Nowy Dworzec Warszawa Zachodnia. Ale czy starczy w nim miejsca dla podróżnych?
Dobiegają końca prace nad nowym kolejowym dworcem Warszawa Zachodnia. W porównaniu do dworców Warszawa Centralna, czy Wschodnia wydaje się naprawdę niewielki i niepozorny. Choć pod ziemią skrywa się jeszcze część kasowa z poczekalnią, to w porównaniu do swoich większych braci to raczej lokalny dworczyk, a nie międzynarodowy dworzec. Czy starczy w nim miejsca dla wszystkich podróżnych?


















Zdaniem wielu, nowy dworzec to kolejny przykład na to, że funkcje dworcowe przegrywają w zderzeniu z presją wprowadzania jak największych powierzchni komercyjnych, które można sprzedać. Obok hali dworcowej także tutaj mają powstać nowe biurowe wieżowce, które swoim rozmiarem przyćmią budynek dworca.
Zarówno projektanci z firmy FS&P Arcus jak i zarząd PKP zapewniają jednak, że wszystkie rozwiązania zostały szczegółowo przemyślane, a sama hala ma odpowiednie rozmiary, w których wszyscy podróżni znajdą dla siebie miejsce.
Uważamy, że jej gabaryty są w sam raz. Proszę pamiętać, że ten dworzec obsługuje w dużej mierze ruch aglomeracyjny. Ci pasażerowie zazwyczaj korzystają z biletów miesięcznych i nie potrzebują dużej poczekalni. Poza tym nadal będzie działać nieduży dworzec od strony Woli o powierzchni 400 metrów kwadratowych - mówi Jarosław Bator z zarządu PKP
Na powierzchni terenu znajdzie się szklane zadaszenie, które w dość odległy sposób, ale jednak koresponduje z ekspresyjnymi formami dworców na warszawskiej linii średnicowej, choć raczej tymi mniejszymi, obsługującymi jedynie ruch lokalny: Powiślem czy Ochotą.
Pod zadaszeniem znajdzie się zejście do podziemnej hali, w której umieszczono niewielką poczekalnię, pięć kas biletowych, oraz kilaka punktów handlowo usługowych.
Zmieni się też otoczenie dworca. Poza wspomnianymi trzynastopiętrowymi biurowcami, kolej planuje wybudować także płatny podziemny parking z miejscami na 130 samochodów. Na powierzchni znajdować się mają jedynie 33 miejsca typu "kiss & ride", na których będzie dozwolone parkowanie przez 15 minut. Mają służyć do przywożenia i odbierania pasażerów, swojego samochodu na czas podróży pociągiem nie będzie tam jednak można zostawić.
Bez zmian pozostanie natomiast zaniedbany dworzec PKS, którego modernizacja coraz bardziej odsuwa się w czasie, a do samego gruntu pod dworcem zgłosili roszczenia przedwojenni spadkobiercy.
O rozbudowie dworca czytaj też na warszawa.gazeta.pl.
Dworzec Warszawa Gdańska tymczasowym "centralnym"
Stockholm Waterfront, czyli dworzec inaczej
Warszawa Zachodnia - dworzec, którego nie będzie
Nowa Warszawa Zachodnia. Czy to jeszcze dworzec? [WIDEO]
Centrum Komunikacyjne w Kielcach gotowe. Jak dziś wygląda dawny dworzec PKS, nazywany kieleckim UFO?
Wiata nad wejściem na peron Warszawa Śródmieście WKD zabytkiem
Tak będzie wyglądał nowy dworzec Olsztyn Główny. Zastąpi modernistyczną bryłę
Modernizacja dworca kolejowego w Chełmie. Powstanie nowoczesny, otoczony zielenią obiekt