Kładka w Maślicach jak naprężony biceps

red

Nad rzeką Ślęzą, we wrocławskich Maślicach powstanie kładka dla pieszych i rowerzystów. Ma ona stanowić pierwszą "bramę" dla zmierzających w kierunku pobliskiego stadionu. Architekci zaproponowali dynamiczną formę o organicznych skojarzeniach...

Kabarowski Misiura Architekci, konkurs architektoniczny, kładka nad ślęzą, wrocław, euro 2012
Projekt kładki nad rzeką Ślęzą w ścisłym sąsiedztwie wrocławskiego stadionu
Kabarowski Misiura Architekci

 

 

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2012 roku stanowią dla Wrocławia niepowtarzalną szansę na zaistnienie w świadomości obserwatorów z całego świata. Ranga imprezy i towarzyszący jej rozgłos wyznaczają wysokie standardy zarówno w zakresie organizacji mistrzostw, jak i w zakresie infrastruktury. Realizowany obecnie we Wrocławiu stadion piłkarski na Maślicach projektu JSK Architekcicharakteryzuje się ciekawą, niebanalną formą identyfikującą Wrocław na mapie Polski. Pozostałe elementy zagospodarowania przestrzeni wokół stadionu również powinny sprostać wysokim oczekiwaniom funkcjonalnym i estetycznym.

 

 Wychodząc z tego założenia, Pracownia Projektowa Promost, która zajmuje się planowaniem terenu na wschód od stadionu, zorganizowała konkurs na projekt kładki, która stanowić ma swoista bramę otwierającą się na cały kompleks sportowy. Wśród 25 zgłoszonych prac najlepsza okazała się propozycja Anny Misiury i Łukasza Kabarowskiego.

 

 

Kładka w Maślicach napięta niczym biceps

 

 

Autorski opis projektu:

 

Forma kładki przywołuje na myśl skojarzenia z kształtami organicznymi, z napięciem mięśni, z ruchem i dynamiką sportu. Rzeźbiarski kształt oglądany z różnych miejsc wywołuje różne metaforyczne skojarzenia, pozostawiając miejsce na indywidualną interpretację.
Równocześnie płynna linia kładki łagodnie przechodzącej pomiędzy dwoma brzegami jest nawiązaniem do naturalnego środowiska rzeki, do jej natury i swobody przepływu. Kładka sprawia wrażenie jakby została odlana w przestrzeni, a jej formę ukształtował wiejący wiatr i przepływająca woda.
Biały, połyskujący kolor stanowi natomiast kontrast w stosunku do naturalnego otoczenia rzeki. Kolor został wykorzystany jako element podkreślający ingerencję człowieka w przestrzeń. Ponadto połyskująca biała kładka jest widoczna z oddali ułatwiając orientację w przestrzeni.

 

Funkcja


Podstawową funkcją kładki jest połączenie brzegów rzeki umożliwiające komunikację pieszą i rowerową. Równocześnie zwróciliśmy uwagę na naturalne zachowania pieszych i rowerzystów podczas przekraczania jakichkolwiek mostków lub kładek. Częstym odruchem jest przystanięcie na środku rozpiętości kładki i obserwowanie otoczenia. Jest to szczególnie widoczne na kładkach nad autostradami lub nad śluzami wodnymi.
Z tego względu zaprojektowaliśmy poszerzenie kształtu kładki w okolicy środka jej rozpiętości, z subtelnym przesunięciem w kierunku koryta rzeki podczas jest naturalnego stanu. Utworzony w ten sposób ?jęzor" stanowi platformę widokową w kierunku stadionu, jak i w kierunku drogi dojazdowej z centrum miasta (ul. Lotnicza).

 

Przyjęte rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe


Projektowana kładka zbudowana jest w oparciu o prosty schemat konstrukcyjny. Jest to struktura jednoprzęsłowa o rozpiętości 45 metrów pomiędzy podporami wykonana jako belka żelbetowa o zmiennym przekroju. Widoczne w rzucie odgięcie kładki poza główną oś konstrukcyjną stanowi punkt zwiększonych naprężeń statycznych. Poszerzony taras widokowy ma na celu wzmocnienie struktury przęsła w tym rejonie.
Proponujemy kilka alternatywnych metod wykonania ostatecznej formy kładki. Najprostszym rozwiązaniem jest wykonanie skrawanych cyfrowo form szalunkowych i odlanie całej kładki z betonu zbrojonego z dodatkiem białego kruszywa, np. miału marmurowego. Następnie wyszlifowanie powierzchni na wysoki połysk. Alternatywnym rozwiązaniem jest wykonanie obudowy podstawowej konstrukcji nośnej. Obudowę taką można zbudować z włókien szklanych i żywic, lub też z corianu. Ewentualnym rozwiązaniem jest wykonanie obudowy ze stali lub aluminium w technologii identycznej jak budowa statków.
Posadzkę kładki stanowią deski układane poprzecznie, ryflowane i zabezpieczone antypoślizgowo. Balustrady boczne wykonane są jako relingi ze stali kwasoodpornej z wypełnieniem z siatki stalowej nierdzewnej.

 

 

red

 

Zobacz także:

 

Rzeźbiarska kładka w Krakowie

 

Stadion we Wrocławiu jak chiński lampion

 

Stadion we Wrocławiu 2w1

 

Skomentuj:

Kładka w Maślicach jak naprężony biceps