Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Archimapa - spaceruj szlakiem moderny

fredka

Jarosław Trybuś i Grzegorz Piątek przygotowali architektoniczną mapę Warszawy. Zaznaczyli na niej sto kluczowych budynków międzywojnia - od stylu dworkowego, po skrajną awangardę. Przespaceruj się z nami ich śladem!

Wieżowiec mieszkalny, ul. Sewerynów 4, proj, Ludwik Paradistal, 1937-1938 - Archimapa

Drukarnia i biurowiec, ul. Marszałkowska 3/5, proj, Maksymilian Goldberg, Hipolit Rutkowski, 1927-1929

Funkcjonalistyczny budynek firmy Prasa Polska, o gładkich jasnych tynkach ustawiony wzdłuż ul. Polnej stanowi tło dla parterowego pawilonu sprzedaży oblicowanego czerwoną glazurą i wyposażonego w odważnie nachyloną nad chodnikiem witrynę. Budynek, powstały w wyniku przebudowy fabryki dywanów, uważany był w swoich czasach za największe osiągniecie nowoczesności w polskiej architekturze.

źródło: www.wczorajidzis.blogspot.com

Kamienica Jana Wedla, ul. Puławska 28, proj. Juliusz Żórawski, 1935-1936 - Archimapa

Luksusowa kamienica należała do dziedzica warszawskiego imperium czekolady - Jana Wedla. Została wzniesiona po wprowadzeniu ustawy promującej drogie inwestycje budowlane, tzw. Lex E. Wedel (1933), którą rodzina Wedlów wylobbowała w sejmie. Zaprojektowany przez zafascynowanego nowoczesnością architekta Żórawskiego został zrealizowany zgodnie z pięcioma zasadami architektury nowoczesnej Le Corbusiera. Częściowo zachowały się elementy wyposażenia i dekoracji narożnego dawnego sklepu firmowego Wedla, a w holu budynku widoczne zza szyby malowidło ścienne Zofii Stryjeńskiej "Taniec góralski".

Fot. Patryk Zaremba

Dom pod żaglem, al. Przyjaciół 3, proj. Juliusz Żórawski, 1937 - Jerzy Majewski

Wytyczona na miejscu ogrodu Pałacu Sobańskich (Aleje Ujazdowski 13) uliczka została zabudowana w latach 1937-1938 luksusowymi kamienicami. Dom pod trójką jest najbardziej awangardowym z nich i jedną z najśmielszych realizacji modernistycznych w międzywojennej Warszawie. Zaprojektowano go zgodnie z pięcioma zasadami Le Corbusiera opisującymi architekturę nowoczesną: budynek oderwany od ziemi, o wolnym planie (osiągniętym dzięki zastosowaniu konstrukcji słupowej), z płaskim dachem z tarasem rekreacyjnym, o wolnych elewacjach przeprutych pasmowymi oknami (tu tworzących niemal całkowicie przeszkloną ścianę). Budynek wyposażono w domofony, markizy (niezachowane) i windy otwierające się wprost do mieszkań. Umieszczoną na dachu maszynownię wind architekt zamienił w abstrakcyjną rzeźbę zwieńczoną fantazyjnie podwiniętym betonowym daszkiem-żaglem.

Fot. Patryk Zaremba

Willa Urbanowicza i Muszyńskiego, ul. Klonowa 6/8, proj. Bohdan Pniewski, 1935-1936 - Archimapa

Dwurodzinny dom wzniesiony dla adwokata i inżyniera jest przykładem luksusowej architektury II połowy lat 30., zrywającej z ascetycznością awangardy. Gładkość tynków zastąpiły różnorodnie opracowane okładziny kamienne, powrócił też wyrafinowany detal. Niemal niewidoczny podział własności przebiega przy wejściu od Klonowej. Drugie wejście znajduje się od ul. Bacciarellego. Poza zaprojektowanym razem z willą ogrodem mieszkańcy mają do dyspozycji także taras wypoczynkowy na dachu. Zachowały się wnętrza wraz z wyposażeniem części wschodniej, wykończone marmurem polskim i alabastrem.

Fot. Agnieszka Rumińska

Wieżowiec mieszkalny, ul. Sewerynów 4, proj, Ludwik Paradistal, 1937-1938 - Gazeta.pl

Siedmiopiętrowa wieża, podobnie jak pobliskie kamienice przy ul. Bartoszewicza, skalą została dostosowana do planowanej widokowo-reprezentacyjnej al. Na Skarpie, która ciągnąć się miała od Królikarni do Zamku Królewskiego. Uwagę zwraca nowoczesność rozwiązań takich jak: galerie z wejściami do mieszkań, szklane balustrady i ażurowa pergola z żelbetu na ostatniej kondygnacje.

