Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Szarego miasta zielone przypadki

red
Szarego miasta zielone przypadki - zwycięski projekt w III edycji konkursu Cembrit Bold - projekt: Diana Żurek, Bartosz Girek

We wszystkich konceptach zagospodarowania przestrzeni miasta pozycją obowiązkową jest implementacja pierwiastka natury, przestrzeni która pozwoli choćby na namiastkę relaksu, kontaktu z miejską zielenią. Z kolei gdy już przychodzi nam obcować z naturą poza terenami zabudowanymi, środowisko naturalne wydaje nam się obce. Brak jakiejkolwiek infrastruktury w przestrzeniach pozamiejskich jest dla większości z nas dość kłopotliwe. Gdzie zatem jest odpowiedni balans, jaka przestrzeń daje nam komfort obcowania? Poszukiwaniu odpowiednich form, koncepcji związanych z rekreacją, styku człowieka z naturą, dedykowana była tegoroczna, trzecia już edycja konkursu Cembrit BOLD.

W kolejnych BOLD’ach studenci i młodzi architekci mierzyli się z: problematyką podróży i oczekiwania w mieście, w drugim przechodząc do modernizacji osiedli
z wielkiej płyty, by w ostatnim zaproponować projekty odnoszące się do zagospodarowania terenu rekreacyjnego, poprawiających funkcjonalność danego miejsca, przy jednoczesnym zachowaniu jego naturalnego charakteru.

Zwycięski koncept, autorstwa studentów Politechniki Krakowskiej, Diany Żurek oraz Bartosza Girka, zaprezentowany został w niecodziennej formie. Pomysł zilustrowany został pięknymi ilustracjami, a jego opis stanowiła opowieść, bajka zawierająca przekaz autorów.

Projekt zakłada adaptację zwykłego autobusu na przestrzeń parkową, ukrytą za włókno-cementową powłoką. Jest to kompromisowe rozwiązanie, niebędące lekarstwem na wszystkie problemy miasta, pozwala jednak wprowadzić odrobinę radości niewielkim nakładem kosztów i sił, w każdym miejscu borykającym się z wszechogarniającą "szarością".Dlaczego bajka? Ponieważ w zatłoczonych, szybkich i głośnych miastach brakuje fantazji równie mocno, co zieleni – mówią o swoim projekcie Diana Żurek i Bartosz Girek.

 W bieżącej edycji pojawiły się propozycje obiektów, instalacji, konceptów urbanistycznych od studentów z uczelni z całej Polski. Wśród nich praca, która ujęła jurorów swoją odwagą i nieprzeciętnością.

Ten projekt przywraca wiarę w to, że architektura może żywić się nie tylko technologiami, trendami, funkcjonalizmem, ale i literaturą, baśnią, opowieścią bez popadania w egzaltację i nierealność. Jest tu i dramat, jest humor, głębia, element zaskoczenia, jest i mądrość – piszą jurorzy w uzasadnieniu dla zwycięskiej pracy.

Organizatorzy konkursu pracują już nad kolejną edycją konkursu. Jego start planowany jest na początku przyszłego roku.Zaprosimy ponownie młodych adeptów sztuki architektury do zmierzenia się z nowym tematem, oczekując nieoczywistych rozwiązań, intrygowania jurorów, wychodzenia poza kanwy tematyki, pisania nowych opowieści, które ujmą nas, jak tegoroczna zwycięska praca – dodaje Waldemar Kantczak.

 Cembrit BOLD jest konkursem architektonicznym organizowanym przez Cembrit Sp. z o.o., dedykowanym studentom oraz młodym architektom. Rokrocznie pula nagród sięga 10 000 złotych. W jury zasiadają utytułowani architekci oraz eksperci branżowi. Dotychczas prace uczestników były oceniane m.in. przez Marcina Kościucha, Filipa Springera, Macieja Jacaszka, Piotra Musiałowskiego oraz Pawła Kobryńskiego. Patronami 3. edycji Cembrit BOLD były Arena Design oraz Bryla.pl.

ZOBACZ ZWYCIĘSKĄ PRACĘ >>>

 

Udostępnij

Przeczytaj także

Olszynki Park w Rzeszowie to najwyższy mieszkalny wieżowiec w Polsce. Osiągnął już docelową wysokość - 220 metrów
Rewitalizacja w centrum miasta. Sposób na zahamowanie „pustynnienia”?
W Sieradzu powstanie Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego. Budynek i wystawa stała to projekt Nizio Design International

Polecane

Pierwszy łódzki parklet. Będzie HIT?
Domy z betonu i szkła
Każdego roku płonie coraz więcej budynków. Czy dach może być odporny na pożary?

Skomentuj:

Szarego miasta zielone przypadki

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej