SkyCycle, rowerowa utopia dla Londynu

tomasz sachanowicz

SkyCycle jest urbanistycznym rozwiązaniem dla Londynu. Rowerowy raj pozbawiony autobusów, samochodów i stresu. Przyjmie się?

SkyCycle, Londyn, Foster + Partners
Widok SkyCycle ponad linią kolejową w Londynie
wizualizacja: Foster + Partners

SkyCycle to świeże spojrzenie na system dróg rowerowych w stolicy Wielkiej Brytanii. Za projekt odpowiedzialne są firmy: Exterior Architecture, Foster + Partners i Space Syntax. Ze wszech stron innowacyjna sieć szerokich, bezpiecznych pomostów rowerowych miała by powstać ponad torami kolejowymi, tworząc nowe ścieżki rowerowe łączące Londyn.

Przebieg proponowanych szlaków SkyCycle wynika z istniejącej sieci torów kolejowych komunikującej przedmieścia z centrum Londynu. Podniebna infrastruktura dostarczyć ma ponad 220 kilometrów bezpiecznych, wolnych od samochodów ścieżek rowerowych dostępnych z ponad 200 punktów wejściowych na terenie całego miasta. W zasięgu proponowanej sieci żyje prawie 6 milionów mieszkańców stolicy, z czego połowa żyje i pracuje w odległości do wjazdu pokonywanej w ciągu 10 minut. Każda z nitek SkyCycle ma przepustowość 12 000 rowerzystów na godzinę, co może znacznie skrócić czas podróży.

SkyCycle, Londyn, Foster + Partnerswizualizacja: Foster + Partners

Celem burmistrza, Borisa Johnsona jest uczynienie Londynu najlepszym miastem na świecie. Jednakże system transportowy miasta jest już na skraju przepustowości i w obliczu 12 procentowego wzrostu populacji w ciągu następnej dekady potrzebne są odważne działania. Rząd kładzie nacisk na inwestycje w transport - planowanie lotnisk, naziemną i podziemną szybką kolej (Thameslink, Crossrail). Strategia transportowa burmistrza poszukuje też sposobów na zaspokojenie potrzeb pieszych i rowerzystów na zatłoczonych ulicach miasta. Bez względu na środowiskowe i zdrowotne zalety jazdy rowerem, ten sposób przemieszczania się pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie ograniczonej przestrzeni londyńskich ulic.

Ponieważ linie kolejowe w Londynie były pierwotnie budowane dla pociągów parowych ich trasy przebiegają wzdłuż warstwic - redukując tym sposobem zapotrzebowanie energetyczne do pokonywania większych różnic terenu. SkyCycle robi użytek z tego historycznego dziedzictwa.

Korzyści związane z powstaniem SkyCycle to regeneracja zazwyczaj zaniedbanych, często niewykorzystywanych obszarów przemysłowych położonych wzdłuż torowisk. Dodatkowa warstwa miasta stworzy nowe przestrzenie społeczne i udogodnienia na podniebnych rowerowych ścieżkach.

Wczesne studia nad systemem SkyCycle wykazują, że zapewnia on przepustowość znacznie niższym kosztem w porównaniu z budową nowych dróg i tuneli. Możliwości rozwoju biznesu wzdłuż pomostu rowerowego, zwłaszcza w miejscach skrzyżowania ze stacjami i mostami, też były obiektem badań. Sprawdzano opcje publicznego i prywatnego wzrostu ekonomicznego i regeneracji. Zespół SkyCycle będzie w dalszym ciągu pracował nad scenariuszami rozwoju a projekt był już przedstawiony władzom i administracji transportowej Londynu jak i deweloperom i firmom budowlanym specjalizującym się w obsłudze kolei.

Pomysł SkyCycle jest rewolucyjny i potencjalnie może być zastosowany w innych miastach z podobnymi problemami.

Jazda na rowerze jest jedną z moich pasji - zwłaszcza w grupie przyjaciół. Wierzę, że miasta które stawiają chodzenie, czy jazdę na rowerze przed transportem samochodowym, są sympatyczniejszymi miejscami do życia. Aby poprawić jakość życia dla wszystkich w Londynie i zachęcić więcej ludzi do korzystania z rowerów musimy zapewnić im bezpieczeństwo. [W roku 2013, w wypadkach na londyńskich ulicach zginęło 14 rowerzystów - przyp. red.] Jednak największą przeszkodą w oddzieleniu samochodów i rowerów jest fizyczne ograniczenie londyńskich ulic, gdzie przestrzeń już jest luksusem. SkyCycle jest lateralnym podejściem do problemu poszukiwania przestrzeni w zatłoczonym mieście. Korzystając z korytarzy ponad liniami kolejowymi mamy możliwość stworzenia światowej klasy sieci bezpiecznych, wolnych od samochodów, idealnie zlokalizowanych ścieżek rowerowych - Lord Norman Foster

SkyCycle jest urbanistycznym rozwiązaniem rowerowym dla Londynu. Rowerowa utopia pozbawiona autobusów, samochodów i stresu. Jesteśmy niezmiernie zadowoleni z tego jak rozwinął się nasz pomysł we współpracy z Foster + Partners oraz z tego, że Space Syntax - uczynił z niego strategię zdolną zmienić świat poprzez rewolucję w transporcie rowerowy Londynu i, być może, całego świata - Sam Martin & Oli Clark / Exterior Architecture Ltd

Jesteśmy zachwyceni współpracą z Exterior Architecture oraz Foster + Partners nad pomysłem SkyCycle. W kluczowych punktach historii Londynu ważne projekty infrastruktury zmieniały losy stolicy: na przykład, system kanalizacji Bazalgette'a pomógł odsunąć groźbę epidemii cholery, utrzymując Londyn na czele rewolucji przemysłowej; Metro wzmocniło jądro miasta umożliwiając długodystansowe, szybkie dojazdy. SkyCycle wpisuje się w tą tradycję, jako sieć strategicznych połączeń z przedmieść do centrum , dodając bardzo potrzebną przepustowość dla setek milionów rowerowych podróży każdego roku wraz ze wszystkimi społecznymi, ekonomicznymi i zdrowotnymi korzyściami, które wynikną z tego dla Londynu. Space Syntax analizuje wpływ przedsięwzięcia używając nowej generacji narzędzi do modelowania transportu i ruchu rowerowego - Anna Rose, Space Syntax

Z radością przyjęliśmy propozycję przedstawioną przez Foster + Partners i Exterior Architecture i jesteśmy zawsze gotowi szukać sposobów usprawnienia podróży i transportu w Londynie. Będziemy nadal współpracować ze wszystkimi zaangażowanymi w rozwój tego innowacyjnego systemu - Przedstawiciel Network Rail

Skomentuj:

SkyCycle, rowerowa utopia dla Londynu