Największy ceglany most na świecie - Göltzschtalbrücke w Saksonii

WG

Göltzschtalbrücke to największy ceglany most na świecie i jednocześnie arcydzieło XIX-wiecznej inżynierii. Do budowy czterokondygnacyjnego, składającego się z 81 arkad mostu kolejowego użyto 26 milionów cegieł.

Göltzschtalbrücke - największy ceglany most na świecie.
Göltzschtalbrücke - największy ceglany most na świecie.
Fot. UlrichAAB - Eigenes Werk, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=22255909

Największy ceglany most na świecie

Göltzschtalbrücke - największy most na świecie wykonany z cegieł, rozpięty jest nad doliną rzeki Göltzsch, pomiędzy miejscowościami Mylau i Netzschkau w Saksonii (Niemcy). Ma 574 metry długości i pawie 80 metrów wysokości. Czterokondygnacyjny ceglany wiadukt składa się z 81 arkad.

Imponujący most kolejowy był częścią budowanej linii Lipsk-Hof, jednej z najważniejszych niemieckich inwestycji kolejowych tamtych czasów. Przeprowadzenie linii kolejowej nad doliną rzeki Göltzsch było prawdziwym wyzwaniem dla inżynierów.

W styczniu 1845 roku ogłoszono konkurs architektoniczny na projekt nowego mostu kolejowego. Informację o konkursie opublikowano niemal we wszystkich liczących się niemieckich magazynach. Nadesłano 81 prac, ale wszystkie budziły wątpliwości, czy most wytrzyma obciążenia planowanego ruch. Nie zrealizowano żadnego projektu konkursowego.

Ostatecznie projekt wiaduktu kolejowego przygotował profesor Johann Andreas Schubert (miał on doświadczenie w projektowaniu tego typu konstrukcji; w tym samym roku ukończono wiadukt w Leubnitz jego autorstwa). Göltzschtalbrücke postanowiono zbudować z cegieł. Wybór materiału budowlanego podyktowany był względami ekonomicznymi - w regionie dostępne były duże złoża gliny, a zatem cegłę można było uzyskać szybko i niedrogo.

Zobacz także: Największe w Europie wodne skrzyżowanie! Niezwykły wyczyn inżynieryjny>>

Największy most na świecie z cegieł - budowa

Budowa Göltzschtalbrücke ruszyła w maju 1846 roku. Wykorzystano ponad 26 milionów cegieł. Część z nich to tzw. "cegły drezdeńskie" nietypowych o wymiarach 28 × 14 × 6,5 cm. Kilkadziesiąt cegielni (umieszczonych wzdłuż linii kolejowej) przez kilka miesięcy działało pełną parą. Most budowało 1736 osób (31 pracowników zginęło podczas prac budowlanych). W chwili otwarcia mostu 15 lipca 1851 roku Göltzschtalbrücke był najwyższym mostem kolejowym na świecie.

Obecnie największy ceglany most na świecie jest częścią magistrali Saksonia - Frankonia (Sachsen-Franken-Magistrale). Pociągi przejeżdżają przez niego z prędkością nawet 160 km/h.

Göltzschtalbrücke - ciekawostki:

  • Według niektórych źródeł, podczas budowy największego ceglanego mostu na świecie, do wykonaniu rusztowań wycięto 230 000 drzew
  • Göltzschtalbrücke nazywany jest także "mostem samobójców". Dziś obiekt jest stale monitorowany.
  • Pięknie podświetlony Göltzschtalbrücke jest tłem dla wielu wydarzeń artystycznych. Ceglane arkady stanowią wyjątkową scenografię dla koncertów czy spektakli operowych
  • W sąsiedztwie mostu jest mnóstwo dobrze oznaczonych szlaków pieszych, z których można podziwiać niezwykłą konstrukcję
  • W 2009 roku Federalna Izba Iżynierów uznała Göltzschtalbrücke za historyczny zabytek inżynierii (tytuł ten ma również podnośnia statków Niederfinow)

 

Skomentuj:

Największy ceglany most na świecie - Göltzschtalbrücke w Saksonii