źródło: www.warszawawobiektywie.waw.pl

Urząd telekomunikacyjny, ul. Nowogrodzka 45, proj. Julian Puterman-Sadłowski, Antoni Miszewski, 1928-1934 - Narodowe Archiwum Cyfrowe

Wybitny przykład stylu międzynarodowego. Zestawione ze sobą, przenikające się bryły o zróżnicowanym opracowaniu elewacji (czerwony piaskowiec, biały tynk) tworzą przestrzenną abstrakcyjną kompozycję. Nad wejściem głównym zachowało się stylizowane godło z napisem. Wnętrza zostały przekształcone po wojnie.

Muzeum Narodowe, Aleje Jerozolimskie 3, proj. Tadeusz Tołwiński, Antoni Dygat, 1927-1932; 1937-1938 - Archimapa

Pierwszy gmach muzealny wybudowany od podstaw w II RP. Wzniesiony w stylu klasycyzującego modernizmu, odwołującego się, podobnie jak architektura faszystowskich Włoch i nazistowskich Niemiec, do wzorców antycznych (proporcje, osiowość, wielkoporządkowe filary i lizeny, portyk). Reprezentacyjne wnętrza wykończone są marmurem kieleckim i alabastrem podolskim. Budynek lekko uszkodzony w 1939 i 1944 r. Wnętrza są niemal kompletnie zachowane - aż po wieszaki w szatni i klamki w fornirowanych drzwiach. Choć muzeum zaprojektowano zanim powstały wytyczne dla architektury nazistowskiej, tak dobrze oddawał ducha epoki, że w 1990 r. zagrał szkołę Hitlerjugend w filmie "Europa Europa" Agnieszki Holland.

Dom z pracownią Brukalskich, ul. Niegolewskiego 8, proj. Barbara i Stanisław Brukalscy, 1927-1929 - Archimapa

Dom słynnego małżeństwa architektów do dziś pozostający w rękach rodziny stanowi jedno z najwcześniejszych i najodważniejszych dzieł skrajnego funkcjonalizmu w Polsce. Elewacje ukształtowane zostały jak kompozycja płaszczyzn (inspiracja neoplastycyzmem). Balustradki balkonów wykonano z rurek gazowych (pomysł wyprzedził technologię). Wewnątrz dominuje otwarta przestrzeń z holem przez dwie kondygnacje i dawną pracownią na antresoli połączone kręconymi schodami pierwotnie z bambusową balustradą. Na dachu znajduje się taras wypoczynkowy. Dom został nieznacznie rozbudowany w latach 80. Warto zwrócić uwagę na wmontowane w ogrodzenie spolia.

Fot. Patryk Zaremba

Archimapa

Mapa obejmuje centrum, bliską Ochotę, bliski Mokotów i Saską Kępę, tak by można było tę trasę pokonać piechotą. Do najważniejszych miejsc na Żoliborzu, do dyrekcji PKP na Pradze, na Tor Wyścigów Konnych na Służewcu oraz kampus AWF na Bielanach prowadzą odsyłacze. Mapa jest dwujęzyczna i wydana na specjalnym, nie dającym się podrzeć ani zamoczyć papierze.

Jest to kolejna wartościowa mapa architektoniczna Warszawy. Wcześniej dostępne były jedynie, kultowe już katalogi zatytułowane Architektura w Warszawie (tomy za lata 1918-1939, 1945-65, 1065-89, 1989-201) ze zbiorem map i adresów, przygotowane przez prof. ndzw. dr hab. Martę Leśniakowską

Archimapa jest lekka i niewielkich rozmiarów, wykonana ze specjalnego, odpornego na wodę i wilgoć papieru, dlatego z powodzeniem można zabrać ją ze sobą na długą wycieczkę szlakiem architektury. Archimapę można kupić w sklepiku Muzeum Powstania Warszawskiego lub internetowo (www.1944.pl)

Udostępnij

Przeczytaj także

Olszynki Park w Rzeszowie to najwyższy mieszkalny wieżowiec w Polsce. Osiągnął już docelową wysokość - 220 metrów
Rewitalizacja w centrum miasta. Sposób na zahamowanie „pustynnienia”?
W Sieradzu powstanie Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego. Budynek i wystawa stała to projekt Nizio Design International

Polecane

Kwartał Dworcowa w Katowicach - nowa inwestycja w centrum miasta. To projekt Tomasza Koniora
Nowoczesny bliźniak zamiast tradycjnej kostki. Dom na warszawskim Mokotowie
Teatr Letni w Ciechocinku - jedyny taki obiekt w Polsce

Skomentuj:

Archimapa - spaceruj szlakiem moderny

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej