Jeszcze kilka lat temu parkowały tu śmieciarki. Nowy Teatr w Warszawie [ZDJĘCIA]

Piotr Czaja

Dobiegły końca prace przy budynku Nowego Teatru w Warszawie. Zmodernizowana na cele kulturalne dawna baza Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania swoje drzwi dla widzów otworzy 14 kwietnia, a my już dziś zajrzeliśmy do nowych wnętrz, w których trwają jeszcze ostatnie prace wykończeniowe i związane z montażem mobilnej widowni na 450 miejsc.

Nowy Teatr w Warszawie
Nowy Teatr w Warszawie
Nowy Teatra - mat. prasowe, fot. Jakub Certowicz

Instytucja Nowego Teatru w Warszawie ma już za sobą dość długa historię i jest jedną z bardziej rozpoznawalnych marek na kulturalnej mapie stolicy pomimo faktu, że dotychczas nie miała własnej sceny. Oddany do użytku budynek jest szansą na jeszcze dynamiczniejszy rozwój sceny związanej z Krzysztofem Warlikowskim, który jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Centrum Kultury Nowy Teatr. W planach na bieżący sezon teatr zapowiada zarówno własne premiery i spektakle jak również wiele występów gościnnych i innych działań związanych ze sztuką, także w nowych, niekonwencjonalnych formach.

Formalnie swoją działalność jako samorządowa instytucja kultury teatr rozpoczął 1 stycznia 2008 roku. Mieszcząca się w budynku przy ulicy Madalińskiego baza MPO miała zostać przeniesiona na obrzeża Warszawy, podczas gdy budynek po rozbudowie stać się siedzibą nowej warszawskiej sceny teatralnej. Pierwotnie wybrany projekt pracowni KKM Kozień Architekci miał zostać zrealizowany do końca roku 2012. Problemy finansowe sprawiły jednak, że zdecydowano się na ograniczenie zakresu prac i adaptację zabytkowych przestrzeni w istniejącej formie.

Zrealizowany projekt powstał w pracowni Piotr Fortuna Architekci. Zrealizowane prace miały za zadanie dostosowanie przemysłowego wnętrza na potrzeby instytucji kultury. Scena został zaplanowana w przestrzeni dawnej głównej hali garażowej. Pozostałe części obiektu posłużyły do zaprojektowania niezbędnego zaplecza technicznego i administracyjnego obsługującego scenę.

Nowy Teatr jako znalazł się jako pierwsza miejska instytucja kultury w specjalnie zaadaptowanym do tego celu postindustrialnym obiekcie. Istniejący budynek jest jednym z nielicznych, który przetrwał II Wojnę Światową i wpisany na listę zabytków - stąd wszelkie prace projektowe wymagały konsultacji z konserwatorem zabytków. Jak zmieścić teatr w zabytkowej bazie MPO zapytaliśmy architekta Piotra Fortunę:

To jest zabytkowa baza MPO, czyli budynek wpisany do rejestru zabytków, to jest jeden z niewielu budynków w Warszawie, który nie został zburzony w czasie II Wojny Światowej, podczas Powstania Warszawskiego. To jest tak naprawdę pierwszy budynek modernistyczny w pełni w konstrukcji żelbetowej, kratownice w budynku są żelbetowe. Oznacza to, że jest to ogromne wyzwanie i tak to potraktowaliśmy. Mieliśmy ogromny rygor zadany przez konserwatora zabytków - nie mogliśmy działać na zewnątrz, a jedynie w środku. Całe nasz działanie polegało głównie na tym, że odrestaurowujemy nasze pudełko czyli naszą starą halę, a działamy jedynie w środku dostosowując przestrzenie do wymagań inwestora czyli Nowego Teatru.

Nowy Teatr to już 18 miejska scena teatralna w Warszawie (dla porównania w Berlinie miejskich teatrów jest 9). Jak na nową scenę i awangardowy teatr Krzysztofa Warlikowskiego przystało wnętrza, choć zachowały swój industrialny charakter wypełnione są nowoczesnymi rozwiązaniami dającymi dużą swobodę twórczą. Ściany pomiędzy foyer, a widownią zostały zaprojektowane jako mobilne - można więc dowolnie łączyć i dzielić różne przestrzenie w zależności od potrzeb. Również sama widownia została zaprojektowana jako mobilna tak, aby mogła przybierać dowolną formę i różny układ i pojemność w zależności od bieżących wydarzeń.

Wiadome było, że w tej dużej kubaturze chcemy wykorzystać potencjał tego miejsca, wysokość. Wiadomo było, że ta część centralna będzie wykorzystywana pod salę główną, ale wymogami Nowego Teatru było stworzenie maksymalnej ilości przestrzeni i wolnego miejsca stąd ściany mobilne oddzielające foyer od sceny głównej i małej części dające możliwość dowolnej adaptacji przestrzeni - dodaje Joanna Gozdanek z Piotr Fortuna Architekci.

ZOBACZ ZDJĘCIA>>>

Skomentuj:

Jeszcze kilka lat temu parkowały tu śmieciarki. Nowy Teatr w Warszawie [ZDJĘCIA]