ograniczenia przemieszczeń ciepła.


Stworzenie bezpośredniego dostępu do obszarów wyładunkowych i siłowni za pośrednictwem ruchomej rampy, opadającej od Alej Ujazdowskich. Możliwy jest także alternatywny dostęp wzdłuż zjazdów z Trasy Łazienkowskiej - w ramach ustalonego schematu, po uzyskaniu zezwolenia, Druga z tych opcji byłaby bardziej korzystna, ponieważ pozwoliłaby uniknąć przewozu ciężkich ładunków przez prestiżowe obszary miasta, takie jak Ujazdów.

 

opis architektoniczny

 

 

Zobacz także:

 

Konkurs na Muzeum Historii Polski rozstrzygnięty

 

Opinie: "to arogancka architektura"

 

Cały świat chce projektować Muzeum Historii Polski

 

 

Skomentuj:

Zwycięski projekt MHP Paczowski et Frisch