Wielki most w Bydgoszczy. Miasto zaoszczędziło na chodnikach i pasach dla rowerów
Na tę inwestycję mieszkańcy Bydgoszczy czekali prawie trzy lata. Tyle właśnie trwała budowa nowoczesnej Trasy Uniwersyteckiej, która mocno ułatwi podróżowanie po mieście, ale niestety tylko samochodem. Nowa trasa znalazła się w finale plebiscytu Makabryła Roku 2013!











Trasę uniwersytecką zaprojektował Tadeusz Stefanowski. Jej najbardziej charakterystycznym elementem są dwa pylony mostu, których wysokość to prawie 70 metrów. Przymocowano do nich osiem pomarańczowych want. Ten element dzięki odważnej kolorystyce jest widoczny z wielu miejsc Bydgoszczy. W sumie fundamenty konstrukcji znajdują się 30 metrów pod ziemią.
Krytycy nowej trasy wytykają jej liczne braki. Podczas budowy zapomniano o pieszych i rowerzystach. Nie wytyczono dla nich specjalnych ścieżek wzdłuż trasy. Dziennikarze z bydgoskiej Gazety Wyborczej o brak chodników i ścieżek rowerowych zapytali projektanta:
Przecież ja je w koncepcji zawarłem. Miały być ścieżki rowerowe, chodniki, a nawet węzeł drogowy umożliwiający wjazd na trasę i zjazd z niej na wysokości ul. Toruńskiej. Tylko że Bydgoszcz musiała się zmierzyć z realiami finansowymi. Miasto wiedziało, ile ma pieniędzy, więc musiało ciąć te dodatki, których realizacja wykraczałaby poza posiadaną kwotę. Władze miejskie stały przed wyborem - albo realizujemy coś w okrojonej wersji, albo nie robimy nic - powiedział Tadeusz Stefanowski.
Zarzuty padają także pod adresem rozmiarów mostu. Bydgoszczanie mówią, że jest za wielki, a konstrukcja scalająca oba brzegi zbyt dziwaczna i pstrokata. Autor projektu broni kolorystyki uznając, że zieleń i pomarańcz świetnie wkomponowały się w otoczenie i nie można im niczego zarzucić.
W sumie zbudowana trasa pochłonęła 211 mln zł z czego 92 mln zł pochodziło z unijnych funduszy.
- Więcej o:
![Tak ma wyglądać kładka nad jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim. W powietrzu kładkę będzie utrzymywać kilkanaście lin zakotwiczonych w skałach. Będzie miała prawie 126 m długości, 2,4 m szerokości na węższych odcinkach i do 4,9 m w miejscach, gdzie staną ławy Tak ma wyglądać kładka nad jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim. W powietrzu kładkę będzie utrzymywać kilkanaście lin zakotwiczonych w skałach. Będzie miała prawie 126 m długości, 2,4 m szerokości na węższych odcinkach i do 4,9 m w miejscach, gdzie staną ławy]()
Betonowa kładka lewitująca nad taflą wody. Jak to możliwe? [PROJEKT]
![Most Narutowicza 24.10.2013 Rzeszow . Budowany kolorowy most Narutowicza w ciagu ulic Naruszewicza i Wierzbowej nad rzeka Wislok . Fot. Patryk Ogorzalek / Agencja Gazeta SLOWA KLUCZOWE: most tecza]()
ArKITekczer tygodnia: Tęczowy most w Rzeszowie
![Projekt kładki w Jaworniku kladka Jawornik]()
Nowa kładka na zakopiance. HIT czy KIT?
![Kładka dla pieszych w Rzeszowie Kładka dla pieszych w Rzeszowie]()
Okrągła kładka dla pieszych w Rzeszowie. Hit czy Kit?
![Mural "Stan Nieważkości" w hotelu Leonardo Royal Mural "Stan Nieważkości" w hotelu Leonardo Royal]()
„Kosmiczny” mural upamiętniający Irenę Kwiatkowską doczekał się kontynuacji. Dalszy ciąg znajdziemy... we wnętrzu hotelu
![Budowa MPWP w październiku 2025 roku Budowa MPWP w październiku 2025 roku]()
Trwa budowa Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w Poznaniu. Architektura stanowi pomost między przeszłością a teraźniejszością
![Fot. z lewej: Gambit Office w Gliwicach. Proj. KWK Promes; Fot. z prawej: Promenada we Władysławowie. Proj. ARCHMONDO Fot. z lewej: Gambit Office w Gliwicach. Proj. KWK Promes; Fot. z prawej: Promenada we Władysławowie. Proj. ARCHMONDO]()
Archmondo i KWK Promes w finale konkursu Archello Awards 2025
![Cukrownia w Pruszczu Gdańskim. Etap 1 - widok od ul. Chopina Cukrownia w Pruszczu Gdańskim. Etap 1 - widok od ul. Chopina]()
Cukrownia w Pruszczu Gdańskim. Startuje realiacja pierwszego etapu









