Kuryłowicz zaprojektuje lotnisko w Kielcach
W poniedziałek ogłoszono wyniki konkursu na koncepcję międzynarodowego lotniska w Kielcach. Spośród pięciu nadesłanych prac komisja sędziowska wybrała projekt firm Kuryłowicz & Associates Architecture Studio i Polconsult tworzących konsorcjum.






Nagrodzona praca zakłada wybudowanie terminalu docelowo obsługującego 4,5mln pasażerów oraz budynku administracyjno-biurowego, który w pierwszym etapie, zanim powstanie właściwy terminal będzie obsługiwał 300tys-450tys pasażerów rocznie.
Oprócz wartości architektonicznych, główną przesłanką do nagrodzenia pracy zespołu pod przewodnictwem Stefana Kuryłowicza i Jacka Syropolskiego było sprawne rozplanowanie procesu prowadzenia inwestycji:- Etap I - od 300 do 500 tys. pasażerów rocznie w budynku administracyjnym + funkcje dodatkowe w budynku na wyższych kondygnacjach
- Etap II - terminal pasażerski 1,5 mln pasażerów rocznie
- Etap III - terminal pasażerski 3 mln pasażerów rocznie
- Etap IV - terminal pasażerski 4,5 mln pasażerów rocznie + parking długoterminowy
Zanim rozpoczną się prace budowlane, górzysty teren na którym zlokalizowana będzie inwestycja musi zostać poddany procesowi makroniwelacji, czyli wyrównywanie okolicznych nierówności terenu.
"Terminal wyznacza linię zabudowy dla pozostałych obiektów zabudowy portowej, takich jak budynek administracyjny z wieżą kontroli lotów, projektowany zespół cargo oraz hangar serwisowy. Utworzony w ten sposób linearny charakter zabudowy kształtuje zasadę kompozycji urbanistycznej.
Uporządkowana kompozycja zagospodarowania przed terminalem jest zapowiedzią ogólnej koncepcji przestrzennej budynku, której głównym założeniem było jasne i proste ukształtowanie wnętrza i funkcji, tak aby ułatwić pasażerom orientację, a co za tym idzie usprawnić procedurę odpraw. Strefy przylotów i odlotów oraz związane z nimi funkcje rozmieszczone są tak, aby strumienie pasażerów i osób im towarzyszących nie krzyżowały się ze sobą, a droga pasażera do wyjścia na płytę była relatywnie krótka i prosta.
Duża transparentność elewacji nie ogranicza zarówno widoczności na płytę lotniska jak i dopływu światła do wnętrza terminalu. Podkreśli to przestronność oraz jego prosty układ. Budynek terminalu zaprojektowany z myślą o podróżnych i im przyjazny stanie się godną wizytówką Kielc i Regionu Świętokrzyskiego." - fragment opisu autorskiego
Zwycięska koncepcja zdobyła 87 punktów. Oprócz umowy na realizację projektu, zwycięzcy otrzymali 75tys nagrody.
II nagrodę i 50 tys. zł zdobyło Konsorcjum DB Projekt oraz ATI Architektura Technika Inwestycje z Warszawy. Zdobyło 74 punkty
III miejsce otrzymała praca, która uzyskała 71 punktów. Nie wiadomo, kto jest jej autorem, bo numeru, który jest na planszach (były kodowane), członkowie sądu konkursowego nie odnaleźli w kartach identyfikacyjnych. - Tym samym autorzy wykluczyli się z konkursu i raczej nie otrzymają nagrody - 25 tys. zł. Sąd konkursowy musi podjąć decyzję w tej sprawie. To naprawdę niespotykana sytuacja - mówi Artur Hajdorowicz, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego
- Więcej o:
Trwa budowa Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w Poznaniu. Powstaje "podziemne serce" muzeum
Kościół św. Stanisława Kostki we Wrocławiu - monumentalny i piękny
PKP broni decyzji o rozbiórce postmodernistycznego dworca. Jakie mają argumenty?
Wieża Górnośląska w Poznaniu - budynek, który wyprzedził epokę
Ciechanów: wieża ciśnień jak "pączek z dziurką". Otwarto ją w 1976 roku
Zabytkowy, urokliwie położny dworzec kolejowy Pilchowice-Zapora na sprzedaż. Można go kupić za 160 tys złotych
Muzeum Katyńskie na Cytadeli Warszawskiej ma już 10 lat. Architektura, która przetrwała próbę czasu
Wstęga Między Sosnami - nowy projekt domu jednorodzinnego od Z3Z ARCHITEKCI