Nowy dworzec Łódź Fabryczna

anna os
09.12.2016 17:02
A A A
Dworzec Łódź Fabryczna. Ostatnie przygotowania do otwarcia dworca.

Dworzec Łódź Fabryczna. Ostatnie przygotowania do otwarcia dworca. (TOMASZ STAA'CZAK)

Łódź Fabryczna to największy i najdroższy dworzec w Polsce. Nad projektem obiektu pracowało 300 konstruktorów. W skład kompleksu wchodzi nie tylko stacja kolejowa znajdująca się szesnaście metrów pod ziemią, lecz również podziemne parkingi, dworzec autobusowy, nowy układ dróg i torowisk. Ponadto miasto planuje szereg inwestycji w najbliższej okolicy dworca, wydzielonej ze śródmieścia i nazwanej Nowym Centrum Łodzi. W niedzielę 11 grudnia nastąpi długo oczekiwane otwarcie dworca.

Po pięciu latach znów będzie można dojechać do centrum Łodzi pociągiem. Podróżni wysiądą na nowym dworcu, który został zaplanowany jako wielki węzeł łączący komunikację kolejową, autobusową, samochodową i miejską w ramach jednego obiektu. Dworzec autobusowy znajduje się osiem metrów pod ziemią i jest połączony bezpośrednim wyjściem z przystankami komunikacji miejskiej. Z kolei na nowym, trójpoziomowym parkingu podziemnym przewidziano ponad tysiąc miejsc postojowych. 

Skala inwestycji i wielkość obiektu sprawia, że Łódź Fabryczna przez niektórych zaczyna być żartobliwie nazywana lotniskiem. Rzeczywiście, gdy obiekt wraz z węzłem drogowym ogląda się z lotu ptaka, to robi on wrażenie betonowej płaszczki. To jednak spojrzenie na plac budowy. Warto pamiętać, że cały czas trwają prace nad zagospodarowaniem okolicy. Na obszarze tzw. Nowego Centrum Łodzi mają powstać specjalne strefy: sztuki, kultury, place miejskie, elementy małej architektury i zielone nasadzenia. Celem tego założenia jest stworzenie przyjaznej przestrzeni zarówno dla mieszkańców, jak i dla podróżujących. Nad koncepcją architektoniczną Nowego Centrum Łodzi pracował znany architekt i urbanista Rob Krier

Dworcowa architektura

Przeszklony dach hali dworcowej składa się z dziesięciu tysięcy trójkątnych paneli. Dodatkowo obiekt doświetli dziewięć tysięcy żarówek znajdujących się we wnętrzu oraz 500 lamp rozmieszczonych na zewnątrz. Konstrukcja zadaszenia przypomina halę dworcową berlińskiego Hauptbahnhof. W nowoczesną formę półkolistego dachu wpisano zrekonstruowane fasady starego dworca Łódź Fabryczna. Jasno-szare "domki" tworzą ściany zewnętrze hali głównej, ich architektura kontrastuje z formą szklanego zwieńczenia. Zastosowane rozwiązanie miało upamiętniać bryłę starej hali dworcowej, która na dobre wpisała się w krajobraz łódzkiego śródmieścia. To kontrastowe zestawienie dwóch epok stylistycznych nie każdemu przypadnie do gustu.

Wnętrze dworca zdobi pięć murali, większość zlokalizowana jest w poczekalniach. Autorką czterech z nich jest związana z Łodzią artystka - Katarzyna Bogucka. Natomiast autorką muralu znajdującego się w poczekali VIP jest Beata Szczecińska. To kolorowe, utrzymane w komiksowej stylistyce obrazy życia w mieście. Na muralach znajdują się napisy mające pozytywnie nastrajać podróżujących: Dobry wieczór spędzisz w Łodzi, Łódź Wita, Miłego dnia. 

Prace nad budową dworca Łódź Fabryczna rozpoczęły się w październiku 2011, ich ukończenie planowane było na luty 2015 roku. Budowa przeciągnęła się między innymi przez wykrycie soczewki wodnej w okolicy ulicy Niciarnianej, z jej powodu trzeba było przeprojektować powstający w tym miejscu tunel. Budowa dworca miała pochłonąć łącznie około 1,75 miliardów złotych, z czego 1,3 miliarda wynosiło dofinansowanie pozyskane z Unii Europejskiej, a miasto miało przeznaczyć na inwestycję 460 milionów złotych. Prace budowlane udało się zakończyć we wrześniu 2016 roku. W niedzielę, 11 grudnia nastąpi oficjalne otwarcie dworca Łódź Fabryczna.

ZOBACZ ZDJĘCIA >>>

Zobacz więcej na temat:

Zobacz także

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Komentarze (38)
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • avatar
  • avatar

    Gość: bywalec

    Oceniono 8 razy 4

    Dworzec fajny, ale toaleta to porażka
    Cena 2,50 i ciężko działający system wejścia i bardzo nisko zamieszczone miski pisuarów
    Najgorsze jest to , że w okolicy jest gdzie sikać i zamiast miejsca przyjaznego pasażerom powstanie największa szczalnia środkowej europy.

  • avatar

    Gość: gość

    Oceniono 4 razy 4

    Te parterowe nowoczesne dobudówki "gryzą się" z tymi fasadami.

  • avatar

    Gość: Cezar Julek

    Oceniono 5 razy 3

    Ta stara elewacja wygląda jak gó....

  • avatar

    andrzej.rokosz

    Oceniono 5 razy 3

    Jestem zaskoczony. In minus. Mnóstwo poplątanych rusztowań. Wydaje mi się, że znam Łódź, znałem starą Łódź Fabryczną i spodziewałem się czegoś z charakterem. Może nie mam racji. Jak mawiał słynny łodzianin, "są gusta i guściki, tak jak są biusta i biuściki". Napisałem to siedząc w poczekalni dworca Wrocław Główny.

  • avatar

    Gość: hotdog

    Oceniono 5 razy 3

    a czy wiadomo jakie imię i nazwisko nosi architekt, który to zaprojektował? w końcu jak frank gehry i libeskind projektowali to zanim coś się pojawiło, to wszyscy byli zesrani.

  • avatar

    Gość: Stas

    Oceniono 5 razy 3

    Tak jak w przypadku stadionow i innych budynkow splendor nalezy sie politykom :/ ja gratuluje tym ktorzy go wykonali i zaprojektowali. Szczegolnie dlatego ze ci ostatni sadza sie z wykonawca o zaplate... Skad my to znamy? A ten temat jest sprytnie pomijany w mediach. Kiedy wreszcie bedzie ochrona uslogodawcy w naszym polskim prawie? Projektanci tez sa wazni a to oni w tych inwestycjach dostaja najczesciej po dupie:/

  • avatar
  • avatar

    Gość: Matt

    Oceniono 2 razy 2

    No nie wierze! Nie ma w pobliżu, żadnej galerii handlowej ! Co to się stało?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX