Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Społeczne agencje najmu. Jeden ze sposobów obniżenia kosztów wynajmu mieszkań

red, san
Społeczne Agencje Najmu - mat. prasowe

31 października obchodzimy ustanowiony przez ONZ Światowy Dzień Miast. W Polsce już około 60 procent ludności zamieszkuje miasta´ a tendencja migracji w kierunku ośrodków miejskich będzie się utrzymywać. Dynamika tych zmian rodzi problem dostępu do mieszkań w wielu miastach w Polsce. Rozwiązaniem proponowanym przez Fundację Habitat for Humanity Poland jest wprowadzenie najmu społecznego, który od lat z powodzeniem działa w zachodnich krajach UE.

W wielu miastach w Polsce rośnie zapotrzebowanie na tanie mieszkania, na które mogłyby sobie pozwolić osoby o niższych dochodach lub młodzi wchodzący w dorosłe życie. Obecnie koszty wynajmu stanowią niejednokrotnie równowartość miesięcznej pensji. Rodziny, w których oboje partnerów pracuje, przeznaczą połowę zarobków na koszty związane z mieszkaniem. Osoby, które utrzymują się samodzielnie, zmuszone są szukać rozwiązań takich jak współdzielenie mieszkania lub pomoc  ze strony rodziny.

Fundacja Habitat for Humanity Poland chce wypromować w Polsce ideę najmu społecznego, który z powodzeniem działa od kilkunastu lat w innych krajach europejskich (m.in. w Belgii, Wielkiej Brytanii czy Niemczech). Rozwiązanie, które proponuje Fundacja, to Społeczne Agencje Najmu (SAN-y), czyli oferta wynajmu mieszkań osobom niezamożnym przez właścicieli mieszkań, którzy są zainteresowani długoterminowym i stabilnym najmem.

Rozwiązanie to można wprowadzić od zaraz, ponieważ opiera się na mieszkaniach już dostępnych na rynku i nie wymaga budowania nowego zasobu. Mieszkania mają pochodzić od właścicieli prywatnych, którzy zgodzą się obniżyć czynsz nawet o 20% w stosunku cen na rynku komercyjnym w zamian za gwarancję regularnych wpływów z tytułu opłat czynszowych oraz wsparcie administracyjne. Dzięki temu mieszkania oferowane przez SAN-y staną się dostępne dla osób o niższych dochodach.

Dylematy mieszkaniowe

Z badania cen mieszkań  przeprowadzonego  dla Fundacji wynika, że średnia cena najmu 40-metrowego mieszkania poza centrum w budownictwie wielkopłytowym to wydatek rzędu 1428 zł w Gdańsku, 1120 zł w Poznaniu, a w Łodzi 1072 zł. Jednocześnie średnia pensja kasjerki (dane dla całego kraju) to 1633 zł netto, pracownika socjalnego niewiele ponad 1808 zł netto, a pracownika budowlanego 1738 zł netto. W efekcie rodzina utrzymująca się z dwóch pensji zmuszona jest przeznaczyć jedną z nich na opłacenie wynajmu. W jeszcze trudniejszej sytuacji znajdzie się rodzina utrzymująca z jednej pensji, która nie posiada własnego mieszkania i dopiero oczekuje na mieszkanie komunalne.

Społeczne Agencje Najmu to pomysł, który promujemy z uwagi na niedostosowaną do potrzeb społeczeństwa sytuację mieszkaniową w Polsce. Ludzie, którzy migrują pomiędzy miastami lub z obszarów wiejskich do miast w poszukiwaniu pracy, nie mają szansy na zaspokojenie swoich potrzeb mieszkaniowych w godnych i adekwatnych warunkach. Aktualnie dostępne rozwiązania, czyli najem komercyjny i zakup mieszkania na własność, nawet przy wsparciu państwowym w postaci dopłat do kredytu, nie rozwiązują tego problemu – wyjaśnia Magdalena Ruszkowska-Cieślak, Dyrektor Fundacji Habitat for Humanity Poland.

 Czym jest SAN?

Społeczne Agencje Najmu to rozwiązanie łączące osoby o niższych dochodach, które poszukują mieszkania do wynajęcia z właścicielami lokali, którzy są zainteresowani długoterminowym i stabilnym najmem. Najemca dostaje mieszkanie w dobrym standardzie (jedno z kryteriów doboru mieszkań przez SAN-y), umowa jest długoterminowa (2 lata jako okres wyjściowy), a czynsz obniżony w stosunku do rynkowego. Właściciel ma gwarancję comiesięcznej spłaty czynszu, nie musi zajmować się szukaniem nowych lokatorów ani obsługą techniczną najmu.

W naszej ocenie SAN-y to narzędzie, które wpłynie nie tylko na poprawę sytuacji mieszkaniowej Polaków i Polek, ale będzie także wspierało budowanie kultury najmu” – dodaje Barbara Audycka, Rzeczniczka Fundacji - „Dwa warunki działania SAN-ów to: oferowanie mieszkań w dobrym standardzie i zawieranie umów na długi okres czasu. Widzimy potencjał do tworzenia SAN-ów przede wszystkim w miastach wojewódzkich i subregionalnych (głównie dawnych wojewódzkich). SAN-y sprzyjają mobilności społecznej, ale także przyczyniają się do wzrostu zaufania między właścicielem a najemcą.

Na stronie www.najemspoleczny.pl dostępna jest petycja poparcia dla wprowadzenia SAN-ów w Polsce. Zebrane tą drogą głosy poparcia zostaną przekazane do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. 

Światowy Dzień Miast

ONZ ustanowił 31 października Światowym Dniem Miast, aby zwiększyć zainteresowanie społeczności międzynarodowej tematem urbanizacji oraz zwiększyć współpracę państw w osiąganiu wyzwań i celów urbanizaycjnych. Światowy Dzień Miast w 2016 roku odbywa się pod hasłem Inclusive Cities, Shared Development, aby podkreślić ważną rolę urbanizacji jako źródła światowego rozwoju oraz włączenia społeczeństwa. Rok 2016 to szczególny rok dla rozwoju miast: niespełna dwa tygodnie temu zakończyły się obrady Habitat III - cyklicznej konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych poświęconej miastom, podczas której przyjęto nową agendę poświęconą zrównoważonemu rozwojowi miast na świecie.

Udostępnij

Przeczytaj także

Warszawski wieżowiec Intraco zostanie wyburzony. Co powstanie na jego miejscu?
Wohnpark Alterlaa w Wiedniu - eksperyment społeczny z lat 70. Osiedle komunalne z basenami na dachach
Erich Mendelsohn - z Olsztyna w świat wielkiej architektury [ZNANI ARCHITEKCI]

Polecane

Wrocławska Renoma kończy 95 lat. Od luksusowego domu towarowego do wielofunkcyjnego obiektu typu mixed-use
Warszawa: Plac Centralny już gotowy. Zieleń z nutką historii zamiast betonozy [ZDJĘCIA]
Pierwszy w Polsce Sky Walk w budynku mieszkalnym powstanie w inwestycji O27 Apartamenty Opolska w Katowicach

Skomentuj:

Społeczne agencje najmu. Jeden ze sposobów obniżenia kosztów wynajmu mieszkań

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej