Największy ceglany most na świecie - Göltzschtalbrücke w Saksonii [NIESAMOWITE KONSTRUKCJE]
Göltzschtalbrücke to największy ceglany most na świecie i jednocześnie arcydzieło XIX-wiecznej inżynierii. Do budowy czterokondygnacyjnego, składającego się z 81 arkad mostu kolejowego użyto 26 milionów cegieł.



Największy ceglany most na świecie
Göltzschtalbrücke - największy most na świecie wykonany z cegieł, rozpięty jest nad doliną rzeki Göltzsch, pomiędzy miejscowościami Mylau i Netzschkau w Saksonii (Niemcy). Ma 574 metry długości i pawie 80 metrów wysokości. Czterokondygnacyjny ceglany wiadukt składa się z 81 arkad.
Imponujący most kolejowy był częścią budowanej linii Lipsk-Hof, jednej z najważniejszych niemieckich inwestycji kolejowych tamtych czasów. Przeprowadzenie linii kolejowej nad doliną rzeki Göltzsch było prawdziwym wyzwaniem dla inżynierów.
W styczniu 1845 roku ogłoszono konkurs architektoniczny na projekt nowego mostu kolejowego. Informację o konkursie opublikowano niemal we wszystkich liczących się niemieckich magazynach. Nadesłano 81 prac, ale wszystkie budziły wątpliwości, czy most wytrzyma obciążenia planowanego ruch. Nie zrealizowano żadnego projektu konkursowego.
Ostatecznie projekt wiaduktu kolejowego przygotował profesor Johann Andreas Schubert (miał on doświadczenie w projektowaniu tego typu konstrukcji; w tym samym roku ukończono wiadukt w Leubnitz jego autorstwa). Göltzschtalbrücke postanowiono zbudować z cegieł. Wybór materiału budowlanego podyktowany był względami ekonomicznymi - w regionie dostępne były duże złoża gliny, a zatem cegłę można było uzyskać szybko i niedrogo.
Zobacz także: Największe w Europie wodne skrzyżowanie! Niezwykły wyczyn inżynieryjny>>
Największy most na świecie z cegieł - budowa
Budowa Göltzschtalbrücke ruszyła w maju 1846 roku. Wykorzystano ponad 26 milionów cegieł. Część z nich to tzw. "cegły drezdeńskie" nietypowych o wymiarach 28 × 14 × 6,5 cm. Kilkadziesiąt cegielni (umieszczonych wzdłuż linii kolejowej) przez kilka miesięcy działało pełną parą. Most budowało 1736 osób (31 pracowników zginęło podczas prac budowlanych). W chwili otwarcia mostu 15 lipca 1851 roku Göltzschtalbrücke był najwyższym mostem kolejowym na świecie.
Obecnie największy ceglany most na świecie jest częścią magistrali Saksonia - Frankonia (Sachsen-Franken-Magistrale). Pociągi przejeżdżają przez niego z prędkością nawet 160 km/h.
Göltzschtalbrücke - ciekawostki:
- Według niektórych źródeł, podczas budowy największego ceglanego mostu na świecie, do wykonaniu rusztowań wycięto 230 000 drzew
- Göltzschtalbrücke nazywany jest także "mostem samobójców". Dziś obiekt jest stale monitorowany.
- Pięknie podświetlony Göltzschtalbrücke jest tłem dla wielu wydarzeń artystycznych. Ceglane arkady stanowią wyjątkową scenografię dla koncertów czy spektakli operowych
- W sąsiedztwie mostu jest mnóstwo dobrze oznaczonych szlaków pieszych, z których można podziwiać niezwykłą konstrukcję
- W 2009 roku Federalna Izba Iżynierów uznała Göltzschtalbrücke za historyczny zabytek inżynierii (tytuł ten ma również podnośnia statków Niederfinow)


- Więcej o:
![Hochmoselbrücke - nowy most w rejonie Mozeli w Niemczech Nowy most w rejonie Mozeli w Niemczech]()
Most w dolinie Mozeli - przeprawa w budowie
![Niezwykła kładka dla pieszych w Wielkiej Brytanii Niezwykła kładka dla pieszych w Wielkiej Brytanii]()
Najfajniejsza kładka dla pieszych na świecie! [WIDEO]
![Kładka w Ustce Kładka w Ustce]()
Obrotowa kładka połączyła brzegi Ustki
![Most Łazienkowski. Nowa kładka pieszo-rowerowa 31.07.2017 Warszawa . Kladka pieszo rowerowa pod Mostem Lazienkowskim . Fot. Dawid Zuchowicz / Agencja Gazeta SLOWA KLUCZOWE: kladka kladka przez wisle kladka rowerowa most lazienkowski /FR/]()
Kładką przez most Łazienkowski - pieszo i na rowerze
![Projekt: Martin Duplantier Architectes, Daqian Landscape designers Przezroczyste mosty w Chinach - projekt górskiego szlaku Martin Duplantier]()
Lustro nad przepaścią: przezroczyste mosty w Chinach
![Dworzec w Talinnie - Ülemiste Terminal. Proj. Zaha Hadid Architects Dworzec w Talinie - Ülemiste Terminal. Proj. Zaha Hadid Architects]()
Dworzec kolejowy w Tallinie od Zaha Hadid Architects. Będzie to stacja Rail Baltica
![Koncepcja zagospodarowania obszaru pokolejowego zlokalizowanego wzdłuż ulicy Małachowskiego we Wrocławiu. Proj. Aleksander Czerwonka-Jabłoński, Marta Dąbrowska i Anna Okoń. Koncepcja zagospodarowania obszaru pokolejowego zlokalizowanego wzdłuż ulicy Małachowskiego we Wrocławiu. Proj. Aleksander Czerwonka-Jabłoński, Marta Dąbrowska i Anna Okoń]()
Tak zmieni się obszar pokolejowy wzdłuż ulicy Małachowskiego we Wrocławiu [WYNIKI KONKURSU]
![Park miejski na wiadukcie kolejki. High Line Park na Manhattanie Park miejski na wiadukcie kolejki. High Line Park na Manhattanie]()
Niesamowite ogrody - na wiaduktach, dachach, ścianach, barkach.